Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

Matsson

Medlem
Har flera gånger passerat såväl LHR som JFK med cylinder formad stålbehållare fylld med gröt till sjuk dotter med sondmatning. Vi har smakat själva samt bjudit security på denna kulinariska höjdpunkt. Enda gångerna vi fått problem är på Arlanda. Security på ARN är ett skämt. Outbildad personal fokuserar på helt fel saker. Förmodligen kan en AK 4 eller handgranat passera obemärkt medan gröt och penicillin beslagtas direkt av tuggummituggande 20 åringar utan koll.
 
Kan dessa bekymmer bero på att Arlanda är en "liten" flygplats med liten genomströmning av resande med denna typ av packning? Alltså de är inte så vana vid det och har då dålig kunskap om hur de skall agera? Antar att personalomsättningen är ganska hög och med få resande med dessa behov så möter man det sällan vilket gör att man inte vet vad man skall göra.
 

Nemo

Medlem
Kan dessa bekymmer bero på att Arlanda är en "liten" flygplats med liten genomströmning av resande med denna typ av packning? Alltså de är inte så vana vid det och har då dålig kunskap om hur de skall agera? Antar att personalomsättningen är ganska hög och med få resande med dessa behov så möter man det sällan vilket gör att man inte vet vad man skall göra.
År 2014 hade Arlanda drygt 22 miljoner passagerare. Genomsnitt per dygn är drygt 61.000 eller 40 st passagerare per minut. Svårt att tro att en genomsnittlig säkerhetskontrollant inte rätt ofta träffar på en passagerare som tar mediciner eller ett barn med barnmat.
 

Nemo

Medlem
Har nu fått bekräftat att detta inte är ordinarie rutiner och saken skulle lyftas med ansvarig på Arlanda
Det låter bra att de tar det på allvar, ännu bättre om det sker en förändring. Om de dessutom tar tag i det @Mikael64 skriver vore det ännu bättre. Genom att beslagta mediciner utsätter säkerhetskontrollanten passagerarna för en livsfara. Så får det ju inte vara, om vi nu inte lever i tvärtom-världen (dvs den värld där säkerhetskontroll betyder försämrad säkerhet).
 

Valley

Medlem
Det här verkar ju helt barockt! Jag har aldrig varit med om något liknande och faktiskt inte hört talas om det heller tidigare, inte ens i de mest minutiösa amerikanska säkerhetskontrollerna. Är det här något de fått för sig nu?

Nej
I Sverige anser uppenbarligen personalen att de kan skapa egna regler. Har i princip varje resa med grabben haft (insulin och diabetstillbehör) gnabb och tjafs med svenska personalen. Detta trots läkarintyg.

England och Tyskland har inte varit det minsta problemet.
 

andersl

Medlem
Nej
I Sverige anser uppenbarligen personalen att de kan skapa egna regler. Har i princip varje resa med grabben haft (insulin och diabetstillbehör) gnabb och tjafs med svenska personalen. Detta trots läkarintyg.

England och Tyskland har inte varit det minsta problemet.

Skumt, jag har åkt hundratals gånger från Arlanda med insulin och diabetestillbehör utan att dom reagerat någon gång. Har aldrig haft läkarintyg heller.
Den enda gång någon har reagerat var på HKG, där dom fick för sig att dom skulle räkna kanyler, hon orkade typ 25st för att sedan konstatera att det var "many" :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Trodde inte säkerhetskontrollen kunde bli mer otrevlig än vad den redan är, men tyvärr hade jag fel. "Manuell kontroll" sa vakten när jag gick genom larmbågen och den lekte 31 december... Dom ville inte kolla jackan eller mig men däremot grävde dom igenom min väska och slängde ut grejer hejvillt på bordet. Öppnade olika fack och kikade in och efter en stund ger upp, tackar och går iväg...

Var nästan på humör för att sätta mig på tvären och säga att har ni grävt ut grejorna i en enda oröra för ni sätta in det igen, men kände att det inte var värt det. Vet inte om jag har blivit känsligare på sistone men det kändes kränkande på något sätt. Vad är alternativet att slippa tandkrämspolisen? Posta bagaget och resa naken? :D
 

Matsson

Medlem
Passerade igår fasttrack T4 iklädd 24 timmars blodtrycksmaskin från Stockholm Heart Center. Denna får INTE tas av under några omständigheter. Jag förvarnade personal om vad som kunde väntas när jag passerar larmbågen, varpå 4-5 ytterligare personal tillkallas för att eskortera mig in i "båset" där jag glatt strippar och demonstrerar den bombbältesliknande anläggning som sitter fastmejslad runt mig. Dock skall påpekas att flera ur personalen visar ett proffesionellt handlag samt intresse för denna tingest. Jag föreslog att sammankalla träff med T2 och T5 med mig som försökskanin då detta sannolikt är en udda upplevelse för de inblandade som alla bör lära utav. 20 min senare efter artigt avböjande samt min korta demo av maskinen traskade jag vidare mot loungen efter att ha tryckt på grön gubbe:)
 

Nemo

Medlem
Passerade igår fasttrack T4 iklädd 24 timmars blodtrycksmaskin från Stockholm Heart Center. Denna får INTE tas av under några omständigheter. Jag förvarnade personal om vad som kunde väntas när jag passerar larmbågen, varpå 4-5 ytterligare personal tillkallas för att eskortera mig in i "båset" där jag glatt strippar och demonstrerar den bombbältesliknande anläggning som sitter fastmejslad runt mig. Dock skall påpekas att flera ur personalen visar ett proffesionellt handlag samt intresse för denna tingest. Jag föreslog att sammankalla träff med T2 och T5 med mig som försökskanin då detta sannolikt är en udda upplevelse för de inblandade som alla bör lära utav. 20 min senare efter artigt avböjande samt min korta demo av maskinen traskade jag vidare mot loungen efter att ha tryckt på grön gubbe:)
Hade du med ett ett läkarintyg alt Medical Notification Card | Transportation Security Administration ?
 
Toppen