Senaste nytt

Mot ljuset - Söderut 14/15

Peter65

Medlem
Hong Kong - Auckland
CX197 B777-300ER (B-KQB)
21.00 - 12.50
21D + 21G

image.jpeg

Ca 30 min sen avgång pga att "vårt" flyg var sent inkommet från Vancouver och kö för start, enligt flightmap kommer i stort sett landa i tid.

Champagne, juice och vatten som pre-flight, valet var inte svårt, denna gång Champagne Deutz, Brut Classic, som var mycket god

Som drink innan middagen blev det Cathay's klassiker Pacific Sunrise.

Förtäringen på denna flight är;

Förrätt
^ Parma ham, baked tomate, feta cheese and portobello mushroom
^ Mixed sallad, tomato, cucumber and mustard dressing

image.jpeg


Till detta återgår jag till skumpan :)
Mycket god förrätt och gillar vitlöksbrödet hur mycket som helst ;)

Varmrätt, 4 val
^ Braised beef in chu hou sauce, broccoli and steamed jasmine rice, vilket är en "signature chinese dish"
^ Ricotta and spinach stuffed chicken breast, asparagus, capsicum and creamy polenta
^ Chu chee curry prawns, mixed vegetables and steamed jasmine rice
^ Garganelli, Parmesan, sun-dried tomato and tomato basil concasse

image.jpeg


Alla 4 rätterna låter helt OK när man tittar i menyn, innan valet så får man se rätterna då bestämde jag mig för blev en kyckling. God, men lite för okryddad, samma sak här inget salt eller pepparkar, men förpackningarna kom in snabbt efter fråga.
Till det ett Argentinskt Malbec vin


Dessert
^ Blue d'Auvergne, Red Leicester, Taleggio crackers and cabernet paste
^ Fresh seasonal fruit
^ Blueberry and raspberry tart

image.jpeg


Valet är inte svårt, ost med portvin, gott gott, skulle gärna tänka mig en andra omgång, men är för mätt just nu ;)

Och tillslut en caffe latte.

Middagsservicen här betydligt bättre än från London och känns inte heller lika stressad. Crew väldigt uppmärksam om det är tomt i glaset, hade vid ett tillfälle 2 halvdruckna glas, röd vin och portvin, dock tomt i bubbelglaset, direkt fick jag frågan om jag ville ha mer bubbel. Tackade just då nej, men sa att jag ville ha det när de andra glasen var slut. Precis efter avdukningen kom ett nytt bubbelglas, mycket bra service.

Nu läge att fälla ner sätet, kolla film och halvsova, då kommer nästa I-landsproblem. Ligga helt ner + progressiva glasögon = inte speciellt bra ......

Som snacks, availble upon request
^ Grilled Australian prime grain fed beef burger, Swiss cheese and pickled gherkin, tomato ketchup
^ Soya braised Duck, preseved sweet vegetable in rice vermicelli soup
^ Häägen-Dazs icecream

Det värsta är ju att allt låter gott, men får nog hoppa över det......

Sätena fantastiskt bekväma i de flesta ställningarna gillar väldigt mycket. Som nån annan sa här tidigare, måste vara säten väldigt nära First-Class säten.
Det ända jag just nu kan säga något negativt om, är att det är lite för varmt i kabinen, å andra sidan kan det vara mig det är fel på, vill gärna ha svalt inomhus.

Lyckades tyvärr inte sova jättemycket, dels ganska mycket turbulens och satt lite för nära en toalett. Så fort de satte på säkerbältsskylten blev det utrop på 3 språk och däremellan var det ganska mycket spring till toaletten dels från den främre businesskabinen och de bakom gardinen.
När de tände i kabinen var CC väldigt bra på att skicka tillbaka pax till de bakre toaletterna så då blev det lugnare.

Frukosten var sådär, alltså normal frukost på flyg, yoghurten och kaffet + brödet var gott, men inte den varma rätten.

Sammanfattningsvis var servicen betydligt bättre än ut från London, den bakre business kabinen på en 777a med 3 klasser var inte lika lugn som den främre.

Idag funkade inte priority bagaget, vi var nog i den sista tredjedelen med bagage, men det är ju inte Cathay's fel.

