Senaste nytt

Mot ljuset - Söderut 14/15

palmen

Moderator
Vi gjorde ett bra beslut, alltså att hoppa över Abel, regnade och blåste väldigt mycket på förmiddagen, men vädret blev bättre på sen eftermiddag, ni såg kortet på "Posta din utsikt". Om inte så kommer det igen, utsikten från vårt rum på Ah-House i Nelson, ett kanon B&B.
Visa bifogad bild 46312

Beträffande vädret så var det väldigt många flyg inställda från Wellington pga av blåsten, de kunde vare sig landa eller starta, tur i oturen att vi kom en dag tidigare. Tittade på nyheterna och en 737:a krängde häftigt i vinden, vingen var nära landningsbanan.

Nu till dagens begivenheter, det blev en egen bryggeri- och destilleritur med fötter och taxi. :p:cool:
Vi började med en taxi till Stoke, tillika en förort till Nelson, där de hade en "bakom scenen tur". Tyvärr var den full, men vi började med en avsmakningsmeny, ca 1,5 dl i varje glas, var nog tur vi delade på en bricka till att börja med.
Visa bifogad bild 46314

Visa bifogad bild 46315

Nästa plats var The Lighthouse Brewery som låg skapligt nära om man tittade på öl-broschyren med en karta. Visade sig att man inte kunde gena, blev en lite längre promenad genom ett inte helt sexigt industriområde, förvisso var det skönt att gå och just då regnade det inte. När vi kom fram så var det stängt för avsmakning pga nåt fel.... fattade inte riktigt vad felet var. Hur som helst vi ringde efter en taxi och åkte till ett destilleri, från ena industriområdet till nästa, taxichauffören var väl inte helt nöjd med destinationen. Men när vi kom fram till stället kom han på vad vi håller på med.... "Ahhh ett destilleri... glöm inte bryggeriet som vi körde förbi precis. Å ha en awesome dag".

Vi hamnade på "Liquid Alchemy" där ett par i 50+ åldern höll på.
Visa bifogad bild 46318

Varje batch de gör är runt 300L. Ägarinnan där var väldigt glad och engagerad att vi kom och vi fick en jätte guidning hur man gör och hur de tänker. Den största produktion är gin, dels en vanlig gin och dels ett med humle i. Det sista var väldigt god, ska göra ett inlägg i Gin-tråden vid tillfälle, vi fick smaka på 3 olika batcher som smakade olika. En annan sak de gör är halvmörk rom, jag gillar inte rom speciellt bra men denna tyckte jag om. Vi fick också smaka den blandad med Ginger-Beer, ännu godare :p
För övrigt gjorde de några likörer med handplockade bär, de vi sippade på var goda.
Visa bifogad bild 46316

Visa bifogad bild 46317

Blev inköp både rom och gin, det får man hålla hårt i när vi kommer hem.

Nästa ställe blev Bay Brewery, 150 m från destilleriet, där vågade vi på oss varsin avsmakningsmeny, totalt 12 glas. De hade 15-16 olika varianter på allt från öl, cider och alkoholläsk, vi fick mao nästa gå igenom hela sortimentet. Som tur var fanns det lite plockmat, ost, kex och korv, blev vår första lunch. Visste inte att brie-ost och torr cider gifter sig mun, hur gott som helst.
Visa bifogad bild 46319

Visa bifogad bild 46320

Visa bifogad bild 46321
Även detta bryggeri är litet med 3 pers som jobbar och är väldigt engagerade och pratsamma när det kommer gäster.

Dessa två ställen kan vi varmt rekommendera om ni är i Nelson-området, tror dock inte de finns på någon organiserad tur. Det finns en bra broschyr om var de flesta bryggerierna ligger att hämta på i alla fall i-Site, turistbyrån.

