Senaste nytt

Modell för en dag

Gunslinger

Ny medlem
Också för mig hände detta konstant när jag var i Kina i somras, till skillnad från alla andra killar som svarat så var kineserna inte speciellt sugna på att ta bilder med mig utan bara med min sambo. Värst var det helt klart på the Bund där det snabbt bildades kö av människor som såg att andra fick ta bilder och då själva såg sin chans

Som någon annan skrev så tror jag helt klart att det beror på att kineserna i större utsträckning nu har möjligheterna att kunna turista i sitt eget land vilket gör att folk från landsbygden väller in till städerna. Det märktes ganska tydligt när man kunde konstatera att de flesta som besökte turistsevärdheterna inte var utländska turister utan kineserna själva.
 

jth

Medlem
I Kina är man alltid exotisk, tydligen! Jag var i Peking häromåret och jag var ett populärt fotoobjekt bland kinesiska ungdomar! De ville gärna ha en bild på mig med sig själva bredvid :) Nu var det tydligen just en vecka under sommaren då många kinesiska skolungdomar hade skolresor till Peking så det var nog många där från mindre städer som kanske aldrig sett en västerlänning förr...
 
Når jeg var i Beijing så var jeg der med en jente fra Equador. Og hun ble tatt bilde av hele tiden. Der gikk flokker med kinesere rundt henne uansett hvor hun gikk. Og stoppet hun opp for å drikke, så kom der sikkert en 10-15 kinesere bort og stilte seg på siden av henne. Skulle tro at hun var kongelig.

En eldre dame kom til å med bort og gnikket på huden hennes for å se om hudfargen ble hvitere :D
 

Sofia

Medlem
Jag blir jämt fotograferad när jag är i Asien. Många gånger är det barn som vill bli fotade med mig för att (antar jag) visa för sina kompisar eller släktingar. Ju mer ute på vischan det är, desto fler vill bli fotade. Undrans om det beror på att jag är lång med långt blont hår? ;-)

Det gör mig inget, det är ju smickrande att andra tycker att man är så spännande att de vill bli förevigade ihop med en!
 

Jacob

Medlem
Känner också väl igen beskrivningarna från The Bund.

Kan dock tycka det hela är ganska oförargligt, de flesta brukar vara både trevliga och respektfulla. Första gången jag var där var jag snarare förvånad att de som kom fram inte ville sälja produkter eller tjänster. Det ville bara komma fram och hälsa, träna sin engelska och kanske få ta en bild, utan några som helst gentjänster. Det var enbart trevligt.
 

David

Medlem
Prova att åka ut på landet lite granna, lokalbefolkningen är mindre benägna att ta kort (kan bero på avsaknad av kameror...) men inte för det mindre intresserade av oss utlänningar, det kan bli riktigt roligt. Några goda vänner (Svenskar) som bodde samtidigt som mig i Kina en period var och besökte ett distrikt i utkanten av Chongqing en lördag. Tyvärr var jag i Sverige och kunde inte åka med.

"Utlänningarna har kommit till byn" stod det på lokaltidningens förstasida dagen efter med bild på polarna när de posar på stortorget.

En annan kompis skulle till en annan del av Chongqings utkant med Chongqing Expat Club Football team för en vänskapsmatch och fick då gå på flådig lunch med borgmästaren och även där komma i tidningen.
 

Unicornone

Medlem
Hände mig vid mitt första besök i Thailand 1979, var 11 år och blond varenda Thai ville klämma o klappa, kameror var inte så vanliga men tullen slet fram en iaf och ville fota mig med varenda tullare.. Lär ju aldrig hända idag då det går tio Svenska ungar på en Thai typ:confused:
 
Har råkat ut för detta några gånger i Bangkok för 5-6 år sedan, alla gånger har det varit ett gäng skoltjejer i yngre tonåren som har velat fotograferas med mig. Till saken hör att jag passerat de 50 när det hände, så det kan knappast ha varit för att jag var ung och vacker. Det hände på Grand Palace och på flygplatsen.
Sen hände det i somras när jag var i Kashmir. Men då var det män i medelåldern som ville fotograferas med mig. Denna gång tro jag nog att det berodde på att det inte precis drällde av turister i regionen. Vi var bland de första som börjat komma till Kashmir igen efter oroligheterna.
 

Nightfly

Medlem
DSC_0058.jpg

När det blev för närgånget så fotade jag tillbaks. :)
 
har besökt Kina tre ggr i år och det stämmer att så fort man lämnat storstäder dvs med över 10 miljoner invånare ;-) så åker mobilkameran fram. Framförallt är det vanligt när jag går runt och handlar i butiker. Och de som fotograferar är enbart tjejer i 20-30-årsåldern, men det är väldigt oskyldigt och lite charmigt... Och jag är tre ggr så gammal som de!
 
Toppen