Minsk - Bromma via Helsingfors med Belavia och Finnair

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av Kricka, 31 Januari 2012.

1. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Under gårdagen provade jag både ett nytt flygbolag Belavia (B2) och två nya flygsträckor.
    Kan inte påstå att gårdagen som resdag var speciellt lyckad.. Först stannade bilen som skulle
    ta mig från hotellet till flygplatsen och en ny bil fick rekvireras. Dålig diesel, rejäl kyla och en
    modern bil är inte någon bra kombination!
    Flyget MSQ - HEL med Belavia CRJ 100/200 var helt ok med någorlunda bra stolar (f.ö.
    likadana stolar både framför och bakom skynket). Serveringen bestod av kaffe/te/juice/cola
    utan något tilltugg, Något boardingpass för sträckan HEL - BMA kunde man inte bistå med
    trots att flyget från MSQ var codeshare med AY.
    Många talar sig varma för Vanda Flygstation dvs. HEL men den visade sig från den allra
    sämsta sida igår. Börjar med säkerhetskontrollen i transferhallen där man kräver boarding-
    pass för att gå igenom ! En längre diskussion och uppvisande av resplan löser problemet.
    Snabb och trevlig passkontroll (inresa i Schengen). Går till Finnair Lounge för att få hjälp
    med boardingkort och något att äta, vilket inte alls går då de inte kan hjälpa till med ett
    Boardingkort och utan detta får man inte konma in... Besöker då transferdesken men det
    visar sig att de flesta datorsystemen på flygplatsen ligger nere och alla incheckningsdiskar
    stängts tills vidare. Jag finns som tur var med på passagerarlistan och får åka med bussen
    till planet. Boarding completed - sen börjar väntan ! Efter cirka 20 minuter meddelar piloten
    att eftersom datorsystemen ligger nere så måste besättningen göra en vikt/balanskalkyl
    manuellt, vilket kommer att ta en stund.. Vi kommer så småningom iväg mot Bromma och
    landar en timme försenade. Även under denna, något kortare, flygning serveras endast
    dryck. Kärran på sträckan HEL - BMA, Embraer 170, har riktigt obekväma stolar bakom
    skynket. Att flyga en längre sträcka med den maskinen skulle, enligt min mening, vara
    en ren plåga ! Ser nu ännu mer fram emot British Airways Club ARN-LCY-JFK till helgen ;)

2. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Jepp, du hade otur. Just på din resdag var dert massvis med problem med incheckningsdatorerna. Var det kö i transferdisken?

3. Jacob

Jacob Medlem

Så du fick testa Belavia till slut? Intressant!

Personligen gillar jag stolarna på Embaer 170. Testade Finnairs variant förra året och har även provat en del andra flygbolag som LOT och Lufthansa. Hellre dessa än de smala stolarna på en Embraer 145. Men smaken är olika.

4. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det var ingen kö vid transferdesken - kollade bara den som ligger rakt under loungen.
    Det fanns ju ändå inget de kunde göra p g a datorstrulet..

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!