Nästa stopp blev Founders Park, en hembygdsgård-park, eller vad man nu kallar det, med gamla byggnader, tåg, flygplan :D etc och ett bryggeri, Founders Brewery.
Visa bifogad bild 46322

Kanske inte helt moderna business-stolar men bra pitch på detta plan ;)
Visa bifogad bild 46326

Det kostar $7 /pp att komma in i parken, helt ok ställe men skulle inte gå in igen.
Founders Brewery är 6 generationer gammalt och där gör de bara öl, ingen cider. Stället inne parken är mer som ett kafé och jag tror inte de gör ölen på plats.
Även här blev det varsin avsmakningsmeny och den 2ra lunchen.
Visa bifogad bild 46327

Visa bifogad bild 46323

Visa bifogad bild 46324

Efter denna tur tog vi buss till city och hamnade på en pub, Sprig&Fern, för ytterligare en pint efter det en väldigt skön "sova-middag-timme" på sängen.

Jag har tidigare inte varit speciellt förtjust i nåt annat än Lager, men efter denna trip så börjar både Pale Ale och I.P.A ta sig upp på listan. Till mörkt öl såsom Bitter, Porter etc har jag inte kommit än. Har också lärt mig en sak igen, visste nog egentligen till det, att pilsner här, inte är samma som i Sverige. I Sverige brukar den ju vara svagare än starköl. En annan sak som också slog mig var att vissa öl här ligger över 6%, de är oftast smakrika och känns inte "spritiga".

Kvällen avslutades med Stone-grill, en väldigt varm lavasten, som man tillagar maten själv vid bordet. Blev Reef & Beef varianten med ett glas Nelson-Merlot.
Visa bifogad bild 46325

Som bonus blir det ett kort på gårdagens efterrätt, en sundee med hur god karamellsås som helst... borde vara förbjudet :p:cool:
Visa bifogad bild 46313
Den där ölresan förtjänar en egen tråd! :)
 

Peter65

Medlem
Som sagt blev första natten i Orewa, men på vägen ut från flygplatsen kom vi på att vi tar nog en shoppingtur på Sylvia Park, strax söder om Auckland City. Det är en stort köpcentrum med hur många butiker som helst. Hade hittat en snygg jacka på Katmandu tidigare, dvs innan inrikesflygen, på rea. Fanns där och blev inköpt, dessutom en del andra saker.... Tur att det finns plats i väskan :rolleyes:

Orewa är ett charmigt ställe, ~7200 boende, lokalbefolkningen är rädda för att det ska bli lika som Queenslands Gold Coast. Sommartid är det nästan hur mycket folk som helst där, många pubar och restauranger och en jättefin strand. Orewa var det ända stället där vi var tvungna att förbetala motellet, istort sett alla motell/hotell/B&B, som vi såg, hade skylten "No Vacanecy" ute. Blev en sväng ut för middag och vi hittade en pub där bara gatan låg mellan beachen. Beställde en lamm-rack, hur gått som helst.
image.jpeg


Under tiden vi käkade visade det sig att de har en öl-provsmaknings-meny.... Ja, vad gjorde Peter då? Tog in en.... gott öl där också :cool::p
image.jpeg


image.jpeg


Blev en skapligt morgon och vi körde norrut, tyvärr var det lite kallt, 18-20, lite blåsigt och molnigt, men vi höll oss iallafall till planen att vi skulle käka lunch vid/på Langs Beach. Ett ställe som vi har varit på tidigare och är en lugn, charmig strand och inte jättemycket folk. Langs Beach ligger på avstickare från SH1 och vägen dit är väldigt vacker att åka. Hinner kanske inte titta jättemycket om man kör, det är krokigt, lite smalt, upp och ner, för övrigt är vägen i gott skick och inte mycket trafik. Helt klart värt om man har tid. Blev ingen lunch där, lite för svalt, förhoppningsvis får vi "till det" med bad och sol på vägen hemåt.
image.jpeg


Eftersom vädret inte var helt kanon valde en ny avstickare för att komma till Paihia som är slutmålet. Vi körde igenom Whangarei och upp till Whakapapa där vi svängde höger mot Helena Bay och Russel. Vägen är runt 4 mil längre än SH1 och tar nog ett par timmar extra att köra, dels för att det är som förra avstickaren och för färja för att komma över sundet för att hamna i Paihia. Blev också många stopp för att fota, när man är högt upp över havet och ser dito blir man helt förundrad över utsikten. Vi har kört den en gång tidigare, men det spelar ingen roll, man blir mållös, det ända man säger är vackert....... Som förra avstickaren kör den!
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Vi hamnade till slut i Paihia och Haruru Falls, ca 5 km utanför Paihia, och på vårt favorit B&B, Baystay B&B, där vi har varit 3 gånger tidigare.

