Senaste nytt

När kommer SkyPriority till Skandinavien?

När och hur kommer ni att implementera SkyPriority i Norden?

Jag reser oftast från CPH, och där brukar ombordstigningen vara kaotisk. Det är sällan att priority boarding annonseras, och även när så sker får alla passagerare oftast rusa ombord samtidigt ändå. Snabbast och starkast är vad som gäller.

Jag går helst ombord allra sist, men om planet är fullt måste jag hålla mig långt framme om jag vill kunna placera mitt handbagage i en overhead locker, till och med när jag reser i Europe Business. Det finns klara och tydliga regler för handbagage, men vad hjälper det om varje passagerare får släpa ombord två stora och tunga rollaboards plus en massa tax free påsar? Inte lär det bli bättre när KLM nu skall ersätta J class garderoben med fler stolar. Ingenstans att hänga jackan eller kavajen, och ännu mindre plats till handbagaget.

Kan vi se fram emot en korrekt och konsekvent kontroll av handbagaget vid gaten?

Johan
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Johan!

Tack för ditt inlägg. Huruvida KLM ska "ersätta" J class garderoben som du beskriver ovan, så är det inget vi vet eller har fått något som helst besked om. Tråkigt att du upplever att ombordstigningen inte fungerar som önskat på Kastrup. Goda nyheter är ju då att du redan känner till SkyPriority, någon som vi är övertygade om kommer upplevas som smidigt, enkelt och positivt, framför allt för resenärer som dig. Det kommer att påbörjas i Paris och Amstermdam nu under våren för att sedan succesivt lanseras vidare över världen under året. Det är i alla fall vad vi vet just nu. Återkom gärna med synpunkter efter det att du varit i kontakt med SkyPriority första gången, för att se hur du upplevde det! Hälsningar Karin





När och hur kommer ni att implementera SkyPriority i Norden?
Jag reser oftast från CPH, och där brukar ombordstigningen vara kaotisk. Det är sällan att priority boarding annonseras, och även när så sker får alla passagerare oftast rusa ombord samtidigt ändå. Snabbast och starkast är vad som gäller.

Jag går helst ombord allra sist, men om planet är fullt måste jag hålla mig långt framme om jag vill kunna placera mitt handbagage i en overhead locker, till och med när jag reser i Europe Business. Det finns klara och tydliga regler för handbagage, men vad hjälper det om varje passagerare får släpa ombord två stora och tunga rollaboards plus en massa tax free påsar? Inte lär det bli bättre när KLM nu skall ersätta J class garderoben med fler stolar. Ingenstans att hänga jackan eller kavajen, och ännu mindre plats till handbagaget.

Kan vi se fram emot en korrekt och konsekvent kontroll av handbagaget vid gaten?

Johan
 

Jacob

Medlem
Jag har flyttat över frågan till en separat tråd för fortsatt diskussion kring ett intressant ämne.
 
Att garderoben ersätts av fler stolar framgår av en artikel i holländska dagstidningen Het Parool som citerar Pieter Bootsma, Air France-KLM Senior VP Revenue Management.

"Daarnaast gaat KLM het aantal stoelen in elk toestel van haar Europavloot uitbreiden, door de garderobekast te verwijderen. 'We kunnen daardoor meer capaciteit aanbieden tegen lagere kosten per stoel.'

KLM kommer at utöka antalet stolar ombord genom att ta bort garderoben. "Vi kan på så sätt öka kapaciteten och sänka konstnaderna per stol".

Johan
 

agehall

Medlem
Jag måste faktiskt säga att jag blev lite glad över att se att AF tvingade folk att gate-checka handbagage på AF702 till ABJ i onsdags. Dock var det mycket slumpmässigt. Jag skulle gärna se att det blev mer koncistent och att man även införde vissa lättnader för FBP (och ev FBG). Dock tror jag att det ofta är statuslösa passagerare som släpar ombord på tok för stora väskor och dessutom ofta lägger dem på sidan på hatthyllan. Detta är ett oskick som bör stävjas.
 
Både AF och KL har klara och tydliga regler för handbagage, problemet är att personalen vid gaten oftast struntar i vad passagerarna släpar med sig. Att få ombord dem så snabbt som möjligt med så liten arbetsinsats som möjligt tycks vara tanken. Det är också därför de ofta "glömmer" det där med priority boarding, eller bara ropar ut det i högtalarna och sedan öppnar dörrarna till gaten utan att se till att passagerarna går ombord i rätt ordning.

Det är klart att det inte är speciellt kul att behöva diskutera och bråka med passagerare som inte följer reglerma, det är mycket lättare och trevligare att bara blunda.

Implementeringen av SkyPriority på Schiphol medför bland annat att de gater som KL använder mest succesivt byggs om. Den nya infrastrukturen kommer att tvinga gate personalen att föjla reglerna i större utsträckning än hittills. Eftersom de jobbar utan tillsyn, är detta nog det enda sättet at få det att fungera. Tyvärr är det nog bara på Schiphol och CDG där gaterna kan anpassas efter KL/AFs önskemål.

Johan
 

Jacob

Medlem
Jag tycker utformningen av gaterna på Schiphol är riktigt bra. En ordinarie kö och sedan en utanpåliggande kö för premium passagerare som man alltid tar ifrån först om det står någon där. Det är väldigt tydligt, tydligt skyltat, avgränsningen är i form av ett räcke fastmonterad i golvet och det ska mycket till om personalen lyckas frångå vad som ska göras.

Men Skandinavien är förstås en annan femma.

IMG_7087.jpg
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Tack Jacob, jag håller inte helt oväntat med dig om att det fungerar väl på Schiphol. Naturligtvis kan mycket bli bättre, vad kan inte?, och vi känner oss optimistiska över SkyPriority och vill gärna tro att det ska underlätta, inte minst för våra mest frekventa resenärer med allt vad det innebär. Som vi alla vet ligger ju detta relativt nära i tiden och det ska bli spännande att se vilken feedback som kommer då det är mer up and running. Hälsningar Karin




Jag tycker utformningen av gaterna på Schiphol är riktigt bra. En ordinarie kö och sedan en utanpåliggande kö för premium passagerare som man alltid tar ifrån först om det står någon där. Det är väldigt tydligt, tydligt skyltat, avgränsningen är i form av ett räcke fastmonterad i golvet och det ska mycket till om personalen lyckas frångå vad som ska göras.

Men Skandinavien är förstås en annan femma.

Visa bifogad bild 5920
 
Ursäkta mig om jag inte fattat det men vad är poängen med SkyPriority på short-haul?
Om det är 1 ingång till lilla/medelstora flygplanet(aka 737 som störst) och hela eco packet kommer stå och vänta i dörrarna medans en eller två C pax står i gången och håller på att lägga upp sina väskor och sätta sig ordentligt.
Eller är tanken i grunden så att premium och FF passagerare boardar när de vill och andra måste boarda senast 20 minuter före avgång? Då förstår jag att som premium/ff får man lite flexibilitet och behöver inte oroa sig.
 
Toppen