Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

FFlash

Medlem
Jag hade vänligt men bestämt avböjt en närmare genomgång av mina saker. Vill de titta i min plånbok så får de nog tillkalla polis.

Men det här gör mig lite nyfiken, vad har personalen i säkerhetskontrollen rätt att göra och vad har jag som passagerare för rättigheter i Sverige?

Bra fråga. Vi har ju i regel väldigt bra integritetsskydd i Europa, åtminstone teoretiskt, men oberoende så kan de väl neka inträde/boarding för godtyckligt skäl ändå
 

Anfield

Medlem
naken 2.PNG
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja det här är väl en fingervisning om var vi är på väg, helt horribelt tycker jag. Och dom har väl all rätt på sin sida att trakassera folk och även neka en tillträde om dom känner för det. Fast det är väl bad business iofs..
 

Valley

Medlem
Flygplatskontrollant arbetar under polismans ledning och får därmed använda delar av polisens lagutrymme. De får gå igenom allt och hela dig som passagerare. Det kan däremot verkligen ifrågasättas att läsa på papper och visitkort om det nu gjordes, det kan nog inte ses som ändamålsenligt.

Se Rikspolisstyrelsens Författningssamling
https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP245_1_RPSFS2000_49.pdf

Hur skall det tolkas när det står som "Allmänna Råd" ett råd är inte att likna en gällande föreskrift utan enbart ett råd.
Och innebär en särskild kontroll visitering ?. Och får i så fall gemene kontrollant genomföra en visitering ?
 
Jag har varit med om detta ett flertal ggr speciellt när jag har flugit från London, det tar ut kredit kort och stoppar in i en maskin för att kontrollera om man har spår av narkotika på korten då det ofta används när man tar kokain. Ser inga problem med detta egentligen och om dem får kontrollera din väska så ser jag inte problemet med att dem får kontrollera vad du har i din plånbok?
 
Att jag blivit kollad extra noga har hänt några gånger, ofta i UK, men då tar dom alltid "swabs" (sveper med ett tygstycke på någon liten pinne) ifrån allt bagage och sen kör dom det i en maskin. Har också vart med om ibland att dom tar ut och vill titta på vissa saker i väskan, men någon sök av plånbok och dylikt har jag aldrig vart med om. Jag skulle tro att ifall maskinen sen ger utslag på sprängämnen eller narkotika eller vad dom nu söker, då blir dom nog mer intresserade, men när maskinen visar OK brukar dom normalt vara nöjda.

Känns lite konstigt faktiskt, även om jag inte direkt har något emot det så hade jag nog blivit ganska frågande om dom ville börja söka igenom min plånbok och liknande.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har varit med om detta ett flertal ggr speciellt när jag har flugit från London, det tar ut kredit kort och stoppar in i en maskin för att kontrollera om man har spår av narkotika på korten då det ofta används när man tar kokain. Ser inga problem med detta egentligen och om dem får kontrollera din väska så ser jag inte problemet med att dem får kontrollera vad du har i din plånbok?

Vad i hela friden har säkerhetskontrollen på en flygplats att göra med om du drar en lina?

Tullen kan jag acceptera är nyfiken på dina drogvanor, men säkerhetskontrollen ska ge fullständigt tusan i dessa!
 
Lite OT men ändå lite relevant. Jämför detta med säkerheten på tåg. För finns inga kontroller utom för biljetter. Tänk er själva, det kan stryka med många om ett fullsatt dubbelt x2000 sprängs i toppfart...
 

Valley

Medlem
Lite OT men ändå lite relevant. Jämför detta med säkerheten på tåg. För finns inga kontroller utom för biljetter. Tänk er själva, det kan stryka med många om ett fullsatt dubbelt x2000 sprängs i toppfart...

OT här med. Eller något som i princip är lika enkelt. Skicka Oasis of the Sea ner i Marianergraven (och där fick jag väl just hela amerikanska staten efter mig)
så ryker brutalt många.
 

maswan

Medlem
Jag kan förstå att man inte vill ha skjutvapen eller bagagebomber, var ju rätt vanligt med kapningar ett tag och man kan nog ha sett rätt många Lockerbiekopior utan bagageröntgen, men nån måtta får det väl ändå lov att vara. Beijings tunnelbana har väl en rätt lagom nivå för det?

Den gång i anslutning till flygande som jag har kännt mig som minst säker var i den tätpackade kön till en säkerhetskontroll i en lång smal korridor i Newark. Någon med en bomb/automatvapen eller "bara" en brand utan uppsåt och hjälp vad illa det kunde ha gått där.
 
Toppen