Haruru Falls
image.jpeg


De holländska värdarna här är helt fantastiska, har blivit mer som kompisar, rummet och utsikten väldigt bra och så har vi tillgång till ett utvändigt en stor bubbeltunna. Nåväl den är kvadratisk, men bubbeltunna lät bättre. Här kallar de det "spa", vilken nyttjades igår kväll med stjärnklar himmel :)
image.jpeg


Första dagen här beger vi oss ut för ännu mer solning, blev (oxå en favorit i repris) Matauri Bay, inte mycket att säga mer än att det är långt, skönt och bra badtemperatur
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Paihia har endast 1800 boende, men en massa motell och således tillbehör såsom matställen. I boken står det "The birthplace of NZ...." . Samhället har också ett par fina badstränder och en golfbana med utsikt utemot öarna. Varför det kallas "Bay of Island" förstår man då. Det är också många stora kryssningsfartyg som ligger utanför.
image.jpeg


image.jpeg


Efter solning, bad och dusch är man värd denna plats med en kall Mac's Gold :D
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Vi hade tänkt att ta en båttur ut till Urupukapuka och spendera dagen där, men eftersom det skulle bli ordentligt regnigt dels under natten och på förmiddagen bestämde vi oss för att bara ha en soft dag.
Urupukapuka är ett naturreservat och har en restaurang och toa där båten lägger till och finns även en campingplats, inte mycket mer. När man åker dit frågar de om man har kollat bagaget och inte har vare råttor eller möss med sig :cool:

Vi tog bilen och åkte och tittade Glow Worm i en grotta strax norr om Kawakawa, man gick i en liten grupp igenom grottan, runt 200 mm, och sedan en bushwalk tillbaka. Kommer dessvärre inte ihåg vad stället heter, men det ligger utefter SH1. Jag tycker nog att detta var bättre än i Waitomo Caves.
image.jpeg

image.jpeg


Tog också en sväng in i Kawakawa bara för att på toaletten som Hundretwasser, en känd konstnär/arkitekt från Österrike, har designat. Många glasflaskor är inmurade.
image.jpeg


image.jpeg


Vidare gick turen till Russel med färja från Paihia för att titta lite på detta lilla charmiga samhälle.
image.jpeg


På vägen tillbaka öppnade sig molnen och det blev blå himmel :) Varmt har det varit hela tiden, lite som att vara i en ångbastu så det passade sig bra med ett bad.
Nästa sista dagen i NZ och hemresan börjar söderut till Auckland. Eftersom det bjöds på väldigt fint väder bestämde vi oss att åka tillbaka till Langs Beach för att bättra på solbrännan. Vilken fantastisk strand det är, vill tillbaka igen!
image.jpeg


image.jpeg


Passade också på att stanna i Whangarei och titta på Whangarei Falls, inte jättemycket i fallen med helt klart sevärt.
image.jpeg


Dagens sista etapp blev till Tukapana, strax norr om Auckland, men gjorde ett sista stopp på Ransom Winery alldeles bredvid SH1. Tack @Impendill! Hade inte jag läst hans reserapport hade vi bara åkt förbi. Jättegott vin, blev 3 flaskor till att checka in. Tyvärr var svenskan ledig denna dag.
image.jpeg


image.jpeg


Vi hamnade vi på The Spencer on Byron Hotel, det var stort, trodde inte jag bokande. Var typ en utav 3 höghus i Tukapana. Vi fick en uppgradering av rummet till en suit, tack tack, på 16e våningen.
image.jpeg


image.jpeg


Fick varsin gratis frukost, dessutom varm...... Undrar hur det gick till :confused:
Det som jag däremot inte var helt nöjd med var att:
1. Parkering kostar $10
2. Wifi ingick med 1 timma och endast en enhet. Gick inte att liga ut på paddan och sen komma in på telefon.
Takapuna är trevlig beechstad, känns lite "upperclass", kan tänka mig att åka tillbaka igen.
image.jpeg


Sista måltiden blev på Mac's Brewery, maten jättegod och jag ville ha en sista Hopprocker.
image.jpeg


image.jpeg


Nu sitter i på Air NewZealand lounge och väntar på att borda Cathay till Hong Kong.
Måste säga att denna lounge är trevlig, många sittplatser, utsikt mot banan och bra med mat.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Var lite stök och bön med incheckningen, men tar det på nästa rapport om CX198 till HKG.
 
