Senaste nytt

Mot San Fransisco - å lite Milesrun med BAEC

Tonton

Medlem
Nu på LCY och dax att checka in bagaget igen. Kan säga att det är väldigt mycket folk här, massa försenade flyg och en del inställda flygningar. Detta beror på att det har varit väldigt dimmigt här.

Med betoning på väldigt dimmigt! Bor 10 minuter sydväst om LCY och kunde inte ens se ner till marken från vår lägenhet på sjunde våningen tidigare på morgonen.

Hoppas du får en trevlig resa annars - kommer utan tvekan följa denna tråd! :)
 

Peter65

Medlem
London City Airport - New York, JFK via Shannon
BA001 A318-100 (G-EUNB)
12.50 - 20.40
2A+2B


Efter ett par glas Tattinger i loungen har vi boardat planet, totalt 11 pax.
Planet har totalt 32 platser, 2+2, och 8 rader, pitchen är inget att klaga på :D
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Såg också 1 vagn med väskor, tror det var runt 10 kolli. Jag trodde att Airbus-planen alltid lastades med containrar, men så var det inte.

Flygtid till Shannon är beräknad till 1h15 min, där kärran att tankas upp för skuttet över pölen och vi går igenom emigration och tull under tiden. På JFK kommer vi landa som ett inrikesplan.

En annan sak som jag funderar på (svar kommer nog senare i inlägget);
När vi checkade in bagaget så taggade de väskorna direkt till SFO och 2 agenter sa att vi inte behöver ta ut bagaget på JFK (trots att nästa flight av går 07:00 imorgon) eftersom att allt fixas på Shannon.
För några år sedan skulle vi vidare till Chigago samma dag (var även då BA001) och de sa samma sak då, men då tog det nästan 3 dygn innan väskorna kom (blev en del försäkringspengar ;) då).
Nu ska vi gå via bagagebandet på JFK å se om det kommer nåt eller inte, vore väldigt skönt att slippa stora väskor i natt.

Ahhh, nu var det manuell säkerhetsdemo, numer är det inte ofta man ser det :)

Snabb och brant start, inte konstigt med få pax och väskor samt ett lätt-tankat plan, inte ofta det händer heller. Utflygningen från LCY är oxå intressant, många ändringar av hastighet, svängar och höjdändringar. Luftrummet i London är ju ganska fullt så det blir ju lite som serpentinvägar.

Första dryckesrundan kom efter 10 min, varför bryta en tradition.... således mer Tattinger Brut Reserve NV. Efter det kom förrätten

^ A selection of canapes featuring blue cheese on pumpernickel, salami sauce tartar, feta and watermelon and vegetable goat's cheese wrap
^ Vegetarian sushi rolls
^
Jag valde sushi, mycket god, men vet inte om sushi och champagne gifter sig i mun... men båda är ju goa var för sig :)
image.jpeg


Den blivande 50-åringen valde canapes, vilket också var gott.
image.jpeg


Deboarding i Shannon 14:10 för pre-clearance tillbaka i sätet 14.32 å vi var sist på planet. Mycket trevliga US-personal.

Nu börjar skuttet över pölen, beräknad flygtid 6h55min, och den "riktiga" servicen på BA001 :)

Sallad
^ Fresch seasonal salad with vinaigrette
image.jpeg


Main Courses
^ Braised beef cheek with lobster and Cheddar macaroni and grilled asparagus
^ Kashmir spiced chicken with wasabi rice, red pepper paneer and mustard chutney
^ Mozzarella ravioli with grilled mushrooms, cherry tomatoes and rocket leaves
^ Main course salad of sauteed peri peri king prawns with celeriac, fennel and cider dressing

Valet blev kinden och hummern..... Vill ha mer...... Snacka om långkokt kind, den bara föll isär, makaroner, ost och hummer... Wow Mycket, mycket god mat!
image.jpeg


Desserts
^ Warm chocolate brioche orange pudding with vanilla anglaise
^ Sardo Pecorino and Fourme d'Ambert cheese served with apple and pear chutney
^ A selection of whole fresh fruit
^ Chocolates

Valet här, blir som vanligt, ost och portvin :p
image.jpeg


Även osten och porten höll rätt temp, kexen så där men övrigt gott.

