Senaste nytt

Moral vs svenskt tänk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Totopez

Medlem
Att följa gängse lagar och förordningar är ju ett ganska vitt begrepp i dagens globaliserade ekonomi. Därför kan ett norskt bolag som flyger mellan Sverige och USA med flygplan registrerade på Irland ha thailändsk personal anställda via ett bemanningsföretag i Singapore, och därmed ha lägre kostnader än det bolag som är registrerat där man faktiskt flyger och har personal anställd enligt sin hemmamarknads villkor. De följer ju faktiskt gängse lagar och förordningar på det ställe det passar bäst.

Jag väljer aktivt bort bolag där jag inte gillar deras sätt att arbeta. När det gäller flygbolag så kan det vara fackföreningsfientliga bolag som Norwegian och Ryan, men också bolag som ägs av diktaturstater. Därför skulle jag inte få för mig att flyga med gulfbolagen, då jag inte vill stödja hur de behandlar de asiatiska gästarbetarna, och jag gillar inte heller de anställningsvillkor deras CC har, som enligt mig gränsar till livegenhet i många fall. Jag flyger inte heller Ethiopian, även om det skulle vara smidigast för mig när jag ska till en del ställen i Afrika. Det kanske kostar mig mer för en sämre produkt ibland, men jag flyger med ett renare samvete. Och ja, jag klimatkompenserar mina resor också.

Vad gäller gratis bränsle och andra statliga subventioner är det knepigt. Här handlar det om en snedvriden konkurrens, men som inte drabbar människor på samma sätt som arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter. Jag är för en fri konkurrens, men då ska den vara på likvärdiga villkor. Och gränslandet mellan den typen av statligt stöd som är olagligt inom EU och att en statlig ägare pumpar in mer pengar i ett bolag är rätt oklart. Alla amerikanska bolag har väl någon gång kört en Chapter 11? Jag antar att man borde välja EU-bolag för att vara närmast den rättvisa konkurrensen, men även den sätts ur spel med allt från statligt ägande till skattesubventioner på Irland. Så där vete fan hur man ska tänka.
 

NotRyan

Medlem
Att följa gängse lagar och förordningar är ju ett ganska vitt begrepp i dagens globaliserade ekonomi. Därför kan ett norskt bolag som flyger mellan Sverige och USA med flygplan registrerade på Irland ha thailändsk personal anställda via ett bemanningsföretag i Singapore, och därmed ha lägre kostnader än det bolag som är registrerat där man faktiskt flyger och har personal anställd enligt sin hemmamarknads villkor. De följer ju faktiskt gängse lagar och förordningar på det ställe det passar bäst.

Jag väljer aktivt bort bolag där jag inte gillar deras sätt att arbeta. När det gäller flygbolag så kan det vara fackföreningsfientliga bolag som Norwegian och Ryan, men också bolag som ägs av diktaturstater. Därför skulle jag inte få för mig att flyga med gulfbolagen, då jag inte vill stödja hur de behandlar de asiatiska gästarbetarna, och jag gillar inte heller de anställningsvillkor deras CC har, som enligt mig gränsar till livegenhet i många fall. Jag flyger inte heller Ethiopian, även om det skulle vara smidigast för mig när jag ska till en del ställen i Afrika. Det kanske kostar mig mer för en sämre produkt ibland, men jag flyger med ett renare samvete. Och ja, jag klimatkompenserar mina resor också.

Vad gäller gratis bränsle och andra statliga subventioner är det knepigt. Här handlar det om en snedvriden konkurrens, men som inte drabbar människor på samma sätt som arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter. Jag är för en fri konkurrens, men då ska den vara på likvärdiga villkor. Och gränslandet mellan den typen av statligt stöd som är olagligt inom EU och att en statlig ägare pumpar in mer pengar i ett bolag är rätt oklart. Alla amerikanska bolag har väl någon gång kört en Chapter 11? Jag antar att man borde välja EU-bolag för att vara närmast den rättvisa konkurrensen, men även den sätts ur spel med allt från statligt ägande till skattesubventioner på Irland. Så där vete fan hur man ska tänka.
Mycket bra reflektion....
 
