Senaste nytt

Mot ljuset - Söderut 14/15

Peter65

Medlem
Napier är en väldigt trevlig stad, tyvärr har det regnat nästan hela tiden. Staden är berömd för att mycket är i Artdeco efter jordskalvet som var 1931. Napier-området höjde sig med ca 2 m, stora delar av havsbotten blev ny mark, runt 40 kvm km blev nytt land. Här finns också den enda McDonalds i Artdeco stil.
image.jpeg


image.jpeg


Det finns även den gäng vingårdar och vi tog en guidad tur, gjorde inte mycket att det regnade, blir ju ändå blöt invändigt. I bussen var vi 4 pers, 2 från Chicago och vi 2 svenskar. Stämningen i bussen höjdes efter varje vinstopp, vad kan det bero på?
Jo, 4 vingårdar med minst 6 olika sorters vin på alla ställen, 1,5 msk räcker, man kan ju spotta ut, men det är ju betalt :cool:
Här i Hawkes Bay är det ungefär 60/40, vitt/rött och de flesta var väldigt goda. Jag är mer en rödvinskille så jag blev glad. Blev även ett par roséviner och en bubbligt vitt vin samt ett portvin (som inte får kallas så på NZ) som var väldigt god, det är där ankan fick lite för mycket :confused:
Vi fick prova ett vitt vin, Chardonnay, gjorda på samma sätt och samma druvor MEN ena flaskan hade maskinplockade druvor och den andra handplockade. Den handplockade var väldigt, väldigt god. Rekommendera varmt en guidad vinter, man får reda på mycket mer om området än om cyklar eller gör nåt annat.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Det blir nog att köpa till ett bagage till för nästa inrikesflygning.... Fixar inte att dricka upp allt om man ska kör bil dagen efter o_O
image.jpeg


Idag har vi satt kursen emot Taupo för en natt här, solen har kommit fram men det blåser. Förhoppningsvis kan vi gå ut från motellet, tvärs över vägen och beskåda solnedgången med lite vit och ost.
image.jpeg


Taupo är en charmig och relaxad stad tycker jag, finns en del att titta på här då vi är inne i det termiska området (runt 7 mil till Rotorua norrut), finns också ganska mycket vandringsleder om man vill och en del annat. Vi valde att åka till Huka Falls, 40 kubik i sekunden, en häftig syn. Före fallet är vatten lugnt och grönskimrande, efter fallet mer blåvitaktigt då den blandas in mycket syre, Huka betyder på maori "socker".
image.jpeg


image.jpeg


Det finns även där en räkfarm, som man kan fiska på, och jetbåtstur. Vi gjorde inte båtturen, var lite för kallt, men har gjort den för några år sen. Dyr $115 (~675kr) men häftig och adrenalinsframkallande.
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Gör så mycket jag kan, inte för inte att man är tillbaka då för 8e gången här. Kommer att bli fler gånger:D
När man är incheckad på AKL så är det med sorg man går på flyget hem.
 

Peter65

Medlem
Hade inte tänkt att skriva en mellan rapport idag, men det har varit en mycket spektakulär trip idag.
Vi körde från Taupo till Waganui, 20-25 mil, det finns 2 vägar att välja en öster eller väster om Mt Ngauruhoe (2291 m) och Mt Ruapehu. Båda vägarna går på en högplatå, den östra har vi kört en gång tidigare, SH1 eller också kallad Dessert Rd. Den är kanon lite som att köra i ett månlandskap. Denna gången valde vi den västra, SH47, där kommer man också upp till Nordöns skidcenter, Whakapapa Village samt Whakapapa Ski Center, 6 km från byn, om man gör en avstickare. Med största sannolikhet kommer man inte upp där med bil vintertid. Väl värt den extra timmen och den magiska vägen.
image.jpeg


Från Turangi börjar det gå uppför, krokigt blir det, men vilka vyer, allt från skogs-, stäpp, månlandskap. En massa floder, lamm, berg, kört på åskammen osv.
image.jpeg


image.jpeg

Hotellet i byn

image.jpeg

Väl uppe på åsen var det långa raksträckor och inte mycket trafik.
image.jpeg


På slutet gick det nedför, krokigt och sakta, lika mycket att se där också
image.jpeg


Nu befinner vi oss i Waganui, en stad med runt 40000 pers, en charmig stad (som vanligt), finns en del att titta på, men den största sevärdigheten är "Durie Hill Elevator". Hissen byggdes, 1916-1919, med stora visioner för Durie Hill's kommande bostäder. De började en tunnel, dryga 200 m in i berget för sedan kompletta med hissen. Om man inte vill betala $2 kan man knata de 70 m upp i trappan. Vi tar tur dit imorgon.