Efter den lunchen blir det en film och sova middag och efter det blev det mer Tattinger ( å en GT :p )

Evening Supper
Snacks
^ An individual selection of sandwich featuring Tex Mex, chunky egg with mustard cress and Loch Fyne smoked salmon
^ Selection of Japanese delicacies featuring smoked salmon, miso cream, caramelised onions with roasted panko flakes and baked tufo
Hot Savouries
^ Quiche Lorriane
^ Vegetable samosa

Var lite intresserad av det Japanska, men efter en titt på den tallriken blev det mackorna och QL. Pajen helt ok, mackorna ganska smaklösa förutom Tex Mex varianten, den var skapligt stark.
image.jpeg


Även om inte denna mat är "top notch" så är det helt ok, fortfarande ganska mätt efter lunchen (eller om man ska kalla det middag). Behöver ju inte ha en full måltid efter 4,5 timmar.

Snasket kom vad vi trodde dryga timmen före landning, men det visade sig efter servering att det blev 45 min, kommer att landa drygt 20 min före tidtabell.
Frågade efter en top-up av bubblet för att få det sista, hade tur, Gemma vår CC, var precis på väg att "vaska" den halva flaskan som var kvar. Vaskningen blev inte i Lill-Airbussen's avlopp utan i P & M's strupar :cool:

Nu landar vi alldeles strax på JFK och passar på att göra en sammanfattning.
^ 3 cabincrew - gör ett väldigt bra jobb, pratar och skojar lagom, går igenom kabinen med jämna mellanrum. Trycker man på knappen kommer de på 5 sekunder. Service på det man frågor om kommer efter max 2 min.
^ Bra mat, bra säten
^ Flygningen är för kort....
^ Vill göra igen (vilket jag säger varje gång det lir BA001 eller 003)
^ Har en känsla av att detta är så nära man kan komma BA First utan att betala, antar att det ligger mitt i mellan Club World och First.

Svar om bagaget: Jo det kom ut på bandet.... Frågade på terminalen hur man gör, man åter-inchechckar i BA's terminal och han sa att bageget nästan alltid kommer ut även om landar som ett inrikesplan.
Det var mycket dåligt skyltat till "re-incheck", men gå till höger och så långt som möjligt så finns det ett par diskar.
Ska skapa en ny tråd om det när jag är lite piggare :confused:

Vidare åkte vi till terminal 8, American Airlines, och fick boarding för morgondagens tidiga flight till San Fransisco. Vi försökte uppgradera oss till First, men den var tydligen "sold out". Får se vad som händer imorgon bitti.

Nu over and out för att träffa John Blund.
 

011430121

Medlem
Ha en fortsatt trevlig resa, 11 pax låter inte som det skulle ha varit en lönsam resa för BA, och med en A318 kan det inte vara så mycket cargo att det är där man tjänar in pengarna på flygningen.
 

Peter65

Medlem
Ha en fortsatt trevlig resa, 11 pax låter inte som det skulle ha varit en lönsam resa för BA, och med en A318 kan det inte vara så mycket cargo att det är där man tjänar in pengarna på flygningen.

Skulle kunna tänka mig att det är betydligt fler pax på returresan. Nä det tar nog inte cargo på den kärran
 

Peter65

Medlem
New York, JFK - San Fransisco
AA0009 A321-200 (N113AN)
07.00 - 10.35
6A+6C


Blev en tidig morgon för att ta sig tillbaka till JFK. Var rätt skönt att komma såpass tidigt, inte hysteriskt mycket människor vare sig i security eller inne på airside.

Boarding 06 30 och den sköttes väldigt bra, blev inget gatlopp där. Först First, sen Business där efter de med AA- eller OneWorld medlemsskap (i rätt valör) sen kom resten av ekonomidelen.

Planet idag är en A321T - transcontinatal, 10 First, 20 Business, 36 ekonomi + och 36 ekonomi och är helt fullt.

Flygtid beräknad till 5h25min.
image.jpeg


Blev ett glas med bubbel när vi satte oss och menyer delades ut.
image.jpeg


Menyn ser ut som följer;
Entrees
^ Tomato, Leek and Turkey Bacon Strata - with seasoned potatoes and chicken apple sausage
^ Smoked Salmon and Bagel - with bibb leaf, fresh sliced tomatoes, cucumbers, casper berry and whipped cream cheese
^ Steel Cut Oatmeal - with mixed berries and Brown suger

Dryckes- och matbeställning gjordes skapligt snabbt efter start, idag tog de beställningarna bakifrån men servering gick framifrån.
Bubblet som vi fick, var inte samma som predrink, var Ca'Bolani Prosecco som serverades i stora glas :p

Frukosten kom in snabbt och var bra. Portionsstorleken måste vara US-size, alltså ganska mycket.
Stratan godare än vad jag trodde
image.jpeg


Detsamma gällde laxen sa stolsgrannen

image.jpeg

Dessert
^ A selection of Sweet Treats

Desserten kom drygt 2 timmar före landning, såg god ut, men dessvärre inget för mig.... allt utom jordgubben innehöll nötter....
image.jpeg


^ Light Refreshment - offered prior to arrival

^ Whole Fruit and Snacks - A selection of Fresh seasonal fruit and premium snacks

^ Chocolate Chip Cookies - warmed on board

Vad säger man... Luktar nybakat i kabin och Cookiesen är god!
image.jpeg


Gillar denna kust till kust flight, framför i denna konfiguration på 321an.
image.jpeg


image.jpeg


Sätena är helt ok, ganska lätt att hitta en relaxposition. Dessa säten känns nästan bättre än de på BA 001, kan så vara att dessa säten är nyare.
Crewn känns avslappnad och pratsamma. Pratar förvisso ganska mycket med varandra i mid-gallyet, men har koll på när exvis kaffet eller bubblet är slut, de frågar om man vill ha mer, ringer man på klockan kommer de fort, de går igenom kabinen ofta osv.

Tror att vi på rad 6 A+C håller på att tömma, eller har tömt, Proseccon....
Vi fick nåt annat nu, gulare, bubbligare och godare. Fick inte svar vad det var mer än att det var en annan typ. Misstänker att det kommer från F-kabinen och att det är riktig skumpa.... :D

Utsikts någonstans under flygningen.
image.jpeg


Totalt sett har flighten varit till belåtenhet. Har varit en del turbulens och säkerhetsbältsskylten har varit på ganska mycket. Men det funkar väldigt bra att ta på sig de ljudreducernade Bose-hörlurarna (AA's, låg i sätet), titta på en film, sippa lite bubbel och nästan somna :cool:
En annan sak som slog mig, kaffet är gott :D Kaffe i USA (oftast för svagt) och det i kombination med "bryggkaffe" på flyg (även där svagt) brukar inte vara en hit. Men idag så gott att jag gav en komplimang om att kaffet är jättegott.

En annan fundering är att samtliga fönsters "gardiner" (eller vad man ska kalla det) var neddragna när vi boardade planet och ingen sa att de skulle vara öppna vare sig vid start eller landning. Många bolag är ju väldigt noga med att det ska vara öppna då, jag har alltid trott det har berott på säkerhet.

Nu kommer nästa utmaning. Är bagaget med? Japp, det var det, men av någon anledning så var prioritera-taggarna avrivna... Spelade inte så stor roll, väskorna kom ändå ut bland de 15 första.

Nästa flygning hem är kommande lördag, kommer med ett par mellanrapporten under tiden.

Ps nu har vi fått tag i en adapter till minneskortet ;)
 

011430121

Medlem
Jättetrevligt skrivet, beundrar alla ni som skriver reserapporter. Hoppas ni får fint väder från torsdag åtminstone! En sak jag har börjat undra över varför börjar alla flygbolag servera kalkonbacon och kycklingkorv? Väntar med spänning på att få höra vidare om resan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen