Senaste nytt

Missat flyg? På grund av dig själv

adhoc76

Medlem
Skulle åka med Qatar Airways från Tokyo en gång för ett par år sedan... Hade kollat upp allt och hade god koll på vilket tåg man skulle ta. Medan vi väntade hoppade en japan som var trött på livet framför tåget och det blev full kaos. Tokyo-befolkningens engelska-kunskaper är i det närmaste noll och intet och mina kunskaper i japanska ännu sämre... Lyckades dock begripa varifrån bussarna till Narita avgick och hann till incheckningen när den var stängd. De var dock vänliga nog att låta oss checka in och med vi kom vi ju. Närmare än så att missa flyget har jag aldrig varit...
 

Dr. Miles

Expert
Medan vi väntade hoppade en japan som var trött på livet framför tåget och det blev full kaos.
Jo, det är ett stort problem i Japan.
Det är ca 30.000 japaner tar livet av sig varje år. Lite mindre förra året. (H24 är år 2012, H23 är 2011 osv)

Screenshot20131202_1.png
(Källa: National Police Agency of Japan)
 

In_Sweden

Medlem
Nu har det hänt mig, var bokad igår kväll jfk-hel med AY. Dock var det galna köer på väg ut till flygplatsen som ja inte sett förut. (Thanksgivings sista dag)

Kom till flygplatsen precis när planet gått och finnair bad mig ringa idag istället till deras kundtjänst här.
Tog en rövare o frågade british airways om de kunde sätta mig på ett plan till London istället men de var fullt..
Tillbaka till stan och ringde finnair nu på morgonen amerikansk tid.

Eftersom ja blev no-show igår och min biljetts regler tillåter inte ändring. (Billig)

Surt sa räven, så nu blir de ny biljett me norwegian.. Måste hem på nåt sätt

Ja, något positivt med Norwegian i alla fall. De brukar inte vara rädda för att sätta riktigt låga priser runt en vecka innan avgång om det finns relativt mycket plats på planet. Bättre att ha billiga stolar än tomma stolar antar jag.
 

sfalc

Medlem
Missade precis SK1486, Trondheim - Stockholm, delvis mitt eget fel väntade på en flygbuss som inte kom... Borde tagit alternativ transport lite tidigare, alternativt haft mer marginal i min planering. Ny biljett kostade 2000, läropengar antar jag att det kallas, testar nu nya SAS plus enär den biljetten var lika dyr som Go.
 
K

KavlingeDude

Guest
Själv missade jag SAS mellan ARN - CPH för två veckor sedan då jag inte var uppmärksam på den utställda biljetten - en illegal connection.
Landade på tid från BKK 0700. Hade con 0740.
Fastnade i den urkukade iden om att man måste visa pass och ha en ny säkerhetskontroll i kombo med att Thai kärran landar ju inte direkt vid en gate som är nära.
 
Jag har missat flyg två gånger. Första gången var från Washington DC till San Francisco, jag skulle återlämna en hyrbil innan hyrbilskontoret hade öppnat och kunde inte hitta den platsen de hade angivit att jag skulle lämna bilen på. Det var dock inga problem, jag blev ombokad till en senare avgång (kommer inte ihåg vilket flygbolag det var). Andra gången blev mitt Air France-plan från Västindien till Paris Orly försenat 4-5 timmar (minns inte exakt) och jag missade mitt flyg från Paris Charles de Gaulle till Köpenhamn som var bokat separat. Jag fick snällt hosta upp 3500 kr för en biljett med SAS, som dock var rabatterad, den skulle egentligen ha kostat ännu mer. Detta var innan jag kände till EU-reglerna om ersättning vid flygförsening (2008) och den enda ersättningen jag fick var 5,000-10,000 (minns inte exakt) Flying Blue-poäng.
 

Jonas C

Medlem
Under alla år som BusinessClass har funnits, så tror jag aldrig att vi riktigt har diskuterat detta ämne.

Har ni någonsin missat ert flyg, och varför? Vad hände efteråt, blev ni tvungna att köpa en ny biljett, eller var flygbolaget snälla och bokade om er på nästa flyg? Med missat flyg avser jag inte missade anslutningar som orsakats av flygbolaget, utan snarare förseningar som ni själva har burit ansvaret för, alternativt skett bortom er och flygbolagets kontroll. Försovningar, punktering på bilen till flygplatsen, eller lite för många drinkar i loungen.

Och hur fungerar det egentligen med no-show avgifter som vissa flygbolag har. Dvs att man kan boka om sin biljett även efter avgångstid. Fungerar detta i praktiken?

Själv har jag faktiskt aldrig lyckats missa ett flyg i modern tid. Enda gången det har skett var för 15 år sedan, när bilen fick punktering på väg ut till flygplatsen. Air France var snälla nog att sätta oss på nästa flyg.
 
Samma som dig, punktering vid Rotebro på väg ut mot Arlanda. Men SAS var trevliga och löste en ny biljett till nästa CPH-flight så det var inga problem. Blev några extra öl på Olearys i T5!
 
Toppen