MTR Express gör kupp mot SJ

Diskussion i 'Nyhetskommentarer' startad av BusinessClass, 28 September 2015.

1. BusinessClass

BusinessClass Redaktör

MTR Express

Nu testar MTR Express ett nytt sätt att få kunder att pröva den nya tågförbindelsen mellan Stockholm och Göteborg - genom att på plats på stationerna i Stockholm och Göteborg erbjuder resenärer med en SJ-biljett att byta den mot en MTR Express-biljett samma dag, helt utan kostnad. - Den här kuppen handlar om att bryta mönster…

Se hela inlägget

Smuffe gillar detta.
  2. Eskil Krook

Eskil Krook Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant idé att försöka bryta monopolet!

3. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Troy1 och Kebalibre gillar detta.
  4. Eskil Krook

Eskil Krook Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skojar du? Sverige har haft monopol i järnvägen sedan SJ grundades och det blir svårt att bryta.

5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag säger bara att du skall läsa på lite om ämnet. Monopolet avskaffades för ca 20 år sedan, läs länken i mitt förra inlägg! Och sök vidare på nätet.

Knucket gillar detta.
  6. Eskil Krook

Eskil Krook Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske använder jag mig av fel uttryck, men du kan inte säga emot att SJ kör nästan de alla stora sträckorna i Sverige på egen hand. Stockholm-Oslo? Stockholm-Malmö? Om man inte räknar med lokaltågen.

7. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kallas att man är marknadsledande, och det är något helt annat!

GOTATH, Smuffe, MikeJohansson och 5 andra gillar detta.
  8. Eskil Krook

Eskil Krook Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte i mina ögon. Har alltid hört att folk säger "monopolet" när man pratar om SJ:s överlägsenhet i spåren. Det vi i alla fall kan säga är att SJ dominerar och kommer att göra det ett långt tag framöver.

9. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Även om SJ dominerar och har absolut mest förbindelser mm så har de inte monopol. Skulle de haft monopol skulle inte MTR kunna öppna på sträckan Stockholm-Göteborg. Jämför med Systembolaget som har monopol i Sverige, de är de enda som får sälja sprit och starköl, dvs de har ett monopol på denna försäljning.

Jakob Österberg och sepbemi gillar detta.
  10. Ni glömmer väl inte Snälltåget (Transdec fd Veolia)? Alltid fulla avgångar med 400-500 resenärer varje dag, men det tog dom några år att nå dit. Nu ryktas det om att Transdev ska utöka.

Smuffe och Alexander P gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!