Senaste nytt

Minimum Connection Time på Paris CDG?

agehall

Medlem
90 min!!??
Vet inte vad MCT säger för CDG. 90 min känns rimligt om du skall från T1 tilll T2G, men från SAS till SAS med carry-on känns mer 15 min som rimligt.
Nja, MCT verkar vara 90 minuter på CDG T1. De separerar väl ankommane och avgående pax ojmr och då måste man ju igenom security igen, vilket kan ta en evighet där...
 

Friskytten

Medlem
Nope - kolla undantagen... Det är i praktiken inte 60 minuter som gäller öht om man flyger *A. Flyger man däremot AF (antar hela SkyTeam) så finns det betydligt lägre MCT.
Hävdar fortfarande att standard är 60 min. Kommer inte att argumentera emot dig avseende att det inte är så i praktiken...

Edit: skulle ha satt standard inom citationstecken, d v s "standard"... ;)
 

agehall

Medlem
Hävdar fortfarande att standard är 60 min. Kommer inte att argumentera emot dig avseende att det inte är så i praktiken...

Ok, låt mig dra in lite fakta i diskussionen då:

Results from ExpertFlyer.com
Kod:
Minimum Connect Times:
Connecting at CDG
Incoming airline SK
Outgoing airline SK
Flight type International to International

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00
** OR * ARE ALL
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2A - 2A
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2B - 2A
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2C - 2A
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2D - 2A
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2A - 2B
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2B - 2B
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2C - 2B
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2D - 2B
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2A - 2C
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2B - 2C
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2C - 2C
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2D - 2C
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2A - 2D
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2B - 2D
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2C - 2D
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2D - 2D
**-** II  1.30 ALL - TLV TRM 2F - 2D
**-** II  1.30 TRM 1  - 1 
**-** II  2.00 TRM 2A - 1 
**-** II  2.00 TRM 2B - 1 
**-** II  2.00 TRM 2C - 1 
**-** II  2.00 TRM 2D - 1 
**-** II  2.00 TRM 2E - 1 
**-** II  2.00 TRM 2F - 1 
**-** II  2.30 TRM 2G - 1 
**-** II  2.00 TRM 3  - 1 
**-** II  2.00 TRM TN - 1 
**-** II  2.00 TRM 1  - 2A
**-** II  1.30 TRM 2A - 2A
**-** II  1.30 TRM 2B - 2A
**-** II  1.30 TRM 2C - 2A
**-** II  1.30 TRM 2D - 2A
**-** II  1.30 TRM 2E - 2A
**-** II  1.30 TRM 2F - 2A
**-** II  2.00 TRM 2G - 2A
**-** II  2.00 TRM 3  - 2A
**-** II  2.00 TRM TN - 2A
**-** II  2.00 TRM 1  - 2B
**-** II  1.30 TRM 2A - 2B
**-** II  1.30 TRM 2B - 2B
**-** II  1.30 TRM 2C - 2B
**-** II  1.30 TRM 2D - 2B
**-** II  1.30 TRM 2E - 2B
**-** II  1.30 TRM 2F - 2B
**-** II  2.00 TRM 2G - 2B
**-** II  2.00 TRM 3  - 2B
**-** II  2.00 TRM TN - 2B
**-** II  2.00 TRM 1  - 2C
**-** II  1.30 TRM 2A - 2C
**-** II  1.30 TRM 2B - 2C
**-** II  1.30 TRM 2C - 2C
**-** II  1.30 TRM 2D - 2C
**-** II  1.30 TRM 2E - 2C
**-** II  1.30 TRM 2F - 2C
**-** II  2.00 TRM 2G - 2C
**-** II  2.00 TRM 3  - 2C
**-** II  2.00 TRM TN - 2C
**-** II  2.00 TRM 1  - 2D
**-** II  1.30 TRM 2A - 2D
**-** II  1.30 TRM 2B - 2D
**-** II  1.30 TRM 2C - 2D
**-** II  1.30 TRM 2D - 2D
**-** II  1.30 TRM 2E - 2D
**-** II  1.30 TRM 2F - 2D
**-** II  2.00 TRM 2G - 2D
**-** II  2.00 TRM 3  - 2D
**-** II  2.00 TRM TN - 2D
**-** II  2.00 TRM 1  - 2E
**-** II  1.30 TRM 2A - 2E
**-** II  1.30 TRM 2B - 2E
**-** II  1.30 TRM 2C - 2E
**-** II  1.30 TRM 2D - 2E
**-** II  1.30 TRM 2E - 2E
**-** II  1.30 TRM 2F - 2E
**-** II  2.00 TRM 2G - 2E
**-** II  2.00 TRM 3  - 2E
**-** II  2.00 TRM TN - 2E
**-** II  2.00 TRM 1  - 2F
**-** II  1.30 TRM 2A - 2F
**-** II  1.30 TRM 2B - 2F
**-** II  1.30 TRM 2C - 2F
**-** II  1.30 TRM 2D - 2F
**-** II  1.30 TRM 2E - 2F
**-** II  1.30 TRM 2F - 2F
**-** II  2.00 TRM 2G - 2F
**-** II  2.00 TRM 3  - 2F
**-** II  2.00 TRM TN - 2F
**-** II  2.30 TRM 1  - 2G
**-** II  2.00 TRM 2A - 2G
**-** II  2.00 TRM 2B - 2G
**-** II  2.00 TRM 2C - 2G
**-** II  2.00 TRM 2D - 2G
**-** II  2.00 TRM 2E - 2G
**-** II  2.00 TRM 2F - 2G
**-** II  1.30 TRM 2G - 2G
**-** II  2.00 TRM 3  - 2G
**-** II  2.00 TRM TN - 2G
**-** II  2.00 TRM 1  - 3 
**-** II  2.00 TRM 2A - 3 
**-** II  2.00 TRM 2B - 3 
**-** II  2.00 TRM 2C - 3 
**-** II  2.00 TRM 2D - 3 
**-** II  2.00 TRM 2E - 3 
**-** II  2.00 TRM 2F - 3 
**-** II  2.00 TRM 2G - 3 
**-** II  2.00 TRM TN - 3 
**-** II  2.00 TRM 1  - TN
**-** II  2.00 TRM 2A - TN
**-** II  2.00 TRM 2B - TN
**-** II  2.00 TRM 2C - TN
**-** II  2.00 TRM 2D - TN
**-** II  2.00 TRM 2E - TN
**-** II  2.00 TRM 2F - TN
**-** II  2.00 TRM 2G - TN
**-** II  2.00 TRM 3  - TN
**-** II  1.30 TRM TN - TN

