Senaste nytt

MTR Express gör kupp mot SJ

BusinessClass

Redaktör
Nu testar MTR Express ett nytt sätt att få kunder att pröva den nya tågförbindelsen mellan Stockholm och Göteborg - genom att på plats på stationerna i Stockholm och Göteborg erbjuder resenärer med en SJ-biljett att byta den mot en MTR Express-biljett samma dag, helt utan kostnad. - Den här kuppen handlar om att bryta mönster…
 
Jag säger bara att du skall läsa på lite om ämnet. Monopolet avskaffades för ca 20 år sedan, läs länken i mitt förra inlägg! Och sök vidare på nätet.
Kanske använder jag mig av fel uttryck, men du kan inte säga emot att SJ kör nästan de alla stora sträckorna i Sverige på egen hand. Stockholm-Oslo? Stockholm-Malmö? Om man inte räknar med lokaltågen.
 

palmen

Moderator
Inte i mina ögon. Har alltid hört att folk säger "monopolet" när man pratar om SJ:s överlägsenhet i spåren. Det vi i alla fall kan säga är att SJ dominerar och kommer att göra det ett långt tag framöver.
Även om SJ dominerar och har absolut mest förbindelser mm så har de inte monopol. Skulle de haft monopol skulle inte MTR kunna öppna på sträckan Stockholm-Göteborg. Jämför med Systembolaget som har monopol i Sverige, de är de enda som får sälja sprit och starköl, dvs de har ett monopol på denna försäljning.
 
Toppen