Senaste nytt

Minimum Connection Time på Paris CDG?

Agö

Medlem
Att det kan funka med vändande flyg, rent praktiskt, tvivlar jag inte på. Däremot så är det de facto så att du kommer ut landside på T1 och måste gå igenom security igen. Du har helt rätt i att allt sker ute i piren, men det är fortfarande tekniskt sett landside och det kan ta tid. Man har ju dragit hela T1 över en kam vad gäller international-international (om jag inte missade någon specialregel för EU-EU) och det gör att man även tagit höjd för bra mycket mer än vad som behövs i specialfallet när man vill vända med SAS. Hade man infört en specialregel för det så misstänker jag att MCT hamnat på 45 min eller så.
Jag ser inte hur man ska kunna misslyckas. Tydlig skylt "transfer" direkt när man kommer av planet. Gräddfil rakt in i säkerhetskontrollen. Pang, igenom. 45 min mellan (schemalagd) ankomst och avgång på CPH-CDG. Det ska till något mkt dramatiskt för att man ska misslyckas med det. CDG, AMS och BRU tillhör de enklaste MR man kan göra.
 

agehall

Medlem
Jag ser inte hur man ska kunna misslyckas. Tydlig skylt "transfer" direkt när man kommer av planet. Gräddfil rakt in i säkerhetskontrollen. Pang, igenom. 45 min mellan (schemalagd) ankomst och avgång på CPH-CDG. Det ska till något mkt dramatiskt för att man ska misslyckas med det. CDG, AMS och BRU tillhör de enklaste MR man kan göra.

Om vi tar det praktiska först: Det står dig (och alla andra) helt fritt att boka en enkel till CDG och en enkelbiljett därifrån. Då kan du ha 5 minuter mellan ankomst och avgång ifall du vill. Däremot kommer inte flygbolagen att ta något som helst ansvar för dig om du missar avgången av någon anledning.

I specialfallet då man ankommer med SAS och ska flyga tillbaka till samma destination känns det ganska safe att göra detta, men det finns alltid en risk när man har två olika bokningar och ett tight byte.

Nu till teorin: MCT är den tid som flygbolag/flygplatser sätter upp för att man ska kunna boka genomgående biljetter. Detta innebär att flygbolagen tar ansvar och reder ut saker och ting ifall man missar en anslutning. Detta gör att MCT alltid kommer att vara väl tilltagen så att en överväldigande majoritet av alla passagerare inte ens ligger i riskzonen att missa sina anslutningar även om inkommande flyg är lite sent. MCT har alltså inget med vad den faktiska bytestiden är att göra utan det är ungefär som med siffror på tillgänglighet per bokningsklass, ett fiktivt mått på något.

Det vi håller på med är ganska udda - jag skulle tro att om man tittar på ett flygbolags bokningar, så är nog inte en promille av alla bokningar sådana där resenären vill flyga hem med vändande plan. Det förekommer säkert kurirjobb där någon flyger iväg, lämnar av något till en person som väntar vid gate och sedan åker tillbaka, men i övrigt är det MRs och liknande när man gör detta. Därför kommer flygbolag aldrig att ta hänsyn till detta udda case när man sätter MCT.
 

olo

Medlem
Nja, MCT verkar vara 90 minuter på CDG T1. De separerar väl ankommane och avgående pax ojmr och då måste man ju igenom security igen, vilket kan ta en evighet där...
Hmm..? När jag landade på CDG T1 med SAS tidigare i höstas, så är jag nästan säker på att jag landade airside. Jag vet att jag tänke: "jaha, här hade det ju fungerat med ankomstlounge".

Nu spelar det inte så stor roll, bortsett från vid MR, för om man flyger SAS till CDG för att byta bygger det på man skall till WAW och ATN, då det bara är A3 och LOT som flyger från SAS-piren.
**-** II 2.30 TRM 1 - 2G
Det känns faktiskt helt rimligt, trots att 2,5h är en jäkligt långt MCT. Känns nästan lättare att ta sig till Orly än till T2G från T1.
 