Nu incheckad på The Sebel - Quay West, blev ett stort rum med kök och tvättmaskin, behövdes nu, med utsikt mot hamnen. Tyvärr bara en natt, måste fråga om de har kvar rum över nyår då vi kommer tillbaka till Auckland, förvisso har vi ett hotell bokat men Sebel är bättre.

image.jpeg


Nästa flygrapport kommer nästa år, men kan kanske bli en mellanrapport. Kommande flygningar är inrikes med Air NZ.

Over and out för denna gången.
 

Peter65

Medlem
Får bli en liten mellanrapport ;)

Som sagt har vi kommit till Auckland och bara varit en natt än så länge.

image.jpeg


Färden har gått vidare till Tauranga, vilket är en favorit, har där 3 gånger tidigare. Tanken var att vi skulle hitta ett motell i Mt Maunganui, vilket förvisso är som Smögen på sterioder, deras stränder är helt kanon, men nästan fullt även om man förbokar 3-4 månader innan. Jo, det är ju deras semesterperiod just nu.

Blev 2 nätter i Tauranga och 3 beech-turer, vädret har varit helt fantastiskt de sista dagarna, mellan 25-28 gr :D Temperaturen i vattnet helt OK för en badkruka som mig.:eek:
image.jpeg


Innan beachen igår satte vi oss i bilen och visste inte riktigt vart vi skulle, bilen tog oss till Rotorua. Det finns en linbana där och däruppe finns en Luge-bana. För er som inte vet vad det är, så är det typ en lådbil man åker, sen en liten lift upp med bilen under. Har gjort det förut både i Rotorua och i Queenstown, så gör-sketa-roligt. Tur att en 50åring tar fram barnasinnet ;)
Hur som helst så blev det inte Luge, mycket bilar på parkeringen, lång kö till linbanan och förmodligen hur folk som helst där uppe, får bli en annan gång.
Vi satte oss i bilen igen och drog norrut, intog en medhavd lunch norr om Lake Rotorua, trevligt.
image.jpeg


Vi käkade middag på en restaurang i Tauranga, Brooklyn Patio & Eatery, de hade bland de bästa vedugnsbakade pizzorna jag har ätit på lång tid, dessutom med annorlunda ingredienser. Är ni i Tauranga käka där, Ligger på The Strand.
image.jpeg


Efter lite mer bad idag satte vi riktning mot Hamilton, ska göra stan senare i eftermiddag, via Matamata, tanken var att vi skulle in på Hobbiton. Men efter vad Impendill skrev igår, att det var fullt, och vi kollade bokningar på nätet och det var fullt, så prioriterade vi badet. Dock körde vi dit och tog en lunch.
image.jpeg


image.jpeg


En natt här i Hamilton, imorgon vidare till Auckland där nyår ska firas in i Viaduct Harbour, ja vi har förbokat platser på en trevlig pub. På vägen till hotellet ska vi hoppa in på Auckland War Memorial Museum där Air New Zealand har en utställning då de firar 75-årsjubileum. Är man inte nörd så blir man :rolleyes:

Nu ska denna saltindränkta och kladdiga kropp få en dusch och jag ska tampas med ett duschdraperi i ett smalt badkar :mad: sen blir det upptäcksfärd i Hamilton

Önskar er alla GOTT NYTT ÅR!
 
Last edited:

Peter65

Medlem
Har idag (nyårsdagen) varit en lugn mellandag där vi inte har gjort speciellt mycket, mer än att sova länge, lyssnat på regnet ute och varit på Kelly Tarton's Sealife Aquarium.
image.jpeg


Skönt med sådana dagar :) Men för att börja från början.

Hamilton var en betydligt charmigare stad än jag trodde, runt helgerna ska det tydligare vara hur mycket party som helst runt den stora gatan. Där fanns det många pubar, barer och restauranger.
Vi hittade ett mikrobryggeri, precis vid Skycity, Good George Brewing, riktigt god öl och cider, vi gjorde misstaget att inte beställa in ett avsmaknings-kit med 5 olika sorter av deras sortiment. Dock fick man provsmaka lite om man inte hade bestämt vilken sort.
image.jpeg


Efter det dax för middag, blev Lamb Shanks, min största favorit som pub-mat i NZ, upptäckte också att det fanns Hokey Pokey glass som efterrätt, den går inte heller av för hackor :D:p. För er som inte har smakat så är det en glass vaniljglass en toffee (typ nåt mellan karamell och kola), mycket mumsigt
image.jpeg


Tittade på, som jag skrev förut, på utställningen om ANZ historia, mycket intressant.
image.jpeg


Gick även en sväng på War Museumet där de visade lite historia om olika saker. Om man är i både Auckland och Wellington skulle jag rekommendera Te Papa i Wellington istället, betydligt bättre.

