Senaste nytt

Minsk - Bromma via Helsingfors med Belavia och Finnair

Kricka

Medlem
Under gårdagen provade jag både ett nytt flygbolag Belavia (B2) och två nya flygsträckor.
Kan inte påstå att gårdagen som resdag var speciellt lyckad.. Först stannade bilen som skulle
ta mig från hotellet till flygplatsen och en ny bil fick rekvireras. Dålig diesel, rejäl kyla och en
modern bil är inte någon bra kombination!
Flyget MSQ - HEL med Belavia CRJ 100/200 var helt ok med någorlunda bra stolar (f.ö.
likadana stolar både framför och bakom skynket). Serveringen bestod av kaffe/te/juice/cola
utan något tilltugg, Något boardingpass för sträckan HEL - BMA kunde man inte bistå med
trots att flyget från MSQ var codeshare med AY.
Många talar sig varma för Vanda Flygstation dvs. HEL men den visade sig från den allra
sämsta sida igår. Börjar med säkerhetskontrollen i transferhallen där man kräver boarding-
pass för att gå igenom ! En längre diskussion och uppvisande av resplan löser problemet.
Snabb och trevlig passkontroll (inresa i Schengen). Går till Finnair Lounge för att få hjälp
med boardingkort och något att äta, vilket inte alls går då de inte kan hjälpa till med ett
Boardingkort och utan detta får man inte konma in... Besöker då transferdesken men det
visar sig att de flesta datorsystemen på flygplatsen ligger nere och alla incheckningsdiskar
stängts tills vidare. Jag finns som tur var med på passagerarlistan och får åka med bussen
till planet. Boarding completed - sen börjar väntan ! Efter cirka 20 minuter meddelar piloten
att eftersom datorsystemen ligger nere så måste besättningen göra en vikt/balanskalkyl
manuellt, vilket kommer att ta en stund.. Vi kommer så småningom iväg mot Bromma och
landar en timme försenade. Även under denna, något kortare, flygning serveras endast
dryck. Kärran på sträckan HEL - BMA, Embraer 170, har riktigt obekväma stolar bakom
skynket. Att flyga en längre sträcka med den maskinen skulle, enligt min mening, vara
en ren plåga ! Ser nu ännu mer fram emot BA Club ARN-LCY-JFK till helgen ;)
 

Gnopps

Medlem
Jepp, du hade otur. Just på din resdag var dert massvis med problem med incheckningsdatorerna. Var det kö i transferdisken?
 

Jacob

Medlem
Så du fick testa Belavia till slut? Intressant!

Personligen gillar jag stolarna på Embaer 170. Testade Finnairs variant förra året och har även provat en del andra flygbolag som LOT och Lufthansa. Hellre dessa än de smala stolarna på en Embraer 145. Men smaken är olika.
 

Kricka

Medlem
Nej, det var ingen kö vid transferdesken - kollade bara den som ligger rakt under loungen.
Det fanns ju ändå inget de kunde göra p g a datorstrulet..
 
Toppen