Last edited:

Peter65

Medlem
Auckland - Hong Kong
CX198 B777-300ER (B-KQP)
14.40 - 21.00
12D + 12G

Som sagt lite stök å bök med incheckningen.
Hade tänkt att hinna sola och bada något innan hemresan. Dels blev det sova lite längre och dels frågade vi i receptionen hur långt tid det tar att vara AKL strax efter 11, svaret blev dryga timman. I realiteten 36 min inkl tankning och lämna av hyrbilen. Tidigare har man kunnat checka in via Qantas under hela dagen. Men inte nu, Menzies har tagit över den servicen, incheckningen började drygt 3 timmar avgång.
Eftersom vi har köpt lite för mycket saker (aka vin, gin etc) kollade vi hur mycket bagage som vi kunde ta hem. På ett ställe stod det (utan förmån på BA's Silverkort) 30kg/pers 1bagage, 30kg/pers spelar ingen roll hur många bagage eller 3x23 kg.
Vår tanke var att checka in 2 stora väskor och en normal kabinväska (som går att förstora). Vi frågade i Menzies Servicedisk vad som gällde...... Fick blaha blaha svar, hon visste inte vad som gällde, med kommentaren det kan bero på vem som kör sista anslutningen, dvs för vår del BA, hon hade ändå knappat in vår bokning osv.
När incheckningen öppnade så bestämde vi oss för att inte fråga, bara checka in, det funkade med 3 väskor och vi var under 2x30 kg gränsen. Däremot tog det j...a tid, vi var dessutom först i kön, tomt när vi gick fram, efter 5-6 sällskap att checka in. Totalt var det 4 bås, 1 business, 1 prem. economy och 2 economy, skapligt långa köer på alla.

Nå väl nu incheckad och dax satt fortsätta vidare till security och loungen, men först den allra sista Hoprocker'n :)

Förmodligen har Cathay ett väldigt bra samarbete med ANZ. Vi fick Fast-Track "biljett" till ANZ-kö, ingång via dras Premium-incheckning och hiss upp till security. Kön såg lång ut...... men konstaterade att det berodde på att "de övriga" hamnade väldigt nära oss och den kön var ordentligt lång. För oss tog det väl runt 8-10 min igenom, framför oss stod det dock en pappa med tvillingar plus en barnvagn, tog lite tid men det var helt ok. Är ju inte helt lätt med tvillingar och ensam förälder. Pappan fick gå igenom bågen 2 gånger, 1 gång med varje barn. Barnen var inte helt nöjda med att någon främmande männinska (security-personal) höll dem.
Personalen där är på ett skojfriskt humör, fråga som om man har för mycket NZ-mynt i fickan, om ja, lämna till RödaKorset och osv.
Min partner har en inopererad deflibrator, ICD, med pacemaker funktion sen ett år tillbaka och har ett sådant kort att visa. Är imponerad hur de hanterar den har inte varit några problem vare sig i Göteborg, London, Hong Kong eller här i Auckland. Ingen båge, ingen hand-scanner bara manuell avsökning. De är väldigt noga att personen i fråga inte kommer nära magnetiska fält.