Nyårsaftonskvällen tillbringades i Viaduct Harbour området och middagen intogs på en trevlig pub med riktigt god mat, där kom shanksen in i igen :cool:
Konstigt nog blev det en del bubbel också.
image.jpeg

(Ankan är vår 3dje reskompis ;))

Strax före 12 slaget gick vi ut från puben för att titta på fyrverkerier, då hände en konstig sak..... Efter att varit på restaurangen i 4,5 timma och lagt några dollar där, har de mage att ta $10 (knappt 60 spänn) att komma in igen.
image.jpeg


Ja ja, vi bestämde att dra oss hemåt med några avstickare på ställen som inte tar betalt att komma in. Mycket folk ute och tror det blev ett jätteparty fram till typ 4-tiden, det var iaf inte tyst ute på gatan då....
 

Peter65

Medlem
Auckland - Napier/Hastings (eller som det stod på väggen Hawkes Bay Airport)
NZ 5205 ATR72-500 (ZK-MCA)
11.45 - 12.45
12C + 12D

Nu är det dags för för resans första inrikes tur med Air New Zealand, 327 km.
Incheckning på flygplatsen jättesmidig, vid problem finns det skapligt mycket ANZ-folk att fråga, väskan lägger man själv på bandet.
En sak som känns väldigt märklig, i alla fall för mig, är att om det är ett flygplan under 70 pers (tror jag det är) så är det ingen säkerhetskontroll utan bara att gå ut till planet.

Med tanke på ovädret, på TV-vädret kallade de det "Tropical storm", som har kommit in över norra ön med en massa regn och ungefär 25 sekundmeter. Jag älskar att flyga normalt sett, men gillar inte speciellt att flyga propellerplan eller blåst , framför allt inte vid landning. Dom två i kombination inte bra, får bara bita ihop :confused:
Kapten gick ut innan start och talade om att vi kommer att ha på säkerhetsbälts-skylten hela tiden, då vi kommer att flyga den vägen som vi gjorde med inkommande flyg och det var ganska skumpigt till Auckland. Han sa också att det har tydligen lugnat sig lite på den sista halvtimman.
Ja ja vi får se vad som händer..... Tryggt är det iallafall att det är 5 piloter på flighten, 2 därframme och 3 i kabinen för vidare till tjänst.

All-economy flygning med 2 flygvärdinnor för 68 pax, fullbelagd flygning, under tiden i luften serverades vatten, kaka och kaffe/te med påtår, inte illa för såpass kort flight.
image.jpeg


Gillar verkligen ANZ inrikes flighter, bra service och priser. Om man köper flygbiljett i tid via deras co.nz site har vi betalt runt 600 kr /pp och trip inkl 2 väskor och seating.

Nu landat och incheckad på hotellet. Får editera det jag skrev förut, den enda turbulens vi hade var vid start, sen var det som ett salsgolv, inte ens landningen var skumpig, snacka om att man har förutfattade åsikter.

Napier/Hastings flygplats är en liten, 3 gater och inget bagageband, här kommer vagnarna in direkt i ankomsthallen (om man nu kan kalla det så). Bilden nedanför är tagen därifrån från bagaget anländer.
image.jpeg


Från flygplansdörr till bildörr tog det 20 min inkl att ta ut en hyrbil. Denna gång frågade Hertz efter Internationellt körkort, vilket vi har med oss, vad som hänt utan vet jag inte. Kan vara bra att ta skaffa ett när man reser. Tidigare så nyttjade jag det på en fortkörning, slapp att få böter då.....

Vi tog en sväng till Hastings också, charmig stad, en upptäckt där var att tåget gick igenom en fontän.... kreativt ;).
image.jpeg


Hotellet vi bor på är Beach Front Motel i Napier, perfekt utsikt mot stranden, tyvärr regnar det just nu, men finns ju ett annat alternativ :D
image.jpeg


Imorgon blir det vinprovning, ska bli roligt! Fram på eftermiddagen tror jag inte man vill ha jättemycket mer vin o_O
 

Fredrik

Medlem
Ska vi vara riktigt nördiga är det nog inte ett direktflyg eftersom det är olika flightnummer. Direktflyg är när det är samma nummer hela vägen.
 
Toppen