MTR: Ny tågaktör mellan Stockholm-Göteorg

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av bwise, 13 November 2013.

  1. bwise

    bwise Ny medlem

    Last edited: 13 November 2013
  2. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De blir väl beroende av banverkets inkompetens som övriga aktörer gällande förseningar m.m.....
     
  3. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ämnet har berörts tidigare, innan trafikplanen blev bestämd.

    http://www.businessclass.se/forum/sj-sj-prio/10361-mtr-tar-konkurrensen-med-sj.html

    Jag tror det är bra att SJ får riktig konkurrens mellan Stockholm-Göteborg. Och jag tror att MTR kan lyckas riktigt bra! I Stockholms tunnelbana har man kanske inte nått ända fram till sin målsättning - att driva världens bästa tunnelbana - men kundnöjdheten går uppåt och det är i mitt tycke vad som väger tyngst. Men precis som i tunnelbanan, där SL ansvarar för själva infrastrukturen kommer MTR att få stå ut med kritik och måhända även skadat anseende även inom den riktiga tågtrafiken där det är Banverket som har huvudansvaret.

    En annan aspekt till varför jag tror MTR kommer att lyckas är att man inte tar över personalen, vilket skede då man tog över tunnelbanan från Veolia. Nu är jag säkert väldigt politiskt korrekt men mycket som MTR ville förändra i tunnelbanan var bra och innovativt men bromsades kraftigt av en bakåtsträvande personalstyrka och ett fackförbund (SEKO) som sa nej till det mesta utan någon egentlig anledning. Det slipper man nu när man startar upp från grunden och har möjligheten att rekrytera personer som passar för arbetsuppgiften istället för att tvingas (krav från SL) ta över personal från den tidigare entreprenören.
     
    Last edited: 14 November 2013
    3 personer gillar detta.
  4. Spix

    Spix Ny medlem

  5. Jag vet ett bolag som kör samma tågtyp, och i långlinje-utförande. Nya polska "Leo Express" kör Stadler Flirt med två kupéklasser.

    Då det är den enda variant jag sett, typad för annat än reionalt, så tror jag det blir samma inredning. Standardbeställning går fortast och man vill ju ha tågen redan till nästa sommar/höst.

    Kupéerna påminner om de som finns hos österrikiska Railjet, och borde då vara något snäpp bättre än SJ hårdvarumässigt.

    Exempel för "1:a klass" : http://www.zelpage.cz/news_n/leo_express_flirt_business.jpg
     
  6. In_Sweden

    In_Sweden Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är det ju inte SJ som vi pratar om, utan MTR. SJ är välkända för att ha egna specialmodifieringar som kan göra så att en hyllprodukt som egentligen är helt okej och fungerar utan större problem till något ganska dåligt. Senast i raden var X40, dubbeldäckaren.

    Leo Express kör ju i en 3 klass variant, med premium, business och standard. Om man kollar på den första länken i Spix inlägg som jag citerade ovan, scrollar ner till Leo Express och kollar på pdfen så ser man deras premium. Ser verklligen ut att vara en trevlig produkt värd att betala mer för. Inte som att det skulle bli av i sverige, men ändå.
     
    1 person likes this.
  7. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är även intressant att se hur man har tänkt sig att fylla tågen, med tanke på att man stannar i Västgötametropolerna Herrljunga och Falköping, samt de klassiska järnvägsknuten Halsberg. SJ ser ut att resonera så att man fyller tågen i Gbg/Sthlm och sedan stannar man normalt i de två största städerna längs linjen, Skövde och Katrineholm, vilket jag som Skövdebo är glad för. MTR däremot har tänkt sig att mata till och från större städer som ligger vid sidan av västra stambanan, Örebro, Jönköping, Borås och Uddevalla. Misstänker här att man åtminstone borde ha fört en del samtal med Västtrafik för att synka anslutningar från Jönköping, Borås och Uddevalla.

    Sedan håller jag även med #dino_81, banverket lär bli MTR's största huvudvärk.
     
  8. JoelG

    JoelG Medlem

    Tror dock att Västtrafiks tågoperatör SJ inte är särskilt intresserade av något sådant samarbete. Dom vill ju att deras regionaltåg ska passa bättre.

    Dock tror jag att det är otroligt viktigt att SJ och MTG har klargjort vad som gäller vid förseningar. Som det är nu så är det hos SJ:s säljkanaler där kunderna köper sina biljetter. Sen är människor arga trots att det är Tågkompaniet, Veolia som kör tågen., men de har ingen kundtjänst på obekväm arbetstid utan de går till/ringer till SJ:s resebutik/callcenter
     
    Last edited: 16 November 2013
  9. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte så att Västtrafiks operatörs åsikt har väldigt underordnad betydelse när Västtrafik lägger tidtabellen? Dom får nog finna sig i att köra på dom tider som Västtrafik kommit överens med trafikverket om eller lämna över uppdraget till någon annan.
     
    1 person likes this.
  10. JoelG

    JoelG Medlem

    Vad jag förstått så är det Trafikverket som lägger tidtabellen efter att fått in anmälningar till den nya trafikplanern från operatörerna. Men eftersom SJ "räddade" Västtrafik våren 2012 då DSB Väst misslyckades kapitalt med ekonomin så anser jag att SJ har en förhandlingsfördel när det gäller förslag om att deras regionaltåg bör ha kortast bytestid till pendeltågen. Idag är det mycket bra bytestider till SJ:s regionaltåg mot Örebro-Stockholm från Västtrafiks tåg både i Herrljunga och Falköping.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×