Ja, 60 min är default MCT men eftersom det finns undantag för i princip alla kombinationer man kan tänka sig så spelar det ingen som helst roll. De facto är det 90 minuter MCT om man ska göra ett byte på CDG T1 eftersom det är vad undantagsregeln säger.
 

Agö

Medlem
SAS till SAS fungerar utmärkt med vändande på CDG. Någon snackar om separering, det är en sanning med modifikation eftersom du kommer direkt till säkerhetskontrollen när du anländer till SAS-piren. Även om det skulle vara kö kan jag inte se att det ska ta mer än en kvart. Körde vändande i maj på två separata på CDG, hann sänka en Kronenbourg och käka brie i loungen.
 
  • Gilla
Reactions: olo

agehall

Medlem
Att det kan funka med vändande flyg, rent praktiskt, tvivlar jag inte på. Däremot så är det de facto så att du kommer ut landside på T1 och måste gå igenom security igen. Du har helt rätt i att allt sker ute i piren, men det är fortfarande tekniskt sett landside och det kan ta tid. Man har ju dragit hela T1 över en kam vad gäller international-international (om jag inte missade någon specialregel för EU-EU) och det gör att man även tagit höjd för bra mycket mer än vad som behövs i specialfallet när man vill vända med SAS. Hade man infört en specialregel för det så misstänker jag att MCT hamnat på 45 min eller så.
 
Toppen