Senaste nytt

MTR Express presenterar nya inredningen för tåglinjen Stockholm-Göteborg

mha321

Medlem
Jag vurmar för SJ 2000:s såväl mjuka som hårda första klass-produkt, men det hade varit spännande med svensk konkurrens om affärsresenärer på järnvägen.

Det stod väl något om att det skulle gå att boka tomt säte bredvid sig. Blir intressant att se vad det kommer kosta - är det hyfsat billigt så kan det nog blir rätt populärt i den kategorin.
 
Jag tror att SJ pustar ut en aning nu när de ser vad konkurrenten kommer att erbjuda.

SJ:s 2000 ligger mycket bra till i en jämförelse.

- Tråkigt att MTR inte har något vidare fokus på mat/café, som ju kan vara en STOR konkurrensfördel
- Sätena verkar inte lika sköna som SJ;s

Ser ingen direkt anledning till varför man skulle välja MTR, om nu inte deras priser är hälften av SJ;s
 

Alf

Medlem
Det låter inte som det finns skäl att överge SJ. Jag tror SJ uppgraderade X2000 blir bra mycket bättre, speciellt 1 kl. Ser ingen vits med att betala extra för att få ett tomt säte brevid för att lägga väskan på. Som det är nu kommer det ombord en hel del som inte har någon platsbiljett till aktuellt tåg. Då blir det säkert ett hinla jobb att freda den extra platsen som är min och jag betalt för.
 

nilsson

Medlem
Jag tror att SJ skulle tjäna på att se över 1:a klass och sin catering. Jag tror att det just nu är ganska dyrt i inköp, definitivt dyrt i försäljning och inte speciellt upphetsande kvalitet. Man har ju i princip ingen viktgräns, obegränsad energi, och bemanning i både 1:a klass och bistro. Det måste gå att göra bättre inom de ramar de har.
 
Det mest intressanta med MTR är det faktum att dom köpt tåg som skall fungera på vintern.

SJ har hela vintrarna skyllt på att det inte finns bättre tåg att använda i Sverige. Att inställda tåg pga snö och kyla är helt normalt och att inga andra tåg skulle fixa det heller.

Nu kommer MTR att syna det påståendet om det verkligen är sant! Personligen så tror jag att SJs kommentarer är B***S*** och att MTR tågen kommer att fungera mycket bättre på
vintern.

Ska jag åka tåg mellan Stockholm och Göteborg är min viktigaste parameter att tåget verkligen avgår och att man kommer fram. Säten, mat osv är överkurs om inte tåget avgår eller inte kommer fram.
 

nilsson

Medlem
Jag tror att MTR har bättre tåg för vinterförhållanden, men jag tror inte det spelar så stor roll på sträckan Stockholm-Göteborg då temperaturskillnaderna inte är så stora (jämfört med norr-söder-gående tåg). Det är snöröjning och frusna växlar som blir problem istället.
 
Toppen