Senaste nytt

När räknas mellanlandning som stopover?

palmen

Moderator
Sant, men varför är dessa lounger inte bra? Vilka lounger bör man då besöka? Får man tillgång till lounger med business Class flygningar?
Som @agehall skriver så är det oftast väldigt enkla lounger, något enkelt att tugga på och enklare dryck.
Med guldkort (eller mostsvarande) hos ett flygbolag/allians så kommer man in i lounger som oftast är lite bättre, större utbud på mat/snacks och bättre utbud på dricka.

De lounger som är värda att ta omvägar för och planera in längre tid i är oftast förstaklass loungerna på som man bara kommer in i när man flyger första klass (eller har absolut högsta status inom aktuellt bolag).
Loungerna på London Heathrow Terminal 2 (där Star Alliance flyger ifrån) kan vara värt någon extra timme för dessa är riktigt bra, men inga ställen jag skulle vilja stanna mer än någon timme i om det är ett stopp på vägen till destinationen. Att åka till dessa lounger bara över dagen är dock en helt annan sak.

För att summera några av de lounger som är värda att ta omvägar för att besöka enligt mig (vilket dock kräver resa i första klass, i nästan alla fall)
First Class Lounge/Terminal i Zurich, Frankfurt, Munchen (Lufthansa-gruppen)
Thai First Lounge Bangkok
Private Room Singapore Airlines (Singapore)
Cathays First lounger i Hong Kong (här kommer man in som One World Emerald)
Air France First lounge i Paris
Concorde Room i London (British Airways, går att komma in om man har CCR-kort också)

Qatar, Emirates och Etihad har också en hel del bra lounger, har dock inte flugit dessa bolag så har ingen input där.
 
Last edited:

bnr

Medlem
Concorde Room i London (British Airways, går att komma in som GGL också)
Säker på detta? Är rätt säker på att GGL och CCR är helt separata saker.

Edit: Tydligen är det 5000 TP för både GGL och CCR, men det är CCR du kommer in med, inte GGL.
Edit2: 5000 TP för att kvala GGL första gången, 3000 TP för att återkvala GGL.
Att man har GGL är alltså inte samma som CCR.
 
Last edited:

kaktusen

Medlem
Palmens korta lista på bra lounger var utmärkt. Jag tycker subjektivt att ANA Suite Lounge på Haneda är fantastiskt och gärna värd en mycket lång layover.
 
För att summera några av de lounger som är värda att ta omvägar för att besöka enligt mig (vilket dock kräver resa i första klass, i nästan alla fall)
First Class Lounge/Terminal i Zurich, Frankfurt, Munchen (Lufthansa-gruppen)
Thai First Lounge Bangkok
Private Room Singapore Airlines (Singapore)
Cathays First lounger i Hong Kong (här kommer man in som One World Emerald)
Air France First lounge i Paris
Concorde Room i London (British Airways, går att komma in om man har CCR-kort också)

Qatar, Emirates och Etihad har också en hel del bra lounger, har dock inte flugit dessa bolag så har ingen input där.

Tack @palmen
Ligger i min bucketlist nu :)
 
Toppen