Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

JLE

Medlem
Prova på att gå genom en säkerhetskontroll vid en domstol som saknar röntgen... Då går de genom allt - inklusive plånbok...
 

qwerty

Medlem
Flygplatskontrollant arbetar under polismans ledning och får därmed använda delar av polisens lagutrymme. De får gå igenom allt och hela dig som passagerare. Det kan däremot verkligen ifrågasättas att läsa på papper och visitkort om det nu gjordes, det kan nog inte ses som ändamålsenligt.

Se Rikspolisstyrelsens Författningssamling
https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP245_1_RPSFS2000_49.pdf

Om en passagerare inte är medgörlig släpps denne inte in, eller så kan planets befälhavare informerats.
Det finns en anekdot om en passagerare som vägrade ta av sig skärpet vid passage genom bågen och argumenterade emot kontrollanten samtidigt som en kapten gick genom kontrollen. Kaptenen gick fram till passageraren, bad att få sen dennes boardingcard, och när han fått bekräftat att det var den flighten han var kapten på så rev han helt sonika boardincardet innan han lämnade tillbaka det...
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Flygplatskontrollant arbetar under polismans ledning och får därmed använda delar av polisens lagutrymme. De får gå igenom allt och hela dig som passagerare. Det kan däremot verkligen ifrågasättas att läsa på papper och visitkort om det nu gjordes, det kan nog inte ses som ändamålsenligt.

Det är ju för såna här händelser som gör att många av oss reflexmässigt blir negativa till nya saker i säkerhetskontrollen. För först ska de kolla efter sprängmedel och sen är de helt plötsligt i våra plånböcker. Jag, och förmodligen många med mig, litar helt enkelt inte på personerna som sätter upp reglerna och tror inte att de ens funderar över vilka överväganden man måste göra om vilken nivå på säkerhetskontrollen som är optimal.
 

Stefan62

Medlem
Jag har inget emot kontroller av det här slaget, men min uppfattning är att personalen isåfall ska vara utbildad och myndighetsmässig.

Den här tråden börjar dra åt samma håll som den gamla "stänger Du av all elektronik"-tråden - man vet reglerna, men vill inte följa dem.
 

cph_flyer

Medlem
Har prøvet noget tilsvarende en enkelt gang i SAS fasttrack på CPH. Der var ingen problemer i røngten scanneren men efterfølgende blev alt i håndbagagen nøje gennemgået af en medarbejder.
 

Layzedad

Medlem
Jag har inget emot kontroller av det här slaget, men min uppfattning är att personalen isåfall ska vara utbildad och myndighetsmässig.

Den här tråden börjar dra åt samma håll som den gamla "stänger Du av all elektronik"-tråden - man vet reglerna, men vill inte följa dem.

För sakens skull får jag tillägga att det rör mig inte i ryggen om dom kollar igenom allt, dom får gärna gräva i min smutstvätt eller kolla i facken i min plånbok så jag inte har petat ner några dynamitgubbar där. Det som jag störde mig på var att man medvetet vänder på saker för att läsa på dom. Ointressanta saker i detta fallet men ändå.
En annan sak som jag reflekterade över i efterhand var att dom ändå slarvade, tror t.ex. inte att dom öppnade min innerficka i jackan.
 

HON-II

Medlem
Säkerhetskontrollen på ARN är jag inte särskilt imponerad av. För några veckor sedan var jag med om en incident på T5, där en av säkerhetskontrollanterna (Securitas?) gick igenom metalldetektorn och det pep något alldeles förskräckligt. Han ryckte på axlarna och gick vidare. Jag var just på väg till metalldetektorn i fast lane tracken och frågade en av kontrollanterna vad det där var för någon säkerhetskontroll, när de struntar i att kontrollera sin egen personal. Till hennes heder svarade hon att så får det inte gå till. Tyvärr hade jag bråttom, annars hade jag letat efter en supervisor. Konsekvensen hade varit att de hade varit tvungna att stänga ned hela terminal 5, då säkerheten hade blivit komprometterad.
 
Last edited:

Bergling

Medlem
Skall man vara krass, så finns det ju i lagtexterna inget undantag för vad som egentligen får undersökas. Rent teoretiskt kan det ju finnas skrivna instruktioner på t ex ett visitkort för hur ett vapen eller dylikt som medföres i delar skall monteras, men jag kan hålla med om att det kan kännas märkligt att gå igenom en massa visitkort.

Däremot är det ju mer intressant att mera omfattande kroppsvisitation (som det låter som att det var i inlägg #5) skall göras i avskilt utrymme.

Om det är någon som vid tillfälle har tid, ork och vilja att slänga paragrafer i ansiktet på folk, så går det ju alltid att testa att ta med sig någon gammal skruvmejsel, sax med blad över 6 cm eller liknande föremål som egentligen inte är tillåtet och om detta föremål "fastnar" i kontrollen säkerställa att ett protokoll upprättas i enlighet med §6, Lag (1970:926) om särskild kontroll på flygplats, oavsett om det tas i beslag eller checkas in. Jag kan inte minnas att det upprättades något protokoll, när mina insexnycklar omhändertogs för ett antal år sedan.

Edit: Såg nu att den lagen hade ersatts av nyare Lag (2004:1100) om luftfartsskydd
 
Last edited:

Anfield

Medlem
Naken.PNG
 
Toppen