Senaste nytt

Missa inte det! Vilken mat äter du och var när du återkommer till samma stad / land?

Dr. Miles

Expert
Off topic-svar i tråden, men Japan är en stor importör av just norsk lax. Varje vecka transporteras hundratals ton norsk lax med flyg till Japan. I bästa fall kan laxen serveras, exempelvis som sushi, 36 timmar efter att den har fiskats i Norge. Fantastiskt!
Ännu mer off topic:

Här förklarar man varför japanerna inte åt lax sushi/sashimi förut. Det är ganska nytt beteende.
Norway Exports skrev:
The project ended up in having a profound effect on the culinary habits of Japanese who were unaccustomed to eating salmon raw. The preferred fish for sushi and sashimi were tuna and sea bream. Salmon was used for grilling and kirimi, a lightly salted and dried fish dish. The Japanese considered Pacific salmon dangerous to consume raw because these wild fish were exposed to parasites and considered too lean for sushi. Moreover, domestic tuna distributors were very protectionist.

“Everybody said ‘we do not eat raw salmon’,” said Olsen, who was also responsible for market research for Project Japan from 1986-1991. “We had to really fight to introduce salmon into the market…It took 15 years from when the first salmon went to Japan (in 1980) to the breakthrough for raw consumption in 1995.”
Norway's Introduction of Salmon Sushi to Japan - Norway Exports
 

Valley

Medlem
Nu kom jag på andra restaurangen i Hamburg.
Casa Leon..

Och så när jag är i New York så har jag hittills alltid kört en Italian Sausage i Battery Park. Men tyvärr fanns inte rätt korvgubbe kvar. Så nu är det slut
 
Struts tartar från
Riga.jpg

Trompete i Riga
 

rvarttinen

Medlem
Kom på ytterligare en favorit som vi gärna återvänder till:
  • Somorrostro i Barceloneta - Barcelona, de har mindre rätter som är producerade av lokala råvaror och enligt principerna med s.k. 'slow food'. Kockarna är rätt kreativa och vi har inte gått därifrån besvikna någon gång. Menyn uppdateras kontinuerligt beroende på vad som finns tillgängligt. De driver även en trevlig bar runt hörnet alldeles vid torget.
  • Hemsida: Restaurante somorrostro | Cocina de proximidad ecológica y de máxima calidad
  • Google Maps: Google Maps
 

Dr. Miles

Expert
Kina & Hong Kong:

上海小笼包 (Shanghai style soup dumpling)
En korg av sådana brukar att kosta 15-30 CNY (ca 20-40 SEK) på gatan.
Dyrare i Hong Kong, ca 40-80 HKD (ca 46-92 SEK).

Xiaolongbao.jpg


De här dumplings innehåller värm buljong insidan så det gäller att vara aktsam när man äter.​
 

MrDollar

Medlem
När jag åker till Kalifornien blir det In-N-Out burger, är ett måste för mig.
Även Five Guys är ett måste för mig när man är i staterna.

Var i Grekland för xx år sedan (på charter:p) och käkade några riktigt goda grillspett, dessa måste jag käka igen så ska kolla upp med sällskapet om någon minns vilken restaurang detta var så ska jag återkomma dit :)
 
Toppen