Senaste nytt

Mystiken kring Centurion, hur fick ni det?

Alx

Medlem
Jag har Centurion sedan några år och är mycket nöjd med kortet och förmånerna. AmEx meddelade nyligen en ganska kraftig prishöjning för kortet från 2800€ till 4000€. Samtidigt utlovar de en rad förbättringar av förmånerna och framför allt servicen. Vi får se om det verkligen blir en välbehövlig förbättring.

Jag är övertygad om att AmEx inte bara tittar på spend utan också vart pengarna spenderas samt helst ser hyfsat stora privata likvida tillgångar. De är ju i grund och botten ute efter köpstarka privatpersoner och inte anställda som reser mycket i tjänsten och gör utlägg för sin arbetsgivare. När jag och min sambo fick Centurion baserades det inte på någon särskild spend alls utan på privata tillgångar.

Min uppfattning är att när man väl har kortet så tar de inte bort det bara så där. Vi har haft ganska olika spend från år till annat och det har inte föranlett någon diskussion om att ta bort kortet. Kanske är det annorlunda om man har fått kortet baserat enbart på en hög spend?

En oväntad men mycket uppskattad "förmån" vi har fått ut av vårt Centurion är att amerikanska AmEx utfärdade varsitt co-branded Amex Hhonors Surpass kort utan krångel och utan att kräva några säkerheter. Detta trots att vi vare sig har inkomster i USA eller något social security number.
 

Magnus_K

Medlem
@Alx
En nyfiken fråga, är det bara Hilton kedjan? Hilton i all ära men borde finnas mer spännande hotell än så?
SPG osv har ju Amex redan men tänker mer på andra kedjor som Mandarin Oriental eller liknande.

En liten annan tanke som slog mig är att det är skillnader på olika marknader.
Ta exempelvis London, NYC eller annan stad som har mycket finansmänniskor, där borde ju finnas en större marknad för Amex men också blir det ju ett större antal kort i omlopp.
Ett par miljoner eller 10-tals miljoner pund, euro eller dollar i inkomst är ju absolut inget ovanligt om du är någorlunda senior på en bank, private equity firma eller en fond etc.
Varav min nästa fråga är, är det någon som vet om det finns något över Centurion?
 
Strax över 100'/mån verkar ha varit gränsen för ett antal år sedan, nu har jag hört rykten att gränsen snarare bör vara närmare 180'/mån. Danske Bank kan hjälpa till att förmedla kontakten med Amex för sina private banking-kunder, men då skulle man också ha ganska många miljoner i placeringsbart kapital.
Ah, smart, klart det borde gå via private banking! Om man nu vill ha kortet dvs, som @Martin Björnström säger så är det ju smartare att ha SAS Amex Elite...
 

Alx

Medlem
@Alx
En nyfiken fråga, är det bara Hilton kedjan? Hilton i all ära men borde finnas mer spännande hotell än så?
SPG osv har ju Amex redan men tänker mer på andra kedjor som Mandarin Oriental eller liknande.

En liten annan tanke som slog mig är att det är skillnader på olika marknader.
Ta exempelvis London, NYC eller annan stad som har mycket finansmänniskor, där borde ju finnas en större marknad för Amex men också blir det ju ett större antal kort i omlopp.
Ett par miljoner eller 10-tals miljoner pund, euro eller dollar i inkomst är ju absolut inget ovanligt om du är någorlunda senior på en bank, private equity firma eller en fond etc.
Varav min nästa fråga är, är det någon som vet om det finns något över Centurion?

Jag vet inte riktigt om jag förstår din första fråga full ut. Men svaret är ja. Jag har bara ett amerikanskt Hhonors Surpass AmEx än så länge. Men med det är det i sin tur lättare att skaffa andra amerikanska co-branded credit cards. Frågan är bara om det är så smart att ha för många med tanke på att förmånerna växer med spenderingen?

Det stämmer bra att Centurion inte alls är en lika ovanlig syn i New York som i Stockholm. Det blir ju lätt inflation av "fina" kort och medlemskap där eliten samlas. Mig veterligen finns det än så länge ingen nivå över Centurion på just AmEx. Men det görs alldeles säkert individuella skillnader även mellan olika viktiga Centurionkunder. Någon nämnvärd konkurrens om eventbiljetter, specialbiljetter, erbjudanden, gratisnätter etc. har jag aldrig råkat ut för vare sig i New York eller någon annanstans. När Centurionmedlemmar erbjuds något så brukar tillgängligheten aldrig vara något bekymmer.
 

Magnus_K

Medlem
@Alx
Sorry att jag var otydlig, blir så när man försöker sig på multitasking.
Vad jag menar är ju att du får ett Hilton kreditkort och som funkar för deras loyalitetsprogram.
Kör man Amex Platinum så får man ju SPG och lite andra statusar i Sverige.
Vilka hotellkedjor får en Centurion kund? Finns det några hotellkedjor förutom de jag nämner ovan?
 
Toppen