Senaste nytt

När bara business class är gott nog....

Nöjer du dig med en vettig Business class biljett, eller vill du alltid ha max max max?

  • Jag nöjer mig med Business class, om produkten är vettig....

    Votes: 43 78,2%
  • Nej jag vill alltid ha maximalt allt, business is just not good enough....

    Votes: 12 21,8%

  • Total voters
    55

Bamsefar

Medlem
@Senator råkade föreslå en resa i första class, varpå jag svarade att jag i princip inte bryr mig i första class. Och det är sant, jag och Dunder, min fru alltså, prioriterar ungefär såhär:

1. Flygtiden skall vara så kort som möjlig, helst med korta byten (förutom möjligen om man skall riktigt långt, säg Hawaii, då vi gärna tar en natt på vägen för att hantera tidzonsbytet lite enklare).

2. Vi flyger enbart Business class, aldrig economy (utom möjligen på korta flighter under ett par tre timmar eller så). Vi köper aldrig första class, men visst får vi det gratis så okej, men vi försöker inte ens leta. Händer det så händer det. Och ja, vi har flugit first, och concorde, så vi vet hur det är. Bara det att vi inte värdesätter den produkten, konstigt nog.

3. Vi är helt ointresserade av miles eller poäng, visst vi är medlemmar både här och där, men status betyder inget för oss helt enkelt. Vi är helt enkelt nöjda med en vettig business class produkt...

Men hur är det för andra, strävar ni alltid efter first, eller är som Dunder och jag som nöjer oss med business class?
 

trekker

Medlem
Jag stravar alltid efter sa mycket som mojligt..... Flyger endast inom europa sa first class galler inte for mig, men daremot satsar jag allt for status da detta ger max extra for pengarna. Ibland blir det mycket trixande och jobbigt forstas, men jag bokar i princip alltid i business (eller PLUS med SAS) om inte priset ar alldeles for hogt (med trixande och flexibilitet pa resdagar/tider brukar det aldrig bli problem).

Som sagt, problemet med "endast" business utan status ar generellt klart samre lounge och darfor mycket trakigare pa flygplatsen. Normalt ar jag "lounged out" val pa planet sa resan blir bara att titta pa video eller sova anda.......
 

Fredrik

Medlem
Som sagt, problemet med "endast" business utan status ar generellt klart samre lounge och darfor mycket trakigare pa flygplatsen. Normalt ar jag "lounged out" val pa planet sa resan blir bara att titta pa video eller sova anda.......

Tänker vi på Gulfen, Singapore, Hong Kong så är det viktigare vilken klass du flyger i än vilken status du har.

Utvecklingen går mot att lojalitetsprogrammet blir mindre viktigt och ett kampanjpris på "billiga" businessbiljetter blir viktigare och viktigare. Jag tycker nog själv också att business är precis så bra som jag behöver. First vet jag inte om det är värt det extra priset om jag ska vara ärlig.
 

Matsson

Medlem
Flyger alltid business på natt flyg österut och sover utmärkt. Oftast prisvärt kring 12-15 k om vi bokar tidigt. First är en bonus för oss om poängen finns för upgrade. Kan tänka mig att i enstaka fall betala F om priset är rätt. Status inte viktigt alls, det blir också en bonus.
 

Johan_G

Medlem
Status känns ju som mindre viktigt i business class eftersom det oftast ingår ett bra paket med förmåner, åker man däremot ekonomi så är det ju guld värt med status eftersom man åtminstone slipper det värsta trasslet på flygplatsen.
 

Dr. Miles

Expert
Status känns ju som mindre viktigt i business class eftersom det oftast ingår ett bra paket med förmåner, åker man däremot ekonomi så är det ju guld värt med status eftersom man åtminstone slipper det värsta trasslet på flygplatsen.
Inom Europa blir det precis motsatsen. Har man statusen så har man förmåner som Fast track, lounge access, extra bagage (eller extra bagagevikt), Priority boarding, Priority tag.
Behöver man inte flexibilitet och/eller mat ombord så räcker med billigaste möjliga Economy class biljett + status.
 

Palazzi

Medlem
För stor prisskillnad tycker jag. Reor i business class är numera lika billiga som award med köpta poäng...
Nu flyger jag bara inom Europa, så då blir det statuskort + ekonomi oftast. Testade att enkom flyga business ett tag, men sen slog snålheten till :p

Ska jag till Rom eller söderut försöker jag boka Air Serbia - enda gången jag tycker det är värt mellanskillnaden.

Mindre o mindre poänjakt för min del.....o förlorar kanske alla status (förutom hotell) om jag inte ökar resandet i sommar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Inom Europa blir det precis motsatsen. Har man statusen så har man förmåner som Fast track, lounge access, extra bagage (eller extra bagagevikt), Priority boarding, Priority tag.

Känner igen detta väldigt mycket då jag mest flyger inom Europa. Hittade till bc för att jag ville lära mig mer om både status och award (så att jag kunde flyga mer business än tidigare), men det som har hänt är i praktiken att jag blivit "för" nöjd med vad just guldstatus ger för att orka leta så mycket efter businessbiljetter - inte nog med att status förvandlar flygplatser från dyra, trånga, svettiga och stressande ställen till svala, rymliga och smidiga, man kan ofta dessutom boka betydligt bättre ekonomiplatser utan att betala extra (läs: upperdeck A380 på longhaul, seatblock och platser långt fram på shorthaul). Incitamentet att plussa upp själva kabinen till business har alltså minskat på grund av guldstatusen, till och med på longhaul.
Jag ska börja flyga i rätt kabin när jag har tillräckligt mycket i awardpotten, men det är inte lika bråttom längre.
 

trekker

Medlem
Storsta anledningen till att boka business i europa for mig ar setblocken, detta speciellt da jag har flygit mycket LHR-HEL vilket ar 3 timmar. Andra anlednigen ar att samla poang for att fa alla formaner, speciellt innan jag blev silver och sedan guld med BA.
 
Toppen