Senaste nytt

När släpper British Airways sina biljetter?

Ergo

Medlem
Gissningsvis för att de helt enkelt inte har den kapaciteten. Planen i de flesta bolag utnyttjas till max.

Visst men BA skulle tex kunna sätta A380 där tillfälligt eller åtminstone 747. Sedan skulle alla bolag som får leveranser av nya plan runt den tiden låta den nya kärran köra på Brasilien i någon månad innan den sätts in där det var tänkt. Finns riktigt stora pengar för flygbolagen att hämta här som man helt struntar i.

Utöver det finns det faktiskt en hel del bolag som har åtminstone något stående plan över.
 

agehall

Medlem
Jag tror du drömmer lite. Bolag kör inte A380 eller 747 till destinationer dit det inte behövs. Därför är dessa plan ganska uppbundna på rutter redan. Att skifta dem under ett fåtal veckor är idiotiskt ur alla synvinklar för dem. Dels får de för lite kapacitet till andra destinationer, dels missar de ett tillfälle att sälja extra dyra biljetter.

Det finns inte många bolag som har plan till övers. De stor har kanske något eller några, men dessa behövs för att täcka upp när andra plan får problem.
 

Ergo

Medlem
Jag tror du drömmer lite. Bolag kör inte A380 eller 747 till destinationer dit det inte behövs. Därför är dessa plan ganska uppbundna på rutter redan. Att skifta dem under ett fåtal veckor är idiotiskt ur alla synvinklar för dem. Dels får de för lite kapacitet till andra destinationer, dels missar de ett tillfälle att sälja extra dyra biljetter.

Ditt resonemang säger emot sig självt, får de "för lite kapacitet" på originalrutten kan de ju sälja de biljetterna betydligt dyrare också. Flygbiljetterna blir dessutom inte märkbart billigare därför att ett bolag av många tillför lite extra kapacitet så frågan är varför ingen gör det?

BA skulle tjäna minst 5-6 gånger pengarna (i vinst) på att sätta en A380 på Rio under en månad jämfört med att ha den på LAX-linjen under samma period. Ett VM kommer ju inte plötsligt heller så det finns gott om tid att planera samt flytta modeller innan biljetter släpps så att resenärer på andra rutter slipper bli nedgraderade efter att de köpt biljetten

Det här är snarare ett exempel på inflexibiliteten som går som en röd tråd genom hela flygbranschen och som inte minst gör sig påmind i bokningssystem.

Räknar man lite grovt på det här inser man att det är vinster i 100-miljoners klassen ett bolag som BA skulle tjäna på en ambitiös sådan satsning så man kan inte direkt skylla på att det skulle vara lite pengar för mycket besvär heller.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag vet inte vilka glädjekalkyler du räknar efter, men jag vågar nog påstå att du ha fel. Annars skulle bolagen redan ha gjort det. Det är ju inte direkt så att de kör sina stora kärror tomma bara för att det råkar vara något fånigt sportevent som du vill till. Dessutom, om de skapar överkapacitet till en destination så kommer de inte att kunna ta ut de höga priserna. Det är en ganska avancerad balans som man inte ruckar på hur som helst.
 

Ergo

Medlem
Jag vet inte vilka glädjekalkyler du räknar efter, men jag vågar nog påstå att du ha fel. Annars skulle bolagen redan ha gjort det. Det är ju inte direkt så att de kör sina stora kärror tomma bara för att det råkar vara något fånigt sportevent som du vill till. Dessutom, om de skapar överkapacitet till en destination så kommer de inte att kunna ta ut de höga priserna. Det är en ganska avancerad balans som man inte ruckar på hur som helst.

Tror din inställning bottnar i okunskap kring dessa "fåniga sportevenemang". Kanske finns det någon anledning varken du eller jag har tänkt på men har svårt se det.

