Senaste nytt

Mot ljuset - Söderut 14/15

Peter65

Medlem
Nu är det dags igen, imorgon beger vi oss till Landvetter och checkar in för att ta oss till södra halvklotet där det ljusare och varmare än vad det är här ljust nu.

Väskorna är packade, kylskåpet urplockat, nyckel för blomstervattning lämnad istort sett bara middag ikväll och relaxa till dess att taxin kommer imorgon.

Första delresan är BA till London och därifrån med Cathay till Hong Kong, därefter till Nya Zealand efter några dagar i HK.
Första flighten är i ekonomi.....o_O Därefter kommer det att bli "framför gardinen" på den "stora biljetten". Kommer oxå att bli några korta inrikesflygningar på NZ.

Reserapporter kommer allt eftersom, nästa är nog när vi är på Heathrow imorgon.
 

Peter65

Medlem
Göteborg - London Heathrow
BA791 A320 (G-EUUN)
11.25 - 12.40
12A+12C

Bara så ni vet, denna reserapport är skriven på en padda, å jag är inte riktig kompis med auto-korrigering, blir fel ord ibland....

Nu incheckade och tillbringar en liten stund i Menzies loungen, typ 10 pers inkl oss
Inte mycket mer att säga, bara vänta på bordstigning.

Vid incheckningen frågade killen disken om vi hade betalt för våra förbokade sittplatser, svaret var då "Bra, det finns bättre platser, det blir Exit-raden med en seatblock". Det tackar man för. :D

Inte mycket att säga om flighten, fick låda med skinkmacka och nån form av munk. När drickan skulle serveras frågade vi om Champagne. Hon som skulle servera oss hade inte svaret om det fanns bakom skynket, så hon frågade sin kollega. Svaret blev att tyvärr inte i denna delen av kabinen. Frågar man inte får man inget svar. Jaja det får gå bra med rött vin
Några minuter senare kommer kollegan med bricka, vad ligger där?
Jo, 2 flaskor Champagne Monopole Heidsieck&Co Blue Top, den servicen ska man inte klaga på. :)

image.jpeg


Vet egentligen inte om de serverar bubbel i ekonomi generellt eller om det var att vi frågade snällt eller om de såg att vi ska vidare i business och har ett silverkort.
Spelar ingen roll vad det berodde på, bubblet kom ju till plats 12A+C.

Nu på Terminal 3 på Heathrow, eftersom Cathay har stängt sin lounge fick vi inbjudan till antingen Admirals Club, No1 Travellers Lounge eller BA loungen. BA är lite restriktiva att släppa in folk om det är för mycket folk i loungen.
Idag inte speciellt mycket folk och den känns bra, bubbelvinet kom till bordet på ett kick.
 

Peter65

Medlem
London Heathrow - Hong Kong
CX238 B777-300ER (B-KQZ)
17.15 - 12.50
11D + 11G

Nytt plan, levererat i slutet av juni -15. Denna trippel7a har "endast" 3 klasser, business, premium eco och eco. Business är uppdelat i 2 kabiner och vi sitter i den främre och första raden, nice.

Cathay hade en benhård priority-boarding, skulle vilja säga att 40% i den buisness-kön fick gå åt sidan och vänta på att boarding för prem eco började och därefter eco.
Vi fick ingen namn hälsning när vi kom in I den första dörren, tyvärr blev det ju ingen vänster sväng..... ;) men varför klaga. Rymliga säten, dock lite för långt från varandra när man är 2, noice-reducerande hörlurar, 3 glas skumpa - Billecart-Salmon Brut Champagne - kan bero på att de var tvungna att lasta av bagage för 2 pers som inte kom. 45 min senare airborne och efter ytterligare 20 min kom purser och hälsade oss välkomna med namn och med meny.

thumb_DSC03067_1024.jpg


Väldigt snabbt efteråt kommer drinken, för mig blev det Cathay's signaturdrink, Pacific Sunrise som är en "kombination av champagne och Drambuie med zest av apelsin och citron", mycket god tycker jag.

thumb_DSC03078_1024.jpg


Dagens förrätt var;
^ Side of pork, duck confit terrine, pickled vegetables and plum chutney
^ Mixed salad, carrot, tomato, peppers, wasabi and yuzu dressing

God förrätt, kanske lite för kall, till det vitlöksbröd och bubbel

thumb_DSC03081_1024.jpg


Varmrätter, 4 val;
^ Three cup chicken, broccoli and steamed jasmine rice
^ Herb crusted beef fillet, Kenya beans, roasted red onion and sweet potato mash
^ Poached salmon, broccoli, baby carrot, new potatoes and watercress sauce
^ Linguine, olives and mariana sauce

Det blev biffen med Shiraz vin
Varmrätt sådär, biffen ok, moset ok, men inte mycke mer.
thumb_DSC03084_1024.jpg


Det som slog mig var att det inte fanns salt eller peppar på brickan. Ja det var brickservering, men det var vit duk i botten.
För att få salt & peppar behövde man fråga, kom in snabbt, men vilka förpackningar..... Tidigare var det ju snygga salt & pepparkar.

thumb_DSC03085_1024.jpg


Dessert
^ Blue d'Auvergue, Somerset Camembert, Lancashire crackers and grape
^ Fresh seasonal fruit
^ Chocolate orange truffle and mix berry compote

^ Freshly brewed coffee and selection of teas

^ Pralines

thumb_DSC03086_1024.jpg


Även om det är några år sedan vi gjorde denna resa med Cathay så känns det som om de har dragit in lite på servicen i business. Har i och för sig hört att från London så är det inte riktigt lika bra som ut från HK, ska bli intressant och se vad som händer.