Varför vi valde Waganui? Jo, vi var här på den första NZ-resan för 8-10 år sedan och hamnade på ett jättetrevligt lodge, Anndion Lodge, och det har alltid suttit i bakhuvudet, ditt vill vi igen.

Nu har de byggt ut stället med suiter, tidigare bara rum med delat wc/bad. Ett rum kostar $88 och den sviten vi har $120. Samma jättetrevliga ägare, pool, spa och sauna finns kvar :). Sitter just nu med en öl i solen vid poolen och ska senare grilla lamm och majs och njuta av kvällen "on site"
image.jpeg


image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Blev en mysig kväll med gott lamm och Merlot vin från Hawke's Bay.
image.jpeg


En vy mot floden
image.jpeg


Efter en natt i en mycket skön säng, kändes som om hemma ;) for vi vidare till New Plymouth, vi valde att köra en lite längre väg utefter havet istället för att ta den genast som går öster om Mt Egmont och Egmont National Park som också har ett skidcenter.
Men först åkte vi upp till "Durie Hill Elevator", gick upp för trappan, där kom min svindel.... lågt räcke, spiraltrappa och inget att hålla i mitten :oops::eek:
image.jpeg


image.jpeg


För att komma in i parken måste man köra den östra vägen SH3 men eftersom vi har varit inne i parken tidigare och inte kört utefter kusten SH45 eller som den kallas "Surf Highway". Stränderna har vulkansand och jag tänka mig hur varmt det kan bli att gå barfota i sanden när solen gassar.
image.jpeg


En väldigt fin väg, inte jättemycket trafik och som vanligt mycket sevärt med fin natur.
image.jpeg


image.jpeg


Vi tog lunch vid beachen i Opunake, tyvärr lite för blåsigt för att sola och bada. Väl där kände vi igen oss, men vi har ju inte kört den vägen tidigare, tror eller trodde vi. Kan inte finnas 2 stränder med ett ljusgult hus, camping,mörk sand, 2 uddar som går från stranden osv. Måste kolla på gamla kort och vägval på tidigare resor när jag kommer hem.
image.jpeg


Ett Nya Zealändskt Chrsitmas tree, vackra.
image.jpeg


Mt Egmont (sett från stan)
image.jpeg


Promenerade genom New Plymouth centrum, lite tråkig stad, men de har en fantastisk strandpromenad utefter kusten,har för mig att den var 13km från ända till ända.
image.jpeg


image.jpeg

Vi gick nån kilometer och tog oss sen tillbaka till centrum för att hitta en pub, öltarmen gjorde sig påmind :cool:
Blev sen en repris på grillning av lamm och "återpacka" för morgondagens 2 korta inrikesflygning.
Detta hittade vi på en Countdown..... Vad säger man
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
New Plymouth flygplats har stora ambitioner:cool:.

De har 7 gater, dock bara en utgång och 6-7 avgångar idag.
image.jpeg


Gillar att gaterna är målade på asfalten.
image.jpeg


Vi kom till flygplatsen 55 min före avgång, vi var nr 2 och 3 att checka in. Fast-Track och prioriterad boarding fanns inte :eek:;)
image.jpeg


New Plymouth - Wellington
NZ 8846 Dash 8-Q300 (ZK-NEB)
09.45 - 10.35
6C + 6D

Dagens första flygning är 263 km lång och flygtiden beräknad till 40 min. Planet, Q300, tar 50 pax och har en flygvärdinna. Inte första gången hon har gjort det, tog hela välkomsthälsningen och saftey instruktionerna direkt ur minnet med ett stort leende.
Taxningen tog inte lång tid, från stängd dörr till uppe i luften 4 minuter. Tyvärr är det molnigt idag, men innan molnen såg man NP's kustremsa och delar av landskapet under. Ovan molnet blev toppen av Mt Egmont synlig.
image.jpeg


Hörde tidigare att flygningen från NP och söderut har bra "utsikt" eftersom man flyger i stort sett hela tiden över kustlinjen. Det lilla man såg mellan molnen var helt ok.
Servicen på denna flight blev ett glas vatten, en god cookie och ett par karameller strax innan landning.
Eftersom Wellington och flygplatsen ligger mellan ett par berg år det nästan alltid blåsigt här och inflygningen blir således skapligt skumpigt. Så var det idag också, men har vart med om värre när vi landade här med en 737a.
Min profilbild är tagen på utsidan av flygplatsen mot landningsbanan, "The middle of middle earth", gillar denna flygplats, mer för upplägget än inflygningsvindarna.
Inne i transferhallen finns Gollum
image.jpeg


