När räknas mellanlandning som stopover?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Kinski, 28 Januari 2016.

1. Kinski

Kinski Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EuroBonus awardbiljett (i BC) hem från Tokyo till Stockholm via Seoul och Hong Kong
    HND-GMP-HKG-ARN (ANA - Asiana - SAS)

Har förstått att endast en stopover är tillåten åt vardera håll, men vid vilket antal timmar börjar en mellanlanding räknas som en stopover?

2. NotRyan

NotRyan Medlem

Efter 24 timmar, men stopover är väl inte tillåten på Star Alliance-award...

3. Kinski

Kinski Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
    Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.

Men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Därav frågan. Hur många timmar mellanlandning i Seoul respektive HK har jag rätt till på en och samma award ticket?

Gus gillar detta.
  4. NotRyan

NotRyan Medlem

Du kan ju alltid prova, men som sagt jag tror inte att du kan ha stopover på annat än rena SAS-awards, d.v.s om du skulle åka Stockholm-SK-Köpenhamn-SK-Tokyo så kan du ha stopover i Köpenhamn. Hong Kong är ju de facto en Intercont så prova om du kan ha det när du byter till annat bolag. Oavsett så är en stopover ett uppehåll längre än 24 timmar... Uppehåll max 24 timmar kan du ha mellan varje flight.

Last edited: 28 Januari 2016
  5. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    <24h = layover
    >24h = stoppover
    Min uppfattning är att du bara får ha stoppover i CPH/ARN/OSL.

Jakob Österberg gillar detta.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De flesta flygbolag räknar 24h och längre som en stopover. Om det är kortare är det bara en layover.

7. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett trix kan vara att försöka med open jag och ha en separat biljett emellan de benen.

8. Kinski

Kinski Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OK, men då borde jag rent tekniskt kunna ha 23 timmar i både Seoul och HK, inte bara en av dem?

Någon som vet om incheckat bagage brukar gå hela vägen på en sån trip, eller om man måste släpa med sig resväskor på dessa två layovers?

Gus gillar detta.
  9. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag åker i vår till Hawaii och stannar både 23:55 i Chicago och 22:10 i San Francisco på vägen dit, samt ca 21 timmar i Chicago på vägen hem.

Gus gillar detta.
  10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det beror på flygplatsen. Många har kapacitet att behålla väskor över en natt men andra har det inte. Jag vet inte hur det ser ut på de ställen där du vill ha långa layovers.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!