Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

Flood

Medlem
Hur skall det tolkas när det står som "Allmänna Råd" ett råd är inte att likna en gällande föreskrift utan enbart ett råd.
Och innebär en särskild kontroll visitering ?. Och får i så fall gemene kontrollant genomföra en visitering ?

Allmänna råd kan du se som just råd och hjälp på traven. Följer du de allmänna råden har du följt föreskriften eller lagen som de hör till, men de utesluter inte att det finns andra sätt att leva upp till kraven, men då måste du ju kunna visa det.

Så fick jag allmänna råds roll förklarat när jag läste miljöjuridik i alla fall.
 

Valley

Medlem
Allmänna råd kan du se som just råd och hjälp på traven. Följer du de allmänna råden har du följt föreskriften eller lagen som de hör till, men de utesluter inte att det finns andra sätt att leva upp till kraven, men då måste du ju kunna visa det.

Så fick jag allmänna råds roll förklarat när jag läste miljöjuridik i alla fall.

Ursäkta lite OT
Då är vi nog där jag anser vi är. Ett råd kan inte likställas med en lag och då bör man kunna motsätta sig en visitering.
Har haft några riktigt hårda duster med polismyndigheten där jag bor.
I ena fallet avsågs passansökan och andra fallet handlade om tidsfrist för preskription. För närvarande leder jag med 2-0
Passansökan kan mycket väl hamna under epitetet råd (interna föreskrifter) men jag hävdade med dåres envishet att en intern föreskrift eller råd som inte har stöd i vår lagstiftning inte är värd ett enda dugg. Och att polismyndigheten, hur gärna de än vill, inte på något sätt kan kringgå gällande lagstiftning och förordningar. I synnerhet inte som de är en polismyndighet med uppgift att just upprätthålla gällande lagar och förordningar.
Då slängde dem bokstavligt talat ut mig från stationen :)
Men........ jag fick rätt !
 

Thogge

Medlem
Jag var med om en lite märklig grej i tisdags i fast track-kontollen T5 när jag skulle med en flight till Bryssel.

Min väska åkte åt sidan för att jag hade för mycket mynt i plånboken, och att de därför inte såg vad som fanns bakom (Detta kan jag förstå).
I samma väskficka som plånboken fanns låg också ett 10-häfte med bussbiljetter till Strasbourgs kollektivtrafik. Denna lilla packe med biljetter fick orimligt mycket uppmärksamt. Först frågar kontrollanten mig vad det är för nått, jag tittar på henne oförstående och säger att det är bussbiljetter. Hon säger då att hon måste rådfråga en kollega och går helt sonika iväg med bussbiljetterna. Efter ett par minuter kommer hon tillbaka och säger att det ska vara okej, och att hon aldrig har sett något liknande.
 

Mikael64

Medlem
Ja mycket som sker i säkerhetskontrollen på Arlanda vet nog personalen själva inget om.. igår när jag skulle flyga hem så hade jag min penicillinkur / Kåvepenin i handbagaget. Troligtvis den vanligaste av alla penicillin. Killen i säkerhetskontrollen gick igenom hela paketet och undrade vad det var... Jag bad honom läsa på i lappen som var klistrad på paketet. Det tog typ 15 minuter innan jag fick till svar att jag inte kunde ta den igenom säkerhetskontrollen. När jag frågade vad dom har med min medicin att göra, det var ju inte ens flytande utan i tablettform så fick jag till svar att jag hade "troligtvis" inte lova att ta ombord min medicin. Jag kunde inte annat än skratta och frågade vart det stod någonstans i regelverket. Dom var tvungna att kontrollera fick jag till svar. Höll på att missa flyget för dessa pappskallar i säkerhetskontrollen på T4. Jag lämnade penicillinkuren och gick till gate för att hinna med flyget hem. Jag bad dom skicka hem min medicin med förklaring från ansvarig chef. Ska bli spännande att höra vad dom har att säga. Hade resten av pillren hemma och fick hämta nya på apoteket idag efter samtal med min husdoktor. Ska man skratta eller gråta?
 

Nemo

Medlem
Ja mycket som sker i säkerhetskontrollen på Arlanda vet nog personalen själva inget om.. igår när jag skulle flyga hem så hade jag min penicillinkur / Kåvepenin i handbagaget. Troligtvis den vanligaste av alla penicillin. Killen i säkerhetskontrollen gick igenom hela paketet och undrade vad det var... Jag bad honom läsa på i lappen som var klistrad på paketet. Det tog typ 15 minuter innan jag fick till svar att jag inte kunde ta den igenom säkerhetskontrollen. När jag frågade vad dom har med min medicin att göra, det var ju inte ens flytande utan i tablettform så fick jag till svar att jag hade "troligtvis" inte lova att ta ombord min medicin. Jag kunde inte annat än skratta och frågade vart det stod någonstans i regelverket. Dom var tvungna att kontrollera fick jag till svar. Höll på att missa flyget för dessa pappskallar i säkerhetskontrollen på T4. Jag lämnade penicillinkuren och gick till gate för att hinna med flyget hem. Jag bad dom skicka hem min medicin med förklaring från ansvarig chef. Ska bli spännande att höra vad dom har att säga. Hade resten av pillren hemma och fick hämta nya på apoteket idag efter samtal med min husdoktor. Ska man skratta eller gråta?
Det låter helt sjukt (pun intended).
Medicin i vtskeform och sjukvrdsartiklar - transportstyrelsen.se
Medicin i vätskeform och sjukvårdsartiklar
Transportstyrelsen får ofta frågor om vad du får ta med ombord på flyplanet. På den här sidan kan du läsa om medicin i vätskeform och sjukvårdsartiklar.
Medicin (inklusive sprutor) i ditt handbagage
Receptbelagd och receptfri medicin och sjukvårdsartiklar i vätskeform får medföras utan begränsning dvs. du kan ta med det du behöver under resan och din bortavaro.
I säkerhetskontrollen ska du ta upp din medicin i vätskeform och eventuellt andra vätskor och presentera dem separat från ditt handbagage. Vätskorna kommer att säkerhetskontrolleras tillsammans med handbagaget och medicinen kan komma att säkerhetskontrolleras med teknisk utrustning avsedd för att säkerhetskontrollera vätskor.

Reglerna ovan gäller medicin i vätskeform. Tabletter, pulver och medicin i fast form omfattas inte av reglerna och behöver därmed inte presenteras separat från ditt handbagage.
 

Svenska73

Medlem
Gissningsvis så har de fått instruktioner/varning som gör att de är intresserade av papper i plånboken. Såg liknande på EWR. Själv blev mina fingrar swabbade för droger och explosiva ämnen på Newark förra månaden. Blev utvald (blond, medelålders tant) för detta. Personligen, tycker jag att de får göra vad de vill för att öka säkerheten på flyget.
 
Toppen