Auckland - Hong Kong
CX198 B777-300ER (B-KQP)
14.40 - 21.00
12D + 12G
Som sagt lite stök å bök med incheckningen.
Hade tänkt att hinna sola och bada något innan hemresan. Dels blev det sova lite längre och dels frågade vi i receptionen hur långt tid det tar att vara AKL strax efter 11, svaret blev dryga timman. I realiteten 36 min inkl tankning och lämna av hyrbilen. Tidigare har man kunnat checka in via Qantas under hela dagen. Men inte nu, Menzies har tagit över den servicen, incheckningen började drygt 3 timmar avgång.
Eftersom vi har köpt lite för mycket saker (aka vin, gin etc) kollade vi hur mycket bagage som vi kunde ta hem. På ett ställe stod det (utan förmån på BA's Silverkort) 30kg/pers 1bagage, 30kg/pers spelar ingen roll hur många bagage eller 3x23 kg.
Vår tanke var att checka in 2 stora väskor och en normal kabinväska (som går att förstora). Vi frågade i Menzies Servicedisk vad som gällde...... Fick blaha blaha svar, hon visste inte vad som gällde, med kommentaren det kan bero på vem som kör sista anslutningen, dvs för vår del BA, hon hade ändå knappat in vår bokning osv.
När incheckningen öppnade så bestämde vi oss för att inte fråga, bara checka in, det funkade med 3 väskor och vi var under 2x30 kg gränsen. Däremot tog det j...a tid, vi var dessutom först i kön, tomt när vi gick fram, efter 5-6 sällskap att checka in. Totalt var det 4 bås, 1 business, 1 prem. economy och 2 economy, skapligt långa köer på alla.
Nå väl nu incheckad och dax satt fortsätta vidare till security och loungen, men först den allra sista Hoprocker'n
Förmodligen har Cathay ett väldigt bra samarbete med ANZ. Vi fick Fast-Track "biljett" till ANZ-kö, ingång via dras Premium-incheckning och hiss upp till security. Kön såg lång ut...... men konstaterade att det berodde på att "de övriga" hamnade väldigt nära oss och den kön var ordentligt lång. För oss tog det väl runt 8-10 min igenom, framför oss stod det dock en pappa med tvillingar plus en barnvagn, tog lite tid men det var helt ok. Är ju inte helt lätt med tvillingar och ensam förälder. Pappan fick gå igenom bågen 2 gånger, 1 gång med varje barn. Barnen var inte helt nöjda med att någon främmande männinska (security-personal) höll dem.
Personalen där är på ett skojfriskt humör, fråga som om man har för mycket NZ-mynt i fickan, om ja, lämna till RödaKorset och osv.
Min partner har en inopererad deflibrator, ICD, med pacemaker funktion sen ett år tillbaka och har ett sådant kort att visa. Är imponerad hur de hanterar den har inte varit några problem vare sig i Göteborg, London, Hong Kong eller här i Auckland. Ingen båge, ingen hand-scanner bara manuell avsökning. De är väldigt noga att personen i fråga inte kommer nära magnetiska fält.
Vi fick en inbjudan till ANZ lounge, som jag skrev om i förra inlägget (inkl bilder). Fantastisk lounge och fantastisk personal. Ja, jag ska skriva en lounge-recension senare. Vi var ju på Aucklands War Memorial (museum) och tittade på ANZ 75-års utställning tidigare på resan. Jag tänkte köpa deras (ANZ) 75-årsbok, men då kom snål-Peter in i bilden, $44=~250 spänn, så jag köpte inte. Efteråt ångrade jag mig givetvis..... Hittade inte den i någon affär, men tänkte att på flygplatsen borde den finnas och definitivt i ANZ-loungen. Men icke
visade det sig. MEN en fantastisk lounge-värdinna tog sig man att googla var den kan finnas efter security. Jo, den ska finnas i någon av tidningsshoparna, Replay, ellerr att beställa för hemleverans, Porter till Sverige, $25.... Gick då till Replay och frågade, svaret var: vad är det?????
Vid,återkomst till loungen kom hon tillbaka jättefort och frågade hur det gick, när hon hörde svaret skakade hon på huvudet och kommenterade typ "det finns folk till allt". Efter ytterligare 10 min kommer hon tillbaka med boken
. "Jag hittade den på kontoret, men det saknas den sista sida , är det OK?" Givetvis helt OK, dessutom blev den gratis, mer
. Hon sa "Ähh, den har tydligen legat där så länge och ingen kommer att sakna den". Den Kiwi-mentaliteten gillar jag!
Nu boardat CX198 för det första legget norrut, enligt flightdeck 10h36m, är ju istort sett en dagflygning, borde sova men får ta det på nästa leg till London.
Denna trippel7a är 3-klassig, (biz, pre.eco, eco) och vi sitter i den främre kabinen, efter förra flygningen med CX till Auckland känns det lugnare här, inte så mycket spring från "de bakom gardinen".
Har ni åkt denna konfiguration på 777 i business så tycker jag att ni ska gå in på den främre babords toan... gillar det handfatet.
Blev en uppgradering här.... han i 12A, min granne, hamnade i cockpit.... en utav piloterna var ute och jag tror det var kompisen.
Generellt är det fullt i båda eco-klasserna så när som på några ströplatser och i i biz 75%.