Vi fick en inbjudan till ANZ lounge, som jag skrev om i förra inlägget (inkl bilder). Fantastisk lounge och fantastisk personal. Ja, jag ska skriva en lounge-recension senare. Vi var ju på Aucklands War Memorial (museum) och tittade på ANZ 75-års utställning tidigare på resan. Jag tänkte köpa deras (ANZ) 75-årsbok, men då kom snål-Peter in i bilden, $44=~250 spänn, så jag köpte inte. Efteråt ångrade jag mig givetvis..... Hittade inte den i någon affär, men tänkte att på flygplatsen borde den finnas och definitivt i ANZ-loungen. Men icke :( visade det sig. MEN en fantastisk lounge-värdinna tog sig man att googla var den kan finnas efter security. Jo, den ska finnas i någon av tidningsshoparna, Replay, ellerr att beställa för hemleverans, Porter till Sverige, $25.... Gick då till Replay och frågade, svaret var: vad är det?????
Vid,återkomst till loungen kom hon tillbaka jättefort och frågade hur det gick, när hon hörde svaret skakade hon på huvudet och kommenterade typ "det finns folk till allt". Efter ytterligare 10 min kommer hon tillbaka med boken :). "Jag hittade den på kontoret, men det saknas den sista sida , är det OK?" Givetvis helt OK, dessutom blev den gratis, mer :):). Hon sa "Ähh, den har tydligen legat där så länge och ingen kommer att sakna den". Den Kiwi-mentaliteten gillar jag!
image.jpeg


Nu boardat CX198 för det första legget norrut, enligt flightdeck 10h36m, är ju istort sett en dagflygning, borde sova men får ta det på nästa leg till London.
image.jpeg


Denna trippel7a är 3-klassig, (biz, pre.eco, eco) och vi sitter i den främre kabinen, efter förra flygningen med CX till Auckland känns det lugnare här, inte så mycket spring från "de bakom gardinen".
Har ni åkt denna konfiguration på 777 i business så tycker jag att ni ska gå in på den främre babords toan... gillar det handfatet.
image.jpeg


Blev en uppgradering här.... han i 12A, min granne, hamnade i cockpit.... en utav piloterna var ute och jag tror det var kompisen.
Generellt är det fullt i båda eco-klasserna så när som på några ströplatser och i i biz 75%.

Blev en vänstersväng ;)och efter ett par minuter stod skumpan, Champagne Deutz, Brut Classic, hos mig. Blev en top-up oxå innan taxning till start :p Den skumpan tycker jag är väldigt god.
image.jpeg


Direkt efter start kommer första drickbeställningen, valde här CX Signature Drink, denna gång Cloude Nine, "A refreshing combination of Vodka, Cointreau and Sprite with refreshing touch of lemon flavour", jädrans vad god den är/var.
image.jpeg


På dagens flight är det Lunch, Snacks och Refreshment service. Vi fick menyerna samtidigt som första drinken. Jag frågade om den sista måltiden är runt 2 timmar före landning. Svaret jag fick var att det är runt 3,5h före landning. MEN om du vill ha det senare är det inga problem, Sir.

Lunchen bestod av följande:

FOR STARTERS
^ Akaroa poached salmon, kaffir lime aiolI, marinated fennel and pear.
^ Mesclun salad, oven roasted Roma and creamy balsamic dressing

FOLLOWED BY
^ Pan-fried snapper, hot bean sauce, mixed vegetables and steamed rice
^ Prime New Zealand beef fillet, green beans, roasted carrots, horseradish, yellow mustard seed mash and carbernet jus.
^ Confit of chicken, assorted vegetables, pumpkin and feta risotto cake, quince veloute
^ Penne, spinach, tomate and pesto

AND TO FINISH
^ Cape Kidnappers, Puhoi Pakiri Beach Blue, Port Wine Cheddar, crackers and plum. paste.
^ Fresh seasonal fruit
^ Baked plum and mascarpone tart
^ Freshly brewed coffee and selection of tea

Förrätten med kokt lax, mycket god, kanske lite för kall.... Men det är ett I-landsproblem, till det mer skumpa.
image.jpeg


Kunde inte riktigt bestämma mig för varmrätt, har knappt käkat fisk på 4 veckor och CX "ombordris" (de kokar ombord) är riktigt gott. Men köttet (är ju en kött-kille), brukar vara riktigt bra här och dessutom gillar jag mer rödvin än vitt (förutom bubbel ;) )

Blev biffen, riktigt god, medium stekt, inte torr. Potatismoset ännu bättre vill ha mer! Till det ett argentinskt rödtjut, en Malbec 2013, Las Petdices Reserva, riktigt gott i rätt temperatur.
image.jpeg


