Motorljud vid start

Diskussion i 'Övrigt' startad av Oscar Larsson, 7 September 2012.

1. Oscar Larsson

Oscar Larsson Medlem

Jag har flera gånger på senare tid funderat kring motorljudet vid start. Förutom det "vanliga" ljudet tillkommer även ett mer högfrekvent surrande som efter ca 5-10 minuter efter start upphör. Jag undrar om ngn kan svara på vad detta beror på? Fenomenet är lika för Boeing och Airbus och allt från 737/A320 upp till större maskiner. Jag har dock inte upplevt det i MD-80 serien.

2. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    jag tror det är en resonans som uppstår i skrovet när motorerna går för max vid start. Sedan när man drar av lite försvinner det. Helt normalt.

3. Malu

Malu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte om det är påhitt i mitt eget huvud, men jag har fått för mig att GE/CFM-motorerna har ett lite ettrigare ljud än RR-Trent.

4. Peter Månsson

Peter Månsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte helt lätt att veta var olika ljud kommer ifrån. Flygplan är oerhört komplexa konstuktioner. Min gissning är att det är vind/luft ljud beroende på flaps och flats, som används just vid start och landningen. Tror att tiden 5-10 min. kan stämma för det. Hittade en länk som förklarar de olika delarna för den teknikintresserade.
    Flaps and Slats

5. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte det klassiska Airbusljudet?

6. Oscar Larsson

Oscar Larsson Medlem

jag tycker att det är relativt likt för Boeing och airbus. Jag har själv varit inne på din linjen Roger J att det är ngn form av resonans som bussningar med mera inte är gjorda för att eliminera ljudet ifrån.

7. doc

doc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flyger man Avro RJ så är det väldigt tydliga turbulensljud från vingarna när man drar in flapsen efter start, så jag är precis som Peter Månsson inne på att de ljud som Oscar Larsson beskriver skulle kunna vara det.

8. CarlT

CarlT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara jag som tycker att RR Trent vid start låter som en gräsklippare som går på lite för högt varv?

9. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, RR sjunger så vackert:

[video=youtube;1JlNUlhdGXo]http://www.youtube.com/watch?v=1JlNUlhdGXo[/video]

Men som alltid, alla har olika smak :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!