Och även Gandalf
image.jpeg


Wellington Airport håller på att byggas ut, dels med fler gater, fler toaletter, gemensam säkerhetskontroll istället som nu i gaterna. Vi har dock ingen säkerhetskontroll, flyg under 70 pers.
Det finns också en framtida plan att avlasta en del utav Aucklands longhaul-flygningar, efter vad jag förstod ska det upp till beslut under -16 och vara klart runt 2020. De ska förlänga och förstärka landningsbanan, mer gater osv. Det som kan komma är Dubai via Melbourne, Hong Kong, Singapore och ett par till. Kan inte tänka mig att de går att få ner, och starta, en A380 här, tänker på Dubai flighten, låter som Emirates.


Wellington - Nelson
NZ 5205 Dash 8-Q300 (ZK-NEQ)
12.40 - 13.20
9A + 9B

Dagens 2a flygning är ett kort hopp över Cook Strait,133 km, mellan nord- och sydön. Om man vill kan man även åka färja från Wellington till Picton, den resan är väldigt "scenic" framför allt när man kommer in i fjorden på sydön. Kan varmt rekommendera den turen, men man ska veta att det kan vara väldigt guppigt då 2 oceaner vill komma i mellan öarna i denna trånga passage.

Halvfullt plan så boarding gick väldigt fort.
image.jpeg


Som jag skrev förut så blåser det här så även starten har en tendens att bli ganska rough i dessa mindre propeller plan, så var det även här. Satt på rätt sida denna gång, såg hela (nåja delar av) Wellington från ovan.
image.jpeg


Flygtid beräknad till 25 min och servicen var i stort sett samma som flygningen från New Plymouth. Det som saknades var kakan. På flighten var det 4 barn, 4-8 cirka, det första flygvärdinnan gjorde var att ta fram papper och kritor till dessa, sen kom vattnet. Väldigt bra jobbat Air NZ!

Nu framme i Nelson, blir ett par dagar här, tanken var att åka ut till Abel Tasman imorgon, men det ska regna väldigt mycket imorgon. När ögon slås upp imorgon får vi ta beslutet, Abel eller en egen tur (med taxi och apostlahästarna) till diverse mikrobryggeri som finns här.
Inflygning och flygplatsen
image.jpeg


image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Vi gjorde ett bra beslut, alltså att hoppa över Abel, regnade och blåste väldigt mycket på förmiddagen, men vädret blev bättre på sen eftermiddag, ni såg kortet på "Posta din utsikt". Om inte så kommer det igen, utsikten från vårt rum på Ah-House i Nelson, ett kanon B&B.
image.jpeg


Beträffande vädret så var det väldigt många flyg inställda från Wellington pga av blåsten, de kunde vare sig landa eller starta, tur i oturen att vi kom en dag tidigare. Tittade på nyheterna och en 737:a krängde häftigt i vinden, vingen var nära landningsbanan.

Nu till dagens begivenheter, det blev en egen bryggeri- och destilleritur med fötter och taxi. :p:cool:
Vi började med en taxi till Stoke, tillika en förort till Nelson, där de hade en "bakom scenen tur". Tyvärr var den full, men vi började med en avsmakningsmeny, ca 1,5 dl i varje glas, var nog tur vi delade på en bricka till att börja med.
image.jpeg


image.jpeg


Nästa plats var The Lighthouse Brewery som låg skapligt nära om man tittade på öl-broschyren med en karta. Visade sig att man inte kunde gena, blev en lite längre promenad genom ett inte helt sexigt industriområde, förvisso var det skönt att gå och just då regnade det inte. När vi kom fram så var det stängt för avsmakning pga nåt fel.... fattade inte riktigt vad felet var. Hur som helst vi ringde efter en taxi och åkte till ett destilleri, från ena industriområdet till nästa, taxichauffören var väl inte helt nöjd med destinationen. Men när vi kom fram till stället kom han på vad vi håller på med.... "Ahhh ett destilleri... glöm inte bryggeriet som vi körde förbi precis. Å ha en awesome dag".