Min reskamrat valde Penne-varianten, också riktigt god
image.jpeg


Både jag och M, min partner, längtade efter ost-desserten, det tillsammans med ett rätt tempererad portvin "makes the day". Både ost och port i rätt temp :) vill ha mer :p
Portvinet för dagen var Dow's late bottled vintage Port 2013, mmmmmmmm,
image.jpeg


Till det en cappuccino, "min" flygvärdinna beklagade att maskinen på KQP inte ville göra skum... men vad spelar det för roll egentligen"

Hela lunchservicen tog 75 min för 40 C-pax (om det är fullt), kändes inte stressad, var man inte klar så väntade de, de hade koll på påfyllning, avdukningen etc, riktigt bra service.
Nu efter drygt 2,5 timmars flygning, skrivit en del, käkat och fått en ny Cloude Nine känns som att gotta ner sig i fåtöljen och titta på film och försöka hålla mig till (i måttliga mängder) skumpan och/eller rödvinet fram till HKG, det är ju faktiskt en skapligt lång hemresa just nu.

Mellan måltiderna finns det SNACKS (availble on request)
^ Braised chu har beef brisket noodle Soup
^ Ice cream

Och för övrig hela bar- och kaffemenyn

Hmmmm, nu är det runt 5 timmar till landning, dvs ~3 timmar från förra serveringen, jag hade tänkt att ta en nap till en dålig film...... Men nu startar andra serveringen, lite för tidigt tycker jag, förvisso är NZ-tiden 9pm, hade varit bättre att vänta ett par timmar till.

Refreshment, sista serveringen
FOR STARTES
^ Fresh seasonal fruit

FOLLOWED BY
^ Braised pork, mustard green, pak choy, carrots and steamed jasmine rice
^ Seared salmon, asparagus, mixed beans, creamy polanta and red wine sauce
^ Pappardelle pasta, asparagus, Parmesan cheese, roasted tomato and capsicum sauce

AND TO FINISH
^ Selected pastries
^ Ice Cream
^ Freshly brewed coffee and selection of tea

Tog fläsket och det var riktigt gott med jasmine ris, avslutar med en Kapiti glass och en cappuccino igen.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Nu, efter glass och kaffe samt hyfsat till vinglaset borde jag försöka sova, när vi landar i HK är vår klocka strax före 2am och flyget till LHR går 4 timmar senare.
Kommer att vara trött på nästa flight, skulle inte förvåna mig om man somnar innan start :)
Lyckades att sov ett par timma i det väldigt sköna sätena. Blev väckt av kapten gick ut och sa att det "endast" var 30 min till landning. Dessa 10+ timmar har gått väldigt fort och flighten har var väldigt lugn.
Servicen varit väldigt bra, förutom den 2ra matserveringen som kom lite tidigt, å andra sidan kunde man ju sova ganska länge innan det är dax att sätta sig upp. CC gick igenom kabin med jämna mellanrum och fyllde på vatten, vin, plockade port glas etc. Däremellan var de snabba på att svara på "knapptryckningen". Denna flight tycker jag är väl genomförd av Cathay både vad det gäller service och mat. :)

Blev en snabb avstigning och sitter nu Cathay's The Wing lounge, blev bra här, nästa flyg går från gate 3, istort sett vid loungen.
 

Peter65

Medlem
Under tiden i The Wing lyckades jag hitta en bekväm fåtölj och somna bort en stund efter jag la ut förra rapporten och en skön dusch. Det var väldigt mycket folk i loungen, inte så konstigt när det går ett gäng flighter till Europa och USA, där vi satt var det skapligt lugnt.

