Minsta bytestid i Zürich?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Fredrik Bodin, 23 November 2013.

1. Fredrik Bodin

Fredrik Bodin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska flyga sträckan ARN-ZHR-HKG med Swiss
    Tid i ZHR 40 min enligt bokningen. Är det för kort eller hur är connecting flights i ZHR - jag har själv aldrig varit där

2. andersl

andersl Medlem

40 min på ZRH är inga problem, har åkt den rutten flera gånger. Vid ett tillfälle när flighten från ARN var sen så blev jag hämtad med buss och transporterad direkt till HKG flighten.

1 person likes this.
  3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Antar att det var innan Schweiz gick med i Schengen? Numera måste du väl passera EU-passkontrollen där och jag tror inte de får köra dig direkt till bussen

Men, jag tror det inte är några problem ändå. Swiss är beroende av en stor mängd anslutningar från Europa som skall fylla nattplanen från ZRH och har satt upp effektiva rutiner för att hantera det. Det är ingen säkerhetskontroll på utresan (däremot på hemresan).

4. andersl

andersl Medlem

Sorry, uttryckte mig slarvigt. Den gång det vart buss transport så stannade bussen dock till vid pass kontrollen, och sen vidare till nästa gate. Passade på att fråga damen som körde bussen om vi kunde stanna till vid loungen för en snabb GT, men hon förstod inte riktigt det skämtet

Last edited: 23 November 2013
    3 personer gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Grundregeln är "Kan man boka är det OK". Då är det flygbolaget som har ansvaret för att du ska hinna med din anslutning. Om man däremot försöker boka resor på två olika biljetter måste man själv hålla koll på minimum connection time och avgöra om man har tillräckligt med tid eller inte.

6. zanga

zanga Medlem

Jag tror det löser sig utan problem. Dom skall vara med på noterna.

7. Tockstew

Tockstew Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det skulle bli försening är det klokt att varsko besättningen om ditt anslutningsflyg. De har dock säkert redan koll. Det är ju trots allt Swiss vi avhandlar.

Tock

8. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    40 minuter är kort tid även om det är MCT (minimum connecting time). Anslutande
    flyget behöver inte vara mer än några minuter sent för att det skall vara kört ! Har
    själv råkat ut för det trots hela 45 mellan flygen.. Fördet mesta funkar ZRH bra !

9. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ZRH är inga problem, gjort connections på 15 min där några gånger inklusive immigration, security och tåg från E-gates. Är connection LX-LX är man safe i princip oavsett vad.

10. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, efter ett par övernattningar i ZRH så kan jag, vis av erfarenheten, inte påstå att man är "safe"
    trots LX - LX. De håller inte kvar vare sig HKG- eller JNB-kärran för någon enda pax från Sthlm.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!