Motorn stannade – mitt under flygningen

Diskussion i 'Övrigt' startad av vicce, 21 Maj 2012.

  1. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Motorn stannade

    Tycker de överdriver lite, även om den ena motorn stannar, så kan du fortfarande flyga med den andra motorn.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ner kommer man ju alltid!

    Föstår inte vad de gnäller om. Sånt där händer ju. Det är ju därför man har välutbildade piloter som vet hur man ska hantera situationen.
     
    2 personer gillar detta.
  3. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Det låter dessutom som om det bara var en motor när man läser överskriften.
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Aftonbladet... kvällspressen gillar ju sensationer mer än nåt annat!

    "motorstopp".??.. känns ju mer som planerad avstängning av en motor som nämts?!
     
  5. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Kvällspravda som bara är ute efter fler läsare skriver vad som helst för att skapa en rubrik som alla i kvällstidnings/skvallerpressen
     
  6. TheNavigator

    TheNavigator Medlem

    Man kan väl flyga precis lika bra med 1 motor som med 2, så det var väl aldrig någon nödsitution direkt?
     
  7. Miljon3

    Miljon3 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    nästan alla plan i världen är byggda för att flyga med hälvten av motorerna så detta är ingen fara
     
  8. extacn

    extacn Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Today, the CFM56-5B and CFM56-7B are so reliable that, statistically, the average pilot will never experience an IFSD event in his/her entire career. How can this be? Both engines maintain an IFSD rate 0.002 or better, which translates to one IFSD every 500,000 engine flight hours. Assuming the pilot logs 900 flight hours annually, that equates to one event every 555 years.
     
    1 person likes this.
  9. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Än så länge är ju piloter väldigt välutbildade, men med tanke på att du kan flyga över 50 mil för 249:- där bensinen om du åkt bil hade kostat mer än det dubbla, så måste man ju börja tumma någonstanns. Säkerheten till exempel, tyvärr.
     
    2 personer gillar detta.
  10. sebbe

    sebbe Ny medlem

    Ort:
    KOK
    Land:
    Finland Finland
    Jag var själv med på den här flighten från Vasa, Finland till Arlanda, Sverige. Det var faktiskt litet spännande och otäckt när ena motorn hostade till och stannade. Samtidigt steg varven kraftigt på den fungerande motorn, sannolikt för att kompensera bortfallet av den andra motorn. Vi var över öppet hav (Bottniska viken), när det hände, ca 20 min innan planerad landning på Arlanda. Men personalen höll sig förhållandevis lugn och man fick löpande information av kaptenen om statusen. Det var med viss lättnad som vi tog mark på Arlanda, där vi möttes av en väldig mottaningskommitte av blåljus.
    Noterade att det hade sprutat ut ganska rejält med olja runt motorn i fråga.
    Ironiskt nog hade jag i vänthallen i Vasa diskuterat "den höga kvaliteten på svensk ingenjörskonst", med en svensk som skulle hem till Stockholm (jag är finlandssvensk) innan flighten. Planet i fråga var ett Saab 2000, som opereras av svenska Golden Air på beställning av finska Blue1.

    /Sebbe
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×