Senaste nytt

Mycket tid i Delhi...Vad göra? När man aldrig varit där...

Pawwe

Ny medlem
Hej Alla, Ny på forumet och min första post. Har dock läst här ganska länge. Och tänkte nu efterfråga lite hjälp av er. :) (ja jag har läst ALLT som skrivits om Dehli, men saknar endå lite...)

Skall åka till Dehli på måndag med TK Arlanda-istanbul-Dehli. Ser framemot att testa TK`s "nya" (för mig) business class, samt den "nya" business loungen jag hört så mycket om :)

Vi kommer att bo på Hotel Near Delhi Airport| Five Star Luxury Hotel | The Leela Ambience Gurgaon Hotel & Residences
Någon som bott där? 4.8 på hotels.com får tolkas som väldigt bra dessutom var sviterna väldigt billiga..

Anyhow, det jag undrar är, vad kan man hitta på i Dehli? Vi har "turen" (beroende på vem man frågar) att ha 2dagars jobb och 5dagars ledighet. Att se Taj Mahal som många rekommenderar kommer det absolut att bli.
Fråga 1. Vart köper man tåg-biljetter? Vad kostar det?

Tänkte shoppa en hel del, framförallt barn kläder till min 3åring hemma, finns det någon större basar eller motsvarande i närheten (av hotellet)? Vi bor nära ett köpcentrum, men eftersom vi pratar 3åring så är det till största delen "slit och släng" kläder jag är ute efter.

Vi kommer att ha tillgång till bil och chaufför, men vad jag har förstått så är inte trafiken speciellt kul.. och jag sitter inte i en bil 3tim för att handla kläder, där går min gräns :)

Tandläkare? Tänkte bleka tänderna, någon som har tips på bra tandläkare, och kanske även priser?
Glasögon har jag hört är väldigt billigt, tips på det?

Apotek, vad kan vara "bra" att köpa? typ antibiotika är ju alltid bra att ha hemma tänker jag..
Alkohol, är det verkligen svårt att få tag på ?
Lyxbarer finns det? vart är det absolut finast att gå, även om man är inhemsk?

Alla tips mottages verkligen..!

//Pawwe



Annat? Vad skall man shoppa? vart skall man shoppa?
 

Flightdoc

Medlem
Det bästa sevärdheten i Delhi- enl min mening - är Humayun´s grav från mitten av 1500-talet. Är en föregångare till Taj Mahal (ca 100 år senare). Mycket vacker och ej speciellt många besökare.
Taj Mahal kryllar med folk och försäljare. Trots detta väl värt ett besök. Stängt på fredagar. Enklast är att åka taxi hit. Det går en motorväg till Agra som förkortar restiden men undviks gärna av chaufförerna (kostar pengar). Ställ krav!
Metron i Dehli är utmärkt, en linje går från flygplatsen till centrum. Det stora shoppingcentrat i Delhi är Connought Place. Här ligger slutstation för flygplatsmetron (heter New Delhi). Connought Place är knutpunkt för all metro.
Ett utmärkt hotell i Dehli är Shantihome. Har ofta bra deals med utflykter till Agra. Mycket bra restaurang på taket.
Hoppas du flyger business till Dehli. Då får du "egen" passkontroll utan köer på IGA....
 

taxvalp

Medlem
Välkommen hit, Pawwe!

Två tips:

Fortsätt i tråden som redan finns, http://www.businessclass.se/forum/resmal/9991-tips-oenskas-om-new-delhi.html

Köp inte antibiotika med dig hem. I Indien säljes preparat över disk som i Skandinavien endast används för mycket svåra infektioner. Du riskerar inte bara att utsätta dig för onödiga biverkningar utan medverkar också till ökad antibiotikaresistens och krattar manegen för att riktigt trista bakterier frodas i vårt närområde. Undvik!
 
Toppen