Senaste nytt

När boka Stockholm - Florida?

ErikLi

Medlem
Jag är sugen på att dra till Florida (Orlando eller Miami) i mitten/slutet på feb i ca 10 dgr, vill helst åka med star aliance och gärna business.

Kollade nu och upplevde allt som ganska dyrt (ca 20 tkr). Vad tror ni, Brukar det komma några kampanjer så här pass nära?

Och hur länge vågar jag vänta innan jag bör boka innan biljett priser börjar gå upp?
 

Treo

Medlem
Det är nog omöjligt att säga, bästa (minst dåliga?) tipset är väl att hoppas på rea kring mellandagar-nyår. Då har du också marginal med 28 eller t.o.m. 42 dagars förköpskrav.
 

Senator

Moderator
Tack, är 28 och 42 dagar standard period innan priserna ökar? Sorry om det är en korkad fråga, är nybörjare!

Ingen dum fråga alls, en mycket relevant fråga. Jag skulle säga att i denna dynamiska prisvärlden så finns det just nu 3 typer av priser i affärsklass för den trans-atlantiska marknaden:
1. "Standard" som ligger året runt. Dessa har som oftast 28 eller 42 dagars förköpskrav. Alltså dagar innan avresa man måste köpa. Det är priset du refererar till just nu
2. "Semester/högtider".. Som namnet säger, specialpriser som ligger för semestertider. Lite nytt fenomen då det går nu att få bra priser redan för julen 2015 (i teorin) men det går ej att boka. Så vi talar om julen (från ca 21 december till 10 januari), påsken, sommarsemestern (1 juli till 31 augusti), samt den amerikanska "Thanksgiving" högtiden
3. "Reor".. Priser som ligger runt nivåerna på "Semester/högtider" men som gäller andra datum.

Så, mitt tips är att räkna bakåt.. Ha marginal på minimum 28 dagar. Som oftast kommer det en rea i mellandagarna eller i början av januari. Jag funderar på om vi kanske kommer se mindre reor då "Semester/högtid" verkar ligga permanent. Men i ditt fall, vänta till januari eller minst 28 dagar innan det datum du tänker dig..
 

Senator

Moderator
Ok tack, är skillnaden mellan 28 och 42 beroende på vad respektive flygbolag valt för standard?

Helt korrekt. I fallet "Standard", Star Alliance och din resa till Miami är det 21 dagar som gäller. Priset runt 20 000kr som ligger nu för februari har 21 dagars förköpskrav
 

Totopez

Medlem
Ett tips just vad gäller biljetter till Florida är att kolla ett antal destinationer. Det kan skilja mycket i pris mellan Miami, Fort Lauderdale, Orlando och Tampa, som är de jag brukar kolla.
 

ErikLi

Medlem
Ett tips just vad gäller biljetter till Florida är att kolla ett antal destinationer. Det kan skilja mycket i pris mellan Miami, Fort Lauderdale, Orlando och Tampa, som är de jag brukar kolla.

Prövade lite med Orlando, men i flera fall såg det ut som att den långa flighten var med samma bolag och prisskillnaden blev liten, men jag får kolla mera helt enkelt!
 

Totopez

Medlem
Det beror helt på hur du vill flyga. Tänker du flyga från Arlanda till USA och sedan vidare inrikes har du inte så många val (SAS, UA och DL). Men det finns vad jag vet sex flygplatser i södra Florida med direktflyg från Europa, så du kan ta ditt långa ben i ganska många olika varianter. Till Miami flyger nog ett dussin bolag, och sedan har du som sagt Orlando, Tampa och Fort Lauderdale, men även Sanford och Fort Myers har flyg.
 
Toppen