Senaste nytt

Minsk - Hjältestaden

chazzie

Medlem
Kul reportage! Jag var där första gången 2004, då var det aningen besvärligare att få resa in :) Vi lyckades prata till oss att få gå ombord på Li-2:an vid militärmuseet, ett intressant besök för en flygnörd. Jag försökte fota presidentpalatset 2004, men fick det försöket besvarat med dragna vapen av polis och militär på plats...

Nu när det är så lätt att besöka rekommenderar jag alla att göra ett besök, det är en trevlig stad med en hel del egenheter men mycket att se och ofta bra väder under sommaren.

Lite OT, men är det någon som vet om det finns krav på t.ex. boende på hotell för visumfri resa eller kan man inkvartera sig hos en kompis?
 

airac

Medlem
Lite OT, men är det någon som vet om det finns krav på t.ex. boende på hotell för visumfri resa eller kan man inkvartera sig hos en kompis?
Mod får gärna flytta till: Visum till Vitryssland | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@chazzie, du kan bo hos en kompis. Det är ingen problem. Det kan du även göra om du ska stanna på visum (längre än 5 dagar), som EU medborgare får man söka privat visum baserad på kontaktuppgifter och kopia på pass av den du ska besöka. Ett sådan förenklad visum gäller max 30 dagar. Dock behöver man registrera sig hos polisen efter max 3 (eller 5) arbetsdagar, om man bor privat.
 

airac

Medlem
Försökte inte folk på gatan att växla?
Det finns relativ bra tillgång till EUR och USD på växelkontor, även under kristider senaste åren. Jag skulle nog tro folk snabbt går i väg om man försöker växla för att undvika brott. Mina USD sedlar från en bankomat i USA medtogs inte på växelkontoret eftersom det fanns något lite märke på någon horn...
 

Falcon71

Medlem
Bigmac index Ukraina 26 kr ;-)
Uber verkar finnas i Minsk men inte Uber X
I Ukraina finns Uber X Uber , Uber Black
Åkte idag uber till flygplatsen i Minsk , extremt prisvärt - det jag annars tar med mig från den där staden var den enorma väntetiden för att få mat! Sällan under 1,5 timmar
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Just hemkommen från en mkt trevlig långhelg i Minsk. Mat, service, bemötande, ja till och med vädret var bra. Det enda som kunde vara lite si och så var engelskakunskapen, men det löste sig alltid då folk ville hjälpa till. Bodde på President Hotel vilket var ett av de bättre hotell jag bott på(inget betyg på frukost då denna intogs på stan). Tog ut pengar(BYN) i uttagsautomater, vilka det fanns gott om. Åkte med flygplatsens officiella transport till Minsk, kostade BYN40(165kr) för en bil för max 4 pers. Citykärnan känns emellanåt folktom och staden är gigantisk till ytan. Om det inte nämndes, det är riktigt billigt i Minsk.
De vitryssar vi pratade med hade dock inte så mkt positivt att säga om sitt eget land. Om man vill lämna Minsk och besöka landsbygden kan jag rekommendera Главная Ett riktigt vuxendagis, för i huvudsak män. Vi åkte PT-76 från Afghanistan och föraren hade tjänstgjort där. Man fick dessutom skjuta med det mesta upp till just kanon på PT-76 :D Inget för den som är känslig för ljud mao. Fotbollen som var vår sista aktivitet gick ju också bra.
 

Moco

Medlem
Just hemkommen från en mkt trevlig långhelg i Minsk. Mat, service, bemötande, ja till och med vädret var bra. Det enda som kunde vara lite si och så var engelskakunskapen, men det löste sig alltid då folk ville hjälpa till. Bodde på President Hotel vilket var ett av de bättre hotell jag bott på(inget betyg på frukost då denna intogs på stan). Tog ut pengar(BYN) i uttagsautomater, vilka det fanns gott om. Åkte med flygplatsens officiella transport till Minsk, kostade BYN40(165kr) för en bil för max 4 pers. Citykärnan känns emellanåt folktom och staden är gigantisk till ytan. Om det inte nämndes, det är riktigt billigt i Minsk.
De vitryssar vi pratade med hade dock inte så mkt positivt att säga om sitt eget land. Om man vill lämna Minsk och besöka landsbygden kan jag rekommendera Главная Ett riktigt vuxendagis, för i huvudsak män. Vi åkte PT-76 från Afghanistan och föraren hade tjänstgjort där. Man fick dessutom skjuta med det mesta upp till just kanon på PT-76 :D Inget för den som är känslig för ljud mao. Fotbollen som var vår sista aktivitet gick ju också bra.

Haha, underbart. Precis sånt här man vill läsa om :D Kommer bli ett uppsving i Vitrysslandsresande nu när det promotas riktigt bra i denna tråd.
 

Jönsson

Medlem
Kul reportage! Jag var där första gången 2004, då var det aningen besvärligare att få resa in :) Vi lyckades prata till oss att få gå ombord på Li-2:an vid militärmuseet, ett intressant besök för en flygnörd. Jag försökte fota presidentpalatset 2004, men fick det försöket besvarat med dragna vapen av polis och militär på plats...

Nu när det är så lätt att besöka rekommenderar jag alla att göra ett besök, det är en trevlig stad med en hel del egenheter men mycket att se och ofta bra väder under sommaren.

Lite OT, men är det någon som vet om det finns krav på t.ex. boende på hotell för visumfri resa eller kan man inkvartera sig hos en kompis?
Vilken version är det som ställs ut av IL-2an?

Edit: Aha det vat en Lisunov du pratade om ser jag nu.
 

chazzie

Medlem
Vilken version är det som ställs ut av IL-2an?

Edit: Aha det vat en Lisunov du pratade om ser jag nu.

Korrekt, men, det finns även ett flygmuseum utanför Minsk, jag minns inte exakt var då kompisen körde och vi var bakis, men jag kan ta reda på det om någon är intresserad. De visade några MiG, div. helikoptrar mm. Inte alls lika bra som museet på Zhulyany-flygplatsen i Kiev, men är man ändå i Minsk så bör man som flygnörd kika in där.
 

Gus

Medlem
Härlig rapport, verkligen trevlig stad! Jag besökte staden häromveckan men eftersom det var ett stop på en eurobonus-biljett så kunde vi bara stanna i ca 12 timmar. Vi hann då inte med så mycket som du. Jag återkommer gärna till staden!
 

airac

Medlem
Toppen