Senaste nytt

Mot lite äventyr i Asien!

Det är alltid nice att åka fint och rymliga bilar. Dock måste jag säga emot dig, runt 1500 SEK för en resa som vanligtvis kostar knappt 100 SEK kan inte anses prisvärt... Vad kostar en fristående limousinservice?
 
Som jämförelse så tog vi en Toyota Fortuner (ingen top tier bil i och för sig), från centrala Bangkok till färjelägret till Koh Samet för 800 SEK. Då ingick två barnstolar, en massa vatten, guidning, pauser, samt en chaufför som hade en svenskt trafiksinne. Resan tog runt 3 timmar.
 

Dr. Miles

Expert
Det är alltid nice att åka fint och rymliga bilar. Dock måste jag säga emot dig, runt 1500 SEK för en resa som vanligtvis kostar knappt 100 SEK kan inte anses prisvärt... Vad kostar en fristående limousinservice?
Priset @Emil92 skrev var i och för sig för en T/R.

Taxi till St Regis kostar nog runt 300 THB per riktning (lite billigare till flygplatsen) så det kostar runt 150 SEK för en T/R.

Annars håller jag med om att det är lite överkill att betala så mycket för chauffeur service mellan flygplatsen och hotellet i Bangkok.
 

Emil92

Medlem
Det är upp till var och en att bestämma lite över sin budget och vad man tycker är värt och vad som inte är det. Jag hade en hyfsat bra budget under denna resa och kan nog leva med att åka i 1h och 30 min allt som allt t/r mellan flygplatsen och hotellet för 6400 THB. :)

Jag åkte senare med AOT Limousine mot slutet av resan mellan Suvarnabhumi och Le Meridien och dem tog för en BMW 7-series enkel 2200 THB och resan tog drygt 25-30 min.
 

Dr. Miles

Expert
Det är upp till var och en att bestämma lite över sin budget och vad man tycker är värt och vad som inte är det.
Just precis. Der är olika hos olika personer.

Jag betalar inte ens 750 SEK för transport mellan Arlanda och hemmet därför tyckte jag att det var otänkbart för mig att betala så mycket för transport inom Bangkok.
 
Det är upp till var och en att bestämma lite över sin budget och vad man tycker är värt och vad som inte är det. Jag hade en hyfsat bra budget under denna resa och kan nog leva med att åka i 1h och 30 min allt som allt t/r mellan flygplatsen och hotellet för 6400 THB. :)

Jag åkte senare med AOT Limousine mot slutet av resan mellan Suvarnabhumi och Le Meridien och dem tog för en BMW 7-series enkel 2200 THB och resan tog drygt 25-30 min.
Självklart är det upp till var och en. Jag trodde att 6400 THB var för en enkelresa. Däremot så menar jag fortfarande att 3200 THB för en enkel resa är väldigt tilltaget. Något som visas av att du senare bara betalade 2200 THB. Dock, vill du slänga upp de pengarna så kommer jag aldrig stoppa dig.
 

Emil92

Medlem
Det här med val av transportmedel i Bangkok är ju nästan som att ha en diskussion om varför man flyger i business och inte i ekonomi. :)

Emirates 384
A380-800
Avg 14:05, försenad till kl 14:15
Mot Hong Kong
First Class
Säte 3A
5/14 säten upptagna

Det fanns ingen kö i First Class disken så det var bara att checka in bagaget och ta boarding passet och Premium lane kortet för att sen gå igenom säkerhetskontrollen och passkontrollen där det knappt fanns någon kö. Jag gick sen direkt mot Emirates loungen som jag har läst om på Flyertalk om att den ska ha fått en renovering mot när jag var där sist för 2 år sen.

Lounge:
Det var visst ingen jättebra renovering utan det mesta såg likadant ut förutom att dem hade bytt ut mattor och annan inredning som bord och stolar. Men när jag kom in till loungen så möttes jag av en trevlig receptionist som sa till mig att hon meddelar när det är dags för ombordstigning.

Personalen som gick runt i loungen gav direkt inga leenden precis som förra gången jag var där och dem hade lite mat där passande för en lunchmåltid för mig och jag intog en av deras sittplatser. Det var en del människor inne i loungen men det fanns trots allt gott om sittplatser.

Ombordstigning:
Egentligen så skulle ombordstigningen dra igång kl 13:35 så när klockan slog 13:40 så kollade jag med tjejen vid receptionen om boardingen är igång och hon verkade inte vilja säga det ordet att planet är något försenad. Men att hon skulle säga till snart och det tog bara några minuter innan hon använde mikrofonen och meddelade att ombordstigningen börjar alldeles strax så jag och ett par andra gick direkt mot gaten som bara låg 5 min från loungen. Denna gång användes gate E8 och när jag kom ner till gaten så hade dem samlat business och first passagerarna vid dörren och dem drog igång boardingen strax därefter.

När jag kom ombord så möttes jag av några flygvärdinnor och en av dem tog min boarding pass och lyckades uttala mitt efternamn fel vilket händer ofta när jag är ute och reser. :D Jag blev visad till min plats av en annan och med tanke på att detta inte var min första first flygning så behövde hon inte göra en visning.

Service:
Riktigt bra service fick jag av 2 trevliga flygvärdinnor och en av dem frågade om jag behövde något att dricka innan take off och jag frågade då om Moet (dem serverar ju ingen Dom förrän efter take off) och hon sa då att det finns ett bättre alternativ som hon kan servera alltså ett glas Dom och det är ju alldeles strålande.

Efter take off så började dem servera mer champagne och en liten blandning av varma nötter som jag bara älskar och strax innan lunchen skulle serveras så råkade en av flygvärdinnorna spilla lite Dom och hon ursäktade sig om detta samtidigt som hon torkade bort det och vi skämtade lite om det. Samma flygvärdinna hade även en kort diskussion med mig strax innan landning då hon frågade om jag ska bo i Hong Kong och jag svarade med att jag ska spendera 6 timmar innan jag flyger vidare med Korean Air mot Tokyo. Hon tyckte att det lät spännande och hon tog även 3 bilder på mig från 2 vinklar och det är väl kanske typiskt First-turist?

Det enda jag saknade inom service var väl den manliga pursern som jag bara såg 2 ggr varav en gång när han delade ut menyerna och den andra gången när jag lämnade planet.

Lunch:
Nu har jag tyvärr inte så värst stor koll på vad jag tog än ett par bilder men jag intog en 3-rätters måltid som jag var riktigt nöjd med och till dricka valde jag både Dom Perignon och Dom Perignon Rosé som fylldes på ständigt innan ens glasen hann bli tomma och det uppskattas. Jag avslutade det sen med en underbar kopp cappuccino som smakade otroligt gott.

Bilder kommer i nästa inlägg! :)



 

Emil92

Medlem
image.jpg

Säte 3A
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Som det ska vara efter take off.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Att välja champagne är inte alltid lätt så det är lika bra att ta bägge 2. :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Toppen