Senaste nytt

Missat flyg? På grund av dig själv

Jag brukar missa något flyg per år eller så. Ibland på grund av köer till flygplatsen, ibland för att jag inte fått tag på taxi och någon enstaka gång för att jag försovit mig. För det mesta får jag köpa ny biljett men ibland är de snälla och bokar om befintlig biljett till nästa flyg. Brukar oftast vara inrikes eller möjligtvis Europaflyg. Är det longhaul eller sista flyget för dagen osv så ser jag till att ha bättre marginaler.
 

agehall

Medlem
Har missat något flyg i USA pga strul med anslutningar men eftersom det alltid varit genomgående biljetter rycker de ju bara på axlarna och bokar om en. Annars har jag haft enorm tur då jag aldrig missat något flyg vad jag kan minnas.
 

igelkotten

Medlem
Missat tre flighter:

1. SAS ARN-LHR pga glömt pass. Fick betala ca 500 kr för att åka med en senare avgång.

2. SAS ARN-VBY pga loungehäng i kombination med bussgate på T4 inte gick ihop så bra. Bokades om gratis av SAS.

3. United MEX-IAH pga överoptimistisk taxiförare. Blev ombokad till senare avgång utan kostnad av United. Var väldigt nervös när jag missade denna, då jag inte ville sitta fast i Mexico City.
 

JohanA

Medlem
Missade Swissplanet från Narita till Zürich dagen före midsommar. Planet avgick på förmiddagen/sen morgon... låg på Hilton Narita och slog upp ögonen... tittade på klockan... 11:30... flög upp ur sängen... FAAAN!!!

Insåg snabbt att det var kört. Ringde resebyrån som fann en hemresa senare samma dag med Thai via BKK för "bara" 10,000 DKK. Kom iaf hem i tid för midsommar och i augusti skrev vi kontrakt med kunden så allt som allt blev det bra ändå.
 

Thornado

Medlem
Första tjänsteresan till Stockholm (typ en vecka efter att jag hade börjat på jobbet) så gick jag och min kollega (som var lika ny som mig) på Clas Ohlson (som inte fanns i Luleå då) för att köpa headsets till våra telefoner på kontoret och var lite för tidsoptimistiska, vilket i kombination med trafikolycka på E4:an gjorde att flygbussen stannade vid T4 ungefär 5 minuter innan avgång och trots att vi faktiskt var vid gaten (pre-9/11) innan avgångstid så missade vi förstås flyget. Vi var dock mycket tacksamma över att SAS bokade om oss (som stand-by) på nästa avgång.

När jag bokade min första Eurobonusaward någonsin så bodde jag i London, och jag antar att jag helt enkelt inte hade koll på reglerna så jag hade bokat min award ARN-ORD (i Economy! som sagt var, hade inte så bra koll) och hade bokat en separat biljett LON-ARN-LON.
När jag kom tillbaka från USA och skulle checka in på min flight till London så visade det sig dock att det flyget hade gått för nästan ett dygn sen. Jag hade tänkt snett när jag bokade och inte tänkt på den lilla detaljen att man landar dagen efter avgången.... Blev en enkelbiljett med Sterling...
 

Kevinator

Medlem
Missat flyget en gång och varit riktigt nära en gång.

Missat: Skulle flyga hem till Sthlm från London med Ryanair - det var på den tiden jag var fattig student och Ryanair var fortfarnde ett alternativ - av ekonomiska skäl valde jag och tjejen flygbussen till Stansted istället för tåget. Det blev totaltstopp på motorvägen och trots att vi var ute i riktigt god tid så missade vi incheckningstiden med EN endaste minut. Det var blankt nej från incheckningspersonalen. Det blev att köpa två nya riktigt dyra biljetter, SAMT att de tog 500kr för utskrift av biljett på flygplatsen för de nya biljetterna. Det incheckningspersonalen kunde göra var att de tog en utskriftsavgift, dvs. 500kr för utskrift av två biljetter. Jag var inte speciellt tacksam med tanke på att jag just spenderat 4500kr för två enkelbiljetter Stansted-Stockholm med Ryanair och 500kr för utskrift. Jag har aldrig flugit med Ryanair efter det...

Riktigt nära: Flög Reykjavik - Stockholm med Icelandic. Var av eget fel sen till flygplatsen. Min och min polares namn ropades ut, det hördes också att gaten hade stängts och våra bagage var på väg att lastas av, ungefär samtidigt som vi precis kommit fram till gaten efter en intensiv 250 meters löpning (ARN-gaten är längst in mot slutet av terminalen och sedan längst ut i ena änden. Jag tror att terminalen såg ut som ett T). Först blankt nej att vi skulle få stiga ombord, sedan blev det puppy eyes och snälla, släpp ombord två trevliga killar som försov sig... De isländska tanterna vid gaten smälte till slut och lät oss gå ombord efter att ha pratat med kaptenen på walkie-talkie.
 

tågnörd

Medlem
En sommar när jag börjat på första jobbet efter högskolan så skulle jag på tjänsteresa till Tyskland i ett par dagar. Den gången flög jag Oslo - München - Helsingfors, dvs open jaw, som jag lyckats hitta till obetydligt högre pris än Stockholm - Müchen ToR. Anledningen var att jag och flickvännen gjorde en liten norden-resa samtidigt (hon flög Oslo - Helsingfors på egen hand). Nåväl, vi kollade runt i Oslo, gick på rundtur i slottet och kollade lite affärer. Det blev dags för mig att avvika och jag gick till tågstationen och tog Flytoget ut mot Gardemoen. På tåget ut tittade jag igenom mina papper för flightnummer, avgång, ankomst.. men vänta. FLYGET går 15:40!?? Var det inte tåget 15:40...faaan... Det slutade med en hotellnatt på Gardemoen och första flyget ner till München nästa morgon.
 

AABack2ARN

Medlem
Hänt en gång från London till Stockholm.

Hade urpsrungligen en ekonomiklassbokning på 18-planet. Bokade under dagen om till 19-planet via telefon eftersom mötet drog ut på tiden. Strul med taxi till Paddington och Heatrow Express gjorde att jag kom till incheckningsområdet efter att incheckningen för ekonomiklass var stängd men fortfarande öppen för business (45 resp 35 minuter). Nekades att checka in. Blev utan problem ombokad till 21-planet. Gick igenom säkerhetskontroll och kom till gate innan ens boardingen påbörjats för 19-planet eftersom det var fösenat. Fick trots det inte komma med :(

Surade (fikade) i loungen i väntan på avgång... ;)
 

JimmyH

Medlem
Kul tråd!

Har hittills inte missat något plan men varit nära ett antal gånger...

Mest nyligen var helt och hållet vårt eget fel då vi hade lite för trevligt i SAS loungen på CPH , blev språngmarsch till gaten och vi var sist på planet hem till ARN.

En gång hem från BKK med Thai som avgick vid 1 på natten blev ett väldig tight när reseledaren dvs jag hade tänkt lite fel och bokat en natt mer på hotellet än vi behövde. Klockan var ca 19 på kvällen och vi satt i Hua Hin och skulle precis käka middag när husvakten hemma ringde och undrade om vi var på väg till flygplatsen, middagen fick ett snabbt avslut och vi fick slänga oss i en taxi till hotellet i Cha Am för en express checkout :) Taxichauffören blev något förvånad när vi förklarade att vi ville åka flygplatsen men vi hann utan större problem.
 
Toppen