Snacks, availble upon request
^ Traditional British pork pie, Lye Cross Farm Cheddar and apple pear chutney
^ Wontons in noddele Soup
^ HäägenDazs Ice cream

Breakfast;
Referesh with
^ Orange or apple juice
^ Mango and passion fruit smoothie
^ Fresh seasonal fruit
^ Birchermuesli

Follwed by
^ Chesee and red pepper frittata, streaky bacon, mushrooms and new potatoes
^ Apple pancake, apple compote and maple syrup
^ Chicken and black mushroom congee
and
^ Bread basket and coffee or tea

Har sovit riktigt gott och vaknade utav att det blev frukostservice i kabin, då var det knappt 2 timmar till landning.

Från flygplansdörren, genom emigration, vänta på bagage å ut genom tullen tog knappt 30 min. Våra väskor, som var priotaggade kom bland de 15 första.

Nu några dagar i Hong Kong

EDIT: Nu ska bilderna vara med
 
Last edited:

Peter65

Medlem
En liten mellanrapport om vår tid i Hong Kong

Har varit 4 nätter på Bonham 99, Bonham Strand, på 36e våningen. Har läst om detta hotell här på BC, helt OK hotell med ca 80 rum, 3 rum per våning om jag inte missförstått, till det priset runt 2000 kr natten.
image.jpeg

Nära till tunnelbanan, 1,5 kvarter till Sheung Wan Station, och bara ett stopp till Central. Finns ett några pubar i närheten och en massa mathak. Blir med största sannolikhet detta hotell nästa gång vi hamnar i HK.
Vädret har varit till belåtenhet, första dagarna runt 25 gr och de sista runt 20, bara lite regn i går.

Dagarna har tillbringats med;

^ Symphony of Lights - kändes som om vi har gjort det förut, jag tror det var samma musik som sist. Vi avvek och StarFerry tillbaka till HongKong Island

^ Gallerier - hur man än gör så hamnar man i någon stor galleria.... Mycket trevligare att gå igenom de små marknaderna mitt inne i HK

image.jpeg

^ Tai Po Market (New Territories) - tog MTR dit, tog ca 1 timma från hotellet. Helt annorlunda känsla där än i HK city. Där fanns Hong Kong Railway Museum, trevligt. En utomhus marknad och en foodmarket inomhus, 3 våningar, allt från levande fåglar, fiskar och paddor till grönsaker, kött och allsköns grejor till en stor foodcourt på 3je våningen. Denna utflykt kan jag rekommendera. Tunnelbanan kostade HK$ 17.10, alltså runt 20 spänn enkel. Vi såg heller inte mycket västerlänningar, kanske runt 10 pers inkl oss.

image.jpeg

^ Stanley Market - tog en taxi dit valde att åka dit utan tunnel, lite längre men man ser väldigt mycket. Själva Stanley var trevligt, både stället och marknaden, men tror inte jag åker dit igen, finns bättre stopp.


^ Ocean Park - Det är som det är, en dyr nöjespark, både entrén och det man köper där inne. Nu var det förvisso jultid och det var väldigt mycket människor, de sa att det normalt inte är så mycket folk, kötid till allt runt 30 min, vare sig det var linbana eller tåg upp till övre parken eller om man ville förlusta sig på en berg-och-banetur. Det bästa i parken var akvarierna och pandorna.

^ Ozone (Ritz-Carlton) - WOW, bar på 118e våningen, vilken utsikt! Priserna i baren var på drinkar från $185, för en GT upp till hur mycket som helst..... Är helt klart en sak man ska göra, bara åka upp vare sig man vill ha nå't att dricka eller ej, för att få utsikten.

^ Ned Kelly's Last Stand - En utav HK's äldsta pubar, bra mat till rimliga priser, charmig lokal och efter 21.30 varje kväll trad-jazz. Mycket trevligt och roligt blev mer än en gång. :cool:

^ Hong Kong Gardens - trevlig park med en massa växter, strosa bara runt och njut av parken.

Å mycke mer såsom MTR, TsingTao (gott öl :confused: ), god mat, gått mycket etc etc. Kan bara säga att det ska bli fler resor till denna, i mitt tycke, charmiga stad/stat.

Sitter nu på Airport Express till flygplatsen efter att ha gjort incheckningen på Central Station. Nu igenom security och göra lite lounge-hopping i Cathay's lounger.

Sitter just nu i "The Cabin" sippar på ett glas Moet, strax gå vidare till "The Pier"
 
Toppen