Ett företags existensberättigande är juh att de någongång gör vinst och någon moral existerar överhuvudtaget inte. Det är regulatoriska myndigheter och lagar som står för "moralen" och sätter de regler och ramar inom vilka företag verkar. Gör företagen någonting utöver detta så är det för att det finns (mer) pengar att tjäna, t ex genom att ha en ekologisk eller annan miljöriktig profil. Det är konsumenterna som bestämmer/röstar med en röst per spenderad krona och så länge folk är villiga att betala för moralvidriga produkter/tjänster så kommer det att finnas företag som är villiga att erbjuda detta.

Hittills har jag rest för lite för att få möjlighet att välja mellan låglönegratisbränslebolag och andra, men jag misstänker att jag vid privata resor skulle behöva påminna mig om att det skulle kännas bättre att betala lite mer än att bara gå på priset eftersom min egen upplevda moral inte går i linje med gällande lagar och förordningar.

Svårt det där att inte bli prisblind och välja det rätta (enligt egen definierad moral).
 

Storsteffe

Medlem
Det framgår inte och den distinktionen fungerar mest som ett sätt att ta reda på exakt vilket bolag vi pratar om vilket inte, IMO, är önskvärt.
Nja inte det som jag var ute efter. Intressant om de är subventionerade eller inte, om inte förstår jag inte frågeställningen runt den delen.
 
Om det handlar om moral och ett val mellan att lägga inkomster i SE vs andra länder så är valet superenkelt - SE såklart.
Är trött på alla oikofober som inte kan visa lite respekt för det egna hemlandet.
Det är tragiskt att läsa om alla dåliga självargument för att övertyga sig själv om att man får lika bra "service" på andra ställen fast till ett lägre pris.
Efter 20 år i Kina så vet jag att det låga priset (som numera inte är lågt) ger sämre kvalitet. Anledningen till lägre pris ligger inte enbart i lägre lönekostnad.
Har du kommit såpass "lågt" att du ställer dina moraliska kval här så tror jag att du är ett troll.
 

Skyraider

Medlem
Om det handlar om moral och ett val mellan att lägga inkomster i SE vs andra länder så är valet superenkelt - SE såklart.
Är trött på alla oikofober som inte kan visa lite respekt för det egna hemlandet.
Det är tragiskt att läsa om alla dåliga självargument för att övertyga sig själv om att man får lika bra "service" på andra ställen fast till ett lägre pris.
Efter 20 år i Kina så vet jag att det låga priset (som numera inte är lågt) ger sämre kvalitet. Anledningen till lägre pris ligger inte enbart i lägre lönekostnad.
Har du kommit såpass "lågt" att du ställer dina moraliska kval här så tror jag att du är ett troll.

Gissar att du inte heller köper produkter tillverkade i Kina eller andra låglöneländer då. Man får förmoda att datorn är tillverkad av Luxor och modemet kommer från Teli. Båda trygga svenska företag med kollektivavtal (I Telis fall fann Televerket att det var billigare att köpa färdiga produkter från Taiwan än vad det kostade att producera dem i Sverige - om man räknade bort arbetskostnaden vid tillverkningen i Sverige och bara räknade insatsvaror och OH).
 
Gissar att du inte heller köper produkter tillverkade i Kina eller andra låglöneländer då. Man får förmoda att datorn är tillverkad av Luxor och modemet kommer från Teli. Båda trygga svenska företag med kollektivavtal (I Telis fall fann Televerket att det var billigare att köpa färdiga produkter från Taiwan än vad det kostade att producera dem i Sverige - om man räknade bort arbetskostnaden vid tillverkningen i Sverige och bara räknade insatsvaror och OH).
Korrekt.

Jag köper inget producerat i låglöneländer och ffa inte från Kina. Förr när jag köpte (nödgad) så köpte jag inget tillverkat efter det kinesiska nyåret.
 
Korrekt.

Jag köper inget producerat i låglöneländer och ffa inte från Kina. Förr när jag köpte (nödgad) så köpte jag inget tillverkat efter det kinesiska nyåret.
Förlåt att jag frågar, men vad har du för dator, tv och telefon? Utan att veta så kan jag gissa bergsäkert att någon av dessa produkter är tillverkade i låglöneländer. Går vi ner på komponentnivå behöver jag ens inte gissa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen