MTR Express presenterar nya inredningen för tåglinjen Stockholm-Göteborg

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Jacob, 3 November 2014.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    MTR Express inredning

    Tågoperatören MTR Express, som under våren 2015 kommer ta upp konkurrensen med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg, har nu avslöjat hur delar av inredningen kommer se ut på de nya tågen. Enligt MTR Express har man satt stort fokus på att kunna erbjuda en hög komfort ombord och en viktig del i detta är inredningen. En del i inredningen kommer…
     

    Se hela inlägget

    airbus380.se och Jakob Österberg gillar detta.
  2. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    På bilden ser det ut som det är ett bord med stolarna placerade mittemot varandra. Detta tycker jag är den tråkigaste inredningen som finns på ett tåg. De platser som har bord med fyra sittplatser är tråkiga att sitta i och det är alltid trångt för benen när det är fyra personer som skall sträcka ut sig. Hoppas jag har fel så det bara är en dålig bild som inte visar platsen så bra.
     
  3. tågnörd

    tågnörd Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Jag håller helt med, fyrgrupper blir lätt trångt! Det är iofs trevligt för sällskap på 3-4 personer som tex familjer.

    MTR Express | Referenzen | Stadler och specifikt då PDFen som de länkar till, finns en planskiss över tåget. Det ser ut som de flesta platser har s.k. medsits, alltså att man ser ryggen på stolen framför.
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Förstår jag skissen rätt verkar det endast vara en klass ombord, åtminstone är det inte 1-2 i konfiguration i någon sektion.
     
  5. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Förefaller precis som @Jacob säger inte vara någon första klass ombord. Om man inte tänker använda de mindre kupéerna som ligger i ändarna närmsta förarhytten till första klass?

    Sedan verkar det vara lite väl snålt tilltaget med toaletter. Enligt skissen är det endast tre toaletten ombord. Vilket jag tycker är lite i förhållande till antalet passagerare. Undrar hur man har tänkt där?
     
    Last edited: 6 November 2014
  6. Resenären

    Resenären Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jakob Österberg och Marcus_R gillar detta.
  7. Hopplöst efter SJ designmässigt, men det är väl kanske inte deras fokus. Känns väldigt mörkt och industriellt standardiserat.. Nästan exakt samma design (och tåg?) som österrikiska lågpriskonceptet Westbahn.

    Utrymmesmässigt ser det inte som om man bör klaga iaf.

    Kommer "tyvärr" inte finnas anledning att testa för egen del, då detta tåg går söder om mälaren. SJ erbjuder ju tåg direkt mellan Göteborg o Västerås, om än inte i snabbtågsvariant.
     
  8. tågnörd

    tågnörd Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Jag antar att MTR tänker lägga sig under SJ i prisnivå och då kanske man inte behöver så spännande inredning. Redan idag plågar ju sig folk mellan Sthlm och GBG via Västerås och Örebro i runt 5 timmar i tåg tänkta för entimmespendling (X40/dubbeldäckarna)..
     
    simon_says91 gillar detta.
  9. Jag gör det sistnämnda :D En herre som pendlade med mig (och skulle vidare till Göteborg) valde det alternativet för att han fick sova längre, då barnen ändå höll honom vaken när han kom hem :p

    Tror också att man går på pris... Undrar dock om inte SJ's stordriftsfördelar kan utnyttjas för att pressa sina priser. Känns som om MTR skulle behöva en rejäl prisskillnad för att motivera kunderna om själva produkten är sämre (behöver ju inte vara sämre iofs).
    Vi får se hur mycket SJ Prio spelade in också - ganska viktigt för mig personligen (för att ta ut poängresor).
     
    underhund gillar detta.
  10. underhund

    underhund Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det verkar inte bättre. MTR Express VD i SvD:

    Jag vurmar för SJ 2000:s såväl mjuka som hårda första klass-produkt, men det hade varit spännande med svensk konkurrens om affärsresenärer på järnvägen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×