Blev en vänstersväng
och efter ett par minuter stod skumpan, Champagne Deutz, Brut Classic, hos mig. Blev en top-up oxå innan taxning till start
Den skumpan tycker jag är väldigt god.
Direkt efter start kommer första drickbeställningen, valde här CX Signature Drink, denna gång Cloude Nine, "A refreshing combination of Vodka, Cointreau and Sprite with refreshing touch of lemon flavour", jädrans vad god den är/var.
På dagens flight är det Lunch, Snacks och Refreshment service. Vi fick menyerna samtidigt som första drinken. Jag frågade om den sista måltiden är runt 2 timmar före landning. Svaret jag fick var att det är runt 3,5h före landning. MEN om du vill ha det senare är det inga problem, Sir.
Lunchen bestod av följande:
FOR STARTERS
^ Akaroa poached salmon, kaffir lime aiolI, marinated fennel and pear.
^ Mesclun salad, oven roasted Roma and creamy balsamic dressing
FOLLOWED BY
^ Pan-fried snapper, hot bean sauce, mixed vegetables and steamed rice
^ Prime New Zealand beef fillet, green beans, roasted carrots, horseradish, yellow mustard seed mash and carbernet jus.
^ Confit of chicken, assorted vegetables, pumpkin and feta risotto cake, quince veloute
^ Penne, spinach, tomate and pesto
AND TO FINISH
^ Cape Kidnappers, Puhoi Pakiri Beach Blue, Port Wine Cheddar, crackers and plum. paste.
^ Fresh seasonal fruit
^ Baked plum and mascarpone tart
^ Freshly brewed coffee and selection of tea
Förrätten med kokt lax, mycket god, kanske lite för kall.... Men det är ett I-landsproblem, till det mer skumpa.
Kunde inte riktigt bestämma mig för varmrätt, har knappt käkat fisk på 4 veckor och CX "ombordris" (de kokar ombord) är riktigt gott. Men köttet (är ju en kött-kille), brukar vara riktigt bra här och dessutom gillar jag mer rödvin än vitt (förutom bubbel
)
Blev biffen, riktigt god, medium stekt, inte torr. Potatismoset ännu bättre vill ha mer! Till det ett argentinskt rödtjut, en Malbec 2013, Las Petdices Reserva, riktigt gott i rätt temperatur.
Min reskamrat valde Penne-varianten, också riktigt god
Både jag och M, min partner, längtade efter ost-desserten, det tillsammans med ett rätt tempererad portvin "makes the day". Både ost och port i rätt temp
vill ha mer
Portvinet för dagen var Dow's late bottled vintage Port 2013, mmmmmmmm,
Till det en cappuccino, "min" flygvärdinna beklagade att maskinen på KQP inte ville göra skum... men vad spelar det för roll egentligen"
Hela lunchservicen tog 75 min för 40 C-pax (om det är fullt), kändes inte stressad, var man inte klar så väntade de, de hade koll på påfyllning, avdukningen etc, riktigt bra service.
Nu efter drygt 2,5 timmars flygning, skrivit en del, käkat och fått en ny Cloude Nine känns som att gotta ner sig i fåtöljen och titta på film och försöka hålla mig till (i måttliga mängder) skumpan och/eller rödvinet fram till HKG, det är ju faktiskt en skapligt lång hemresa just nu.
Mellan måltiderna finns det SNACKS (availble on request)
^ Braised chu har beef brisket noodle Soup
^ Ice cream
Och för övrig hela bar- och kaffemenyn
Hmmmm, nu är det runt 5 timmar till landning, dvs ~3 timmar från förra serveringen, jag hade tänkt att ta en nap till en dålig film...... Men nu startar andra serveringen, lite för tidigt tycker jag, förvisso är NZ-tiden 9pm, hade varit bättre att vänta ett par timmar till.
Refreshment, sista serveringen
FOR STARTES
^ Fresh seasonal fruit
FOLLOWED BY
^ Braised pork, mustard green, pak choy, carrots and steamed jasmine rice
^ Seared salmon, asparagus, mixed beans, creamy polanta and red wine sauce
^ Pappardelle pasta, asparagus, Parmesan cheese, roasted tomato and capsicum sauce
AND TO FINISH
^ Selected pastries
^ Ice Cream
^ Freshly brewed coffee and selection of tea
Tog fläsket och det var riktigt gott med jasmine ris, avslutar med en Kapiti glass och en cappuccino igen.
Nu, efter glass och kaffe samt hyfsat till vinglaset borde jag försöka sova, när vi landar i HK är vår klocka strax före 2am och flyget till LHR går 4 timmar senare.
Kommer att vara trött på nästa flight, skulle inte förvåna mig om man somnar innan start
Lyckades att sov ett par timma i det väldigt sköna sätena. Blev väckt av kapten gick ut och sa att det "endast" var 30 min till landning. Dessa 10+ timmar har gått väldigt fort och flighten har var väldigt lugn.
Servicen varit väldigt bra, förutom den 2ra matserveringen som kom lite tidigt, å andra sidan kunde man ju sova ganska länge innan det är dax att sätta sig upp. CC gick igenom kabin med jämna mellanrum och fyllde på vatten, vin, plockade port glas etc. Däremellan var de snabba på att svara på "knapptryckningen". Denna flight tycker jag är väl genomförd av Cathay både vad det gäller service och mat.
Blev en snabb avstigning och sitter nu Cathay's The Wing lounge, blev bra här, nästa flyg går från gate 3, istort sett vid loungen.