Hong Kong - London Heathrow
CX255 B777-300ER (B-KPW)
01.00 - 06.20
11D + 11G

Ja då var man ombord igen. Denna gång är det en 4 klass konfirguration 6 Första, 53?Business, 34 Premium Economy och 182 Economy. Fullt flyg i samtliga klasser. Vi försökte få en uppgradering till F, men det funkade inte av uppenbara skäl.
Business är uppdelad i 2 kabiner, vi sitter i den lilla precis efter F, alltså mellan de två främre dörrarna. Denna lilla kabin är med 2 rader, totalt 8 pers, känns mysigt :cool:
image.jpeg


Flygtid är beräknad till 12h16m, pushback kommer att bli 15-20 min sen då det är mycket trafik över Kina denna tiden på dygnet. Tidtabell mässigt så ser det ut som om Cathay har relativt bra spelrum för att landa i tid. I Cathay's ombordtidning, Discovery, är flygtiden 12h45m. För oss spelar det ingen roll vilken tid vi landar bara vi kommer med eftermiddagsflyget till Landvetter.

Väldigt snabba med att servera pre-flight-drink, hänga upp ytterkläder, dela ut menyer och göra en påfyllning av skumpan. Denna flight serverar Billecart-Salmon Brut Champagne. Tycker denna skumpan är godare än den från Auckland.

Vi blev runt 20 min sena från gate och en lång taxning innan vi var i luften. Var en skakig start, blåste tydligen en del under stigningen efter vad flightdeck sa. Crew fick "slippa" säkerhetsbältet efter 40 min, vi andra fick sitta ytterligare 30 min.

Ibland känns världen liten, det finns många rader med business på alla de flygen som går ut från Hong Kong från det att vi landade till dess att denna flight avgår. På rafen bakom oss sitter det samma sällskap som det var på flighten från Auckland...... :rolleyes:

Flightens meny, tillika CX237 och 255, erbjuder följande middag.

We have created a selection of meal choices for your enjoyment as you prepare to wind down and settle in.

A TASTY BLEND OF
^ Freshly prepared savoury dips and grissini

WITH A CHOICE OF
^ Wok-fried prawns, garlic and chilli sauce "yu huang", broccoli and steamed jasmine rice
^ Lamb and vegetable pie, roasted carrot and green pea mash

A FRESH NOTE OF
^ Seasonal berries and ginger syrup

CHEESE PLATE (upon request)
^ Shropshire Blue, Tilsit Royalp, Camembert Le Pere crackers, apple and rosemary paste

FOR THOSE PREFERRING A LIGHTER MEAL
^ Cauliflower cream soap and grissini
^ Mixed salad, smoked duck, braised lentils, roasted cherry tomato and balsamic vinaigrette
^ Seasonal berries and ginger syrup

Middagsservering tog en bra stund, jag somnade innan varmrätten kom fram..... Under serveringen var det mycket turbulens, även CC var tvungna att sätta sig under 15-20 min ett par gånger. Under den tiden somnade jag till ordentligt och hoppade över maten.
image.jpeg


Har sovit emot 8-9 timmar, väldigt skönt. Ända nackdelen var att det blev inte pyjamas eller tandborstning. Det är ganska lätt hitta en bekväm inställning i business stolarna.

Mellan måltiderna finns det SNACKS (availble on request)
^ Wontons in noodle soup
^ Häägen-Dazs icecream

Frukost bestående av;

REFRESH WITH
^ Orange or apple juice
^ Forest berry smoothie
^ Fresh seasonal fruit
^ Greek yoghurt, cherry compote and granola

FOLLOWED BY
^ Parsley omelette, streaky bacon, pork sausage, rosti potato and tomato concasse
^ Chinese dim sum; Scallops siu mai, shrimp fun gor, chive and pork dumpling, vegetable bean curd roll
^ Dace fish julienne and pak choy congee, stir-fried turnip cake and preseved meat

BREAD BASKET
^ Assorted breakfast bread, preserves, honey and butter

^ Freshly brewed coffee and selection of tea

Inte svårt för mig att välja varmrätten här.... Omelett mm blev det.
image.jpeg


image.jpeg


Frukosten har tagit runt 45 min och intagits på 36000 fots höjd, från Visby-Kristianstad-Själland. Nu dryga timmen kvar på denna flight.
Sammanfattningsvis turbulent start, sov över middag och några timmar till, bra frukost, var nog bra att inte vi fick uppgraderingen. Vill ju helst inte sova igenom F .... ;)
Nu strax dax att förbereda sig på lite kallare väder, långa jeans ska på för första gången på nästa 4 veckor, vill inte ute på LHR i kortbrallor. Förvisso inte långt till att börja med, blir en sväng in i AA arrival lounge innan vi fortsätter till T5 och någon av loungerna där. Cathay har också gett oss inbjudan till Fasttrack emigration.
Nu ska det bli skönt med en dusch och borsta tänderna :D

Beklagar att det inte blev så många bilder här, men som sagt somnade ju.
 

