Senaste nytt

Mot lite äventyr i Asien!

Emil92

Medlem
Kom nyss från Lebua State Tower där jag har haft en trevlig middag på The Breeze och har även tagit en och en annan drink på skybaren. Sista kvällen börjar lida mot sitt slut innan jag far vidare mot Hong Kong i First Class på Emirates.

Al Mourjan Lounge
2h och 40 minuters transit.

Efter att planet ankom till gaten 23:10 så var jag en av dem första som steg av planet och fick gå en bra bit innan jag kom till säkerhetskontrollen och tog sedan hissen en våning upp till loungen.

Det var en del resenärer som köade för att komma in men det kom snabbt en anställd som blippade mitt boardingpass. Det första jag fick se var poolen som ser betydligt större ut i verkligheten än på bild, jag gick ganska snabbt uppför trappan för att ta första bästa barstolen och njuta av ett glas med Krug.

Ganska direkt efter så presenterade sig en viss @Arvid.E när han ändå stod vid buffébordet som är precis vid baren och vi hade trevliga diskussioner vilket uppskattas då det är väldigt sällan som man stöter på en pratglad svensk i Asien och likaså i Mellanöstern. När klockan låg på 01:03 så lämnade jag hans sällskap och gick mot gate B1 för boarding.

Mat&Dryck:
Jag fick i mig 2 glas med Krug och det kändes helt underbart med en sådan fin champagne, när det kommer till matdelen så beställde jag från å la carte menyn spaghetti med svampsås. Det smakade helt okej fast den höll bara inte i lika hög klass som det gör ombord, med tanke på att loungen har en riktig kök med kockar så borde dem kunna hålla högre klass.

Service:
Servicen var riktigt bra och det gick fort att få något som ett glas eller mer mat och dem hade ett trevligt bemötande mot en vilket uppskattas.

Slutsats:
Det finns alltid småfel i varje lounge om man ska vara petnoga på det men jag hann inte upptäcka hela loungen vilket jag får göra till nästa gång. Om vi tittar på bar&restaurang delen där jag var så höll dem i bra klass och med tanke på att rusningstiden börjar strax efter 24 så kunde dem inte ha gjort det bättre. Nästa gång ska jag försöka hinna testa buffébordet och se vad dem kan bjuda på.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Den obligatoriska bilden på The Giant Teddy som jag kallar honom för.
 

RobHK

Medlem
Jag hade nog samma koreanska brud som serverade mig, tyckte hon var bra faktiskt, visst lite robot, men lyckades skojja med henne lite på slutet och hon slappnade av lite. Aldrig fått så bra service förrut och jag flyger ju faktiskt inte för att stå och mingla med tjejerna, även om det såklart är en bonus.
 

adamG

Medlem
Servicen var faktiskt bra men flygvärdinnorna har mer en robotkänsla svårt att beskriva men jag frågade min sydkoreanska flygvärdinna om hon slutar sitt pass i Doha efter denna flygning. Fick som svar "would you like som more champagne sir?" Med ett leende på läpparna, så det blir inte samma servicebemötande som hos Singapore Airlines.

En sådan fråga lämnar gigantiska utrymmen för att hon skall missuppfatta frågan som en invit till annat, så jag har faktiskt förståelse för att hon snarare valde att ignorera frågan än att besvara den.
 

Ziplock

Medlem
En sådan fråga lämnar gigantiska utrymmen för att hon skall missuppfatta frågan som en invit till annat, så jag har faktiskt förståelse för att hon snarare valde att ignorera frågan än att besvara den.

Flygvärdinnor utbildas i att hantera oönskade kontaktförsök genom att inte svara och i stället byta ämne.
 

Emil92

Medlem
Ett sent god kväll till er allesammans på onsdagen så landade planet kl 06:40 så jag var hemma strax efter 8 vilket kändes både skönt och tråkigt. Jag har haft det sjukt trevligt och satt mina vänner på Facebook i chock när dem ser vad jag gör. Jag har inte lagt upp något sen den 1/1 och jag kände bara att jag skiter i det under resan och lägger istället mer tid på att njuta.

Nu när jag är hemma så har jag mer tid med att lägga upp rapporter vilket ska göras.

Qatar Airways
QR 836
DOH-BKK
A380-800

Business Klass:
29/48 upptagna

Det är inte direkt någon större skillnad med sätet jämfört mot B787 förutom att tv-skärmen är av en nyare modell som finns på deras A350 och A380.
Pursern som var kvinnlig hälsade snabbt på varje passagerare i Business innan hon försvann och sen såg jag henne bara någon gång till under den flygningen. Jag hade en ganska trevlig flygvärdinna som inte direkt gav något större leende, jag hade säte 18A med en pratglad italienare som även hade ett litet party för sig själv i baren men han var ändå trevlig.

Mat&dryck:

Precis efter avgång så började dem servera en sen middag men jag valde att bara ta en Cheese Plate med ett glas Jacquart Brut innan jag gick och lade mig för att sova några timmar.

Jag vaknade 1h och 30 min innan ankomst av en flygvärdinna som väckte mig för lite frukost. Jag var inte så speciellt pigg just då men jag tog en omelett måltid med lite grönsaker mm med ett glas apelsinjuice. Det smakade hyfsat gott och innan baren skulle stänga så hann jag bara med ett glas Krug och flygvärdinnan var trevlig att prata lite med.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Sandokan

Ny medlem
Jag ska flyga fran Kopenhamn via Doha till Bangkok nu pa tisdag, Jag undrar om du fick ett pass till premium lane eller fast track till immigration pa Bangkoks flygplats nar du landade? Tankte kopa om man inte far det sa skulle vara tacksam for info.
 

Emil92

Medlem
Tak for en fin rapport! Jeg glæder mig allerede til min tur til Manila i Oktober :)

Ah, va kul det är inte illa att dra iväg till Manila med värme på det. :)

St Regis Bangkok
Våning 17
Rum: 1708
31 aug-2 september

Att hitta ett bra hotell för 2 nätter är svårt med tanke på att det finns bra med 5 stjärniga hoteller i Bangkok, men jag hade tänkt lite på att testa St Regis då jag har läst lite om deras butlerservice.

Limousineservice:
Jag är inget stort fan av taxibilarna i Bangkok så jag tänkte att det är lika bra att boka via St Regis Bangkok Concierge som fixade en Mercedes Benz S300 för 6400 THB t/r vilket jag ändå tycker är ett bra pris för en 45 minuter per enkel resa. Man kan även betala 1500 THB extra så möter personal upp dig vid gaten när du ankommer men jag valde att inte ta det.

Jag hittade kontaktpersonen i ankomsthallen där hon stod där med ett gäng andra som har sina skyltar uppe för andra hoteller och vi gick direkt ut genom dörren och skulle möta upp bilen som var i närheten och som dök upp inom 2 minuter. En silvrig Mercedes S300 dök upp med en trevlig förare som hade kalla handdukar i bilen och 2 flaskor med vatten och med full Air condition på. Resan tog drygt 45 min med inte så mycket trafik ute vid halv 2 tiden på dagen vilket kändes bra då jag var en aning trött efter flygningen.

Ankomstservice:
När bilen körde in till entrén så möttes jag av minst 4 anställda som välkomnade mig och tog mina bagage direkt mot rummet och jag följde med en anställd som tog mig upp till 17:e våningen till mitt rum 1708 där jag blev incheckad. Han gjorde även en kort rumsvisning innan han lämnade mig efter att bagagen hade dykt upp och jag hade även fått en kopp cappuccino vilket smakade bra.

Rummet:
Det var ett rymligt rum som var mellan 47 kvm-65 kvm med utsikt mot grannkontoret men det gör egentligen inget för mig då jag kommer att spendera en del tid ute i storstan.

Butlerservicen var utmärkt bra, ville man ha något så fixar dem det, fixa kläderna osv gick väldigt bra också.

Service:
Personalen var hjälpsam och trevlig och entrédörrarna öppnar dem alltid åt en av vad jag såg. Dem kunde ibland skämta med en lite eller bara sätta igång en konversation med en och dem gjorde sina miljoner hälsningar som vanligt.

Utcheckning:
När det väl var dags att checka ut så lämnade jag rummet med väskorna runt 10:55 och gick mot hissarna där jag stötte på en butler som var på väg ner och kunde ta mina väskor ner till våning 1 då receptionen ligger på våning 12. Nere i receptionen så fanns det 2 diskar öppna och jag tog den första och det hela var klart ganska fort.

Jag tog sen hissen ner till våning 1 för att åka med deras Mercedes S300 ut till Suvarnabhumi flygplatsen, men den var några minuter sen och det var ingen större fara för mig utan jag hade istället en riktig trevlig konversation med en anställd då vi pratade om min resa, hotellet och om Bangkok i sig. När bilen dök upp så hoppade jag in och blev vinkad av 3 anställda när jag for vidare och det kändes lite tråkigt att lämna ett riktigt bra hotell som gav bra service.

När vi ankom till flygplatsen så kom en av deras anställda och mötte upp bilen för att ta mina väskor och gå mot Emirates First Class incheckningen där han lämnade mig och önskade mig en fortsatt trevlig resa.

Slutsats:
Det här är ett hotell som gav service i världsklass och skulle nog lätt kunna lösa alla mina problem och jag kommer definitivt att återvända hit igen. Jag kan rekommendera detta hotell till dem som vill testa något nytt eller som bara känner för att koppla av från allt stress i vardagen.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Toppen