Vi hamnade på "Liquid Alchemy" där ett par i 50+ åldern höll på.
image.jpeg


Varje batch de gör är runt 300L. Ägarinnan där var väldigt glad och engagerad att vi kom och vi fick en jätte guidning hur man gör och hur de tänker. Den största produktion är gin, dels en vanlig gin och dels ett med humle i. Det sista var väldigt god, ska göra ett inlägg i Gin-tråden vid tillfälle, vi fick smaka på 3 olika batcher som smakade olika. En annan sak de gör är halvmörk rom, jag gillar inte rom speciellt bra men denna tyckte jag om. Vi fick också smaka den blandad med Ginger-Beer, ännu godare :p
För övrigt gjorde de några likörer med handplockade bär, de vi sippade på var goda.
image.jpeg


image.jpeg


Blev inköp både rom och gin, det får man hålla hårt i när vi kommer hem.

Nästa ställe blev Bay Brewery, 150 m från destilleriet, där vågade vi på oss varsin avsmakningsmeny, totalt 12 glas. De hade 15-16 olika varianter på allt från öl, cider och alkoholläsk, vi fick mao nästa gå igenom hela sortimentet. Som tur var fanns det lite plockmat, ost, kex och korv, blev vår första lunch. Visste inte att brie-ost och torr cider gifter sig mun, hur gott som helst.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

Även detta bryggeri är litet med 3 pers som jobbar och är väldigt engagerade och pratsamma när det kommer gäster.

Dessa två ställen kan vi varmt rekommendera om ni är i Nelson-området, tror dock inte de finns på någon organiserad tur. Det finns en bra broschyr om var de flesta bryggerierna ligger att hämta på i alla fall i-Site, turistbyrån.

Nästa stopp blev Founders Park, en hembygdsgård-park, eller vad man nu kallar det, med gamla byggnader, tåg, flygplan :D etc och ett bryggeri, Founders Brewery.
image.jpeg


Kanske inte helt moderna business-stolar men bra pitch på detta plan ;)
image.jpeg


Det kostar $7 /pp att komma in i parken, helt ok ställe men skulle inte gå in igen.
Founders Brewery är 6 generationer gammalt och där gör de bara öl, ingen cider. Stället inne parken är mer som ett kafé och jag tror inte de gör ölen på plats.
Även här blev det varsin avsmakningsmeny och den 2ra lunchen.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Efter denna tur tog vi buss till city och hamnade på en pub, Sprig&Fern, för ytterligare en pint efter det en väldigt skön "sova-middag-timme" på sängen.

Jag har tidigare inte varit speciellt förtjust i nåt annat än Lager, men efter denna trip så börjar både Pale Ale och I.P.A ta sig upp på listan. Till mörkt öl såsom Bitter, Porter etc har jag inte kommit än. Har också lärt mig en sak igen, visste nog egentligen till det, att pilsner här, inte är samma som i Sverige. I Sverige brukar den ju vara svagare än starköl. En annan sak som också slog mig var att vissa öl här ligger över 6%, de är oftast smakrika och känns inte "spritiga".

Kvällen avslutades med Stone-grill, en väldigt varm lavasten, som man tillagar maten själv vid bordet. Blev Reef & Beef varianten med ett glas Nelson-Merlot.
image.jpeg


Som bonus blir det ett kort på gårdagens efterrätt, en sundee med hur god karamellsås som helst... borde vara förbjudet :p:cool:
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Nelson - Auckland
8-Q300 (ZK-NET)
11.10 - 12.35
6C + 6D

Nu sista inrikes flighten, 495 km, även denna gång en Q300.
image.jpeg


Inte mycket att orda om, 1 flygvärdinna, vatten, cookie, kaffe och NZ-karameller.
Som vanligt tycker jag Air NewZealand levererar väldigt bra på inrikesturer och så även denna gång.

Dessutom levererade vädret en utsikt, alltid trevligt att se landskapet från ovan.
image.jpeg


image.jpeg


Pitchen på detta plan, helt OK tycker jag för ett 90 min flygning.
image.jpeg


Från Q300 dörr till att låsa upp nästa hyrbil tog det 35 minuter, jag gillar

Vi har haft 4 olika hyrbilar denna resa och det var i Napier och här på AKL de krävde oss på Internationellt körkort. Verkar vara lite 50/50 med andra ord.

Nu ska vi norrut, till Northland, och ha de sista dagarna innan flyget går hem till vintern. Men tar första natten i Orewa, strax norr om Auckland, runt 5-6 mil från flygplatsen.
image.jpeg
 
Toppen