Hursomhelst kostade de billigaste ekonomibiljetterna som gick att hitta över 16000kr t&r några månader innan förra VM i Sydafrika och dessa sålde fortfarande som smör. BA har väl några procent av den totala kapaciteten till Brasilien från Europa så även om de ökade den väsentligt är det en väldigt marginell skillnad i pris vi skulle få se. Och fortfarande en enorm skillnad i vinstmarginal till ex LAX-rutten

Ytterligare en sak som tyder på att detta handlar om inflexibilitet är att när bolagen nu börjar släppa sina biljetter för VM-perioden kostar de precis lika mycket som de alltid gör vilket är idiotiskt ur deras synvinkel. De vet ju om att planen kommer fyllas till 100% utan problem även med dubbla priser men ingen har tänkt tanken att göra sig besväret att gå in och ändra rutinerna i bokningssystemen. Bara där är tusentals kronor i ren vinst de går miste om på varje biljett som säljs nu.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ytterligare en sak som tyder på att detta handlar om inflexibilitet är att när bolagen nu börjar släppa sina biljetter för VM-perioden kostar de precis lika mycket som de alltid gör vilket är idiotiskt ur deras synvinkel. De vet ju om att planen kommer fyllas till 100% utan problem även med dubbla priser men ingen har tänkt tanken att göra sig besväret att gå in och ändra rutinerna i bokningssystemen. Bara där är tusentals kronor i ren vinst de går miste på varje biljett som säljs nu.

Jag vet inte om det finns sådan avtal mellan Storbritannien och Brasilien men i vissa fall finns det "capacity cap" mellan två länder när de tecknar luftfartsavtal. I ett sådant fall kan flygbolaget inte bara byta plan och öka kapacitet utan de två länderna måste teckna ett nytt avtal alternativt göra ett undantag.
 

agehall

Medlem
16k är snorbilligt till sydafrika. Jag betalade oftast mer än det dubbla när jag åkte dit i ekonomi. Dock var det väldigt kort varsel (läs <24h) så det är ju en bidragande faktor.

Hsh, jag fattar att det finns en massa tomtar som vill åka och titta på dopade muppar som springer runt och leker. Men det är långt ifrån så mycket vinster som du tror som det finns att hämta där. Ska man på något sätt göra skillnad, behövs mer slottider och fler plan, inte bara större.

Det går inte heller att bara höja priset för BA nu. Då kommer konkurrensen in och ställer till det.
 

Ergo

Medlem
Jag vet inte om det finns sådan avtal mellan Storbritannien och Brasilien men i vissa fall finns det "capacity cap" mellan två länder när de tecknar luftfartsavtal. I ett sådant fall kan flygbolaget inte bara byta plan och öka kapacitet utan de två länderna måste teckna ett nytt avtal alternativt göra ett undantag.

Detta låter som en tänkbar förklaring men det är i sådana fall konstigt att de aldrig sätter in extrakapaciteten. Dessa avtal kanske finns mellan de flesta länder eller i vart fall är ganska vanliga?
 

Ergo

Medlem
16k är snorbilligt till sydafrika. Jag betalade oftast mer än det dubbla när jag åkte dit i ekonomi. Dock var det väldigt kort varsel (läs <24h) så det är ju en bidragande faktor.

Hsh, jag fattar att det finns en massa tomtar som vill åka och titta på dopade muppar som springer runt och leker. Men det är långt ifrån så mycket vinster som du tror som det finns att hämta där. Ska man på något sätt göra skillnad, behövs mer slottider och fler plan, inte bara större.

Det går inte heller att bara höja priset för BA nu. Då kommer konkurrensen in och ställer till det.

Du får tänka relativt, inom 24 timmar kostade biljetterna bra mycket mer än det du betalade. Vad kostar billigaste ekonomibiljetterna till Sydafrika om 2-3 månader idag?

Sedan tänker du fel i sista stycket. Konkurrensen ställer inte alls till det. Visst, ingen skulle boka BA till Brasilien idag om de dubblat priset och ingen annan gjort det men det spelar ju ingen roll. Om några månader när alla biljetter är uppe i den nivån skulle BA-planen fyllas till bredden utan problem.

Vad det handlar om är ju 100% inflexibilitet och lathet från bolagen, bokningssystemet är som vanligt inställt på det typiska scenariot där alla avgångar är de samma och det är viktigt att sälja en del biljetter billigt och tidigt så att planen fylls.

Kolla på den här: https://www.youtube.com/watch?v=SJe6iOfNEk8 , de priserna är från tre och en halv månad innan VM, 2500 dollar för ekonomi är det billigaste de kan hitta.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag var till Japan under fotbolls VM, men inte för att titta på fotboll, det var varken dyrt eller svårt att hitta biljetter en månad innan.
Matcherna var inte heller slutsålda och hulliganerna uteblev.
Japan, Sydafrika, Brasilien är för lång bort för fotbollspatrasket.
 
Toppen