Peter65

Medlem
Var väldigt skönt med en dusch :), duscharna i AA arrival helt ok, skulle ta ett kort men hade glömt att stoppa in minneskortet i kameran.... Får väl skylla på jetlag....
För övrigt är loungen ok men inte mer tycker jag. Nu förflyttat oss till T5 och ska strax in i södra loungen, men först lite mer frisk luft. Väldigt bra väder här, sol och strax över nollan tror jag.
Hur f..n lyckas man få seq #1 på boardingcard? Vi checkade in för ungefär 1,5 dygns sen, blev seq #2 och 3.

London Heathrow - Göteborg
BA792 A320-200 (G-EUUZ)
15.45 - 18.45
02A +02C

Nu tillbringat några timmar på South Galleri, loungen helt ok men kanske lite trött. . Maten, service etc bra. Men lite nya möbler skulle få upp den några steg.

Nu på flyget, men undrar hur den gateagenten tänkte.... De ropade ut prio-boarding och vi gick till Club Europe fållan, då får vi frågan om vi har guldkort eller om vi åker First.... First till GOT, tror inte det..... Sen kom hon nog på vad hon frågade, kollade bara passet och boardingkortet och vinkade igenom oss, orkade inte fråga vad det var.

Nu är det skönt att sitta på sista leget, även om det är lite trängre här än på Cathay (blir ju lite bortskämd med jämna mellan rum o_O ), inte långt till sängen och hemmet.

Helt full flight i båda klasserna. BA har ju definitivt gjort ett uppköp med att återöppnade linjen till GOT för några år sen, framför allt nu när SAS tog bort den LHR-linjen.

Verkar som vi åtminstone har en trainee i kabin-besättningen, vid security-genomgången såg den tjejen väldigt nervös ut. Alltid en första gång för alla :)
Direkt efter den genomgången gick hon in cockpit, men kom ut direkt efter start, kan det vara så att det bara finns 4 cabin-crewsäten vid start och landning? Förmodligen, får googla när jag kommer hem.

Skapligt normal Club Europe, 3 rader=12 pax, flight till GOT, blev champis, Champagne Monopole Heidsieck&Co, Blue Top, crew som gjorde var de skulle men inte mer. Folk bakom gardinen gick till den främre toan, ibland sa de till, ibland inte, men snarare inte skulle jag vilja säga.
image.jpeg


Blev "afternoon-tea" på denna flygningen, känns helt ok idag efter lite för mycket flygplans- och loungemat och dessutom en ganska förvirrad dygnsrytm efter dessa snart 40 timmar.
image.jpeg


Prio-bagaget funkade sådär på Landvetter, vi fick våra väskor bland den första 3dje delen tror jag.
På väg igenom tullen och ut till taxin konstaterade vi att det har varit en bra resa utan vare sig några större incidenter, sjukdom osv och det var ganska skönt att vara hemma igen trots det var -13gr. Nu bara dax att fasa in sig i "verkligheten" igen.

Så hände det..... Att köra bagagevagn över packad snö och isfläckar med ett par "odubbade" springskor inkl ett par resväskor som började röra sig är ingen kombination. Skulle bara trycka till resväskorna så att de inte ramlade av, då hamnade jag på rygg. Som tur var ramlade inte bagagevagnen över mig och jag klarade mig utan att slå mig. Hade ju kunnat bli en tur till sjukan istället för hem...

Ska i helgen försöka göra en sammanfattning av vad vi har tyckt varit bra och/eller mindre bra .
Men först tack alla "gilla" och kommentarer.
 

kaktusen

Medlem
Detta hade kunnat bli en klassiker. Rest jorden runt och varit med om en massa otroliga saker och sedan göra illa sig direkt på hemmaplan pga av snön:) Tack för alla fina bilder och reserapport.
 
Toppen