Agö

Medlem
Om vi tar det praktiska först: Det står dig (och alla andra) helt fritt att boka en enkel till CDG och en enkelbiljett därifrån. Då kan du ha 5 minuter mellan ankomst och avgång ifall du vill. Däremot kommer inte flygbolagen att ta något som helst ansvar för dig om du missar avgången av någon anledning.

I specialfallet då man ankommer med SAS och ska flyga tillbaka till samma destination känns det ganska safe att göra detta, men det finns alltid en risk när man har två olika bokningar och ett tight byte.

Nu till teorin: MCT är den tid som flygbolag/flygplatser sätter upp för att man ska kunna boka genomgående biljetter. Detta innebär att flygbolagen tar ansvar och reder ut saker och ting ifall man missar en anslutning. Detta gör att MCT alltid kommer att vara väl tilltagen så att en överväldigande majoritet av alla passagerare inte ens ligger i riskzonen att missa sina anslutningar även om inkommande flyg är lite sent. MCT har alltså inget med vad den faktiska bytestiden är att göra utan det är ungefär som med siffror på tillgänglighet per bokningsklass, ett fiktivt mått på något.

Det vi håller på med är ganska udda - jag skulle tro att om man tittar på ett flygbolags bokningar, så är nog inte en promille av alla bokningar sådana där resenären vill flyga hem med vändande plan. Det förekommer säkert kurirjobb där någon flyger iväg, lämnar av något till en person som väntar vid gate och sedan åker tillbaka, men i övrigt är det MRs och liknande när man gör detta. Därför kommer flygbolag aldrig att ta hänsyn till detta udda case när man sätter MCT.
Självklart. MCT är MCT och kan man inte boka genomgående är det alltid en risk. Min poäng var att frågeställaren näppeligen står inför en risk om han byter SAS till SAS med vändande kärra. Senast jag gjorde det som sagt så hann jag t o m med tio minuter i loungen innan boarding. Mot den bakgrunden anser jag att en MR till CDG med vändande kärra är genomförbar. Så är givetvis inte alltid fallet när man tänker sig vändande kärra.
 

Sebbeh

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd. Jag försöker google mct i paris och får fram att om det är samma terminal är det 70 min. Jag funderar på att boka sas till eva air med 80 min transfer, ankomst terminal 1 och avgång terminal 1. Är det något som ni inte skulle rekommendera?
 

henke12

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd. Jag försöker google mct i paris och får fram att om det är samma terminal är det 70 min. Jag funderar på att boka sas till eva air med 80 min transfer, ankomst terminal 1 och avgång terminal 1. Är det något som ni inte skulle rekommendera?
Jadå, inga problem!
 
Väcker liv i en gammal tråd. Jag försöker google mct i paris och får fram att om det är samma terminal är det 70 min. Jag funderar på att boka sas till eva air med 80 min transfer, ankomst terminal 1 och avgång terminal 1. Är det något som ni inte skulle rekommendera?

Jadå, inga problem!

Om bolaget du bokar igenom accepterar det på en biljett, ja absolut. Men om det inte gäller billiga matarlinjer så skulle jag aldrig boka två separata resor.

Just my 2cents.
 

Sebbeh

Medlem
En awardbokning så det är väl mest intressant om det går genom samt att helst vill jag inte börja semestern med att bli försenade till andra flyget. :)
 

NotRyan

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd. Jag försöker google mct i paris och får fram att om det är samma terminal är det 70 min. Jag funderar på att boka sas till eva air med 80 min transfer, ankomst terminal 1 och avgång terminal 1. Är det något som ni inte skulle rekommendera?

Jadå, inga problem!

Om bolaget du bokar igenom accepterar det på en biljett, ja absolut. Men om det inte gäller billiga matarlinjer så skulle jag aldrig boka två separata resor.

Just my 2cents.

En awardbokning så det är väl mest intressant om det går genom samt att helst vill jag inte börja semestern med att bli försenade till andra flyget. :)

Så länge det är på genomgående biljett är det ingen fara :)

Den bokningen kommer inte att gå att göra på samma biljett då MCT är 90 minuter.

**-BR II 1.30 TRM 1 - 1
 
Toppen