Senaste nytt

Minimum connecting time på Arlanda?

090034208

Medlem
Hej!

Har en bokning med KF och TG enligt följande:

BKK-ARN 0045-0605 TG
ARN-VAA 0930-1135 KF

Blue1 har nu ändrat morgonavgången ARN-VAA till 0645-0850 och detta har ändrats på checkmytrip för 2 veckor sedan, men idag får jag ett mejl av resebyrån att dom ändrat till följande:

BKK-ARN 0045-0605
ARN-VAA 1450-1655

Är 40 min under minimi connecting på Arn? Skulle verkligen inte orka vänta på ARN över 8 timmar
 

Jacob

Medlem
Bytestiden från ett widebody flygplan (terminal 5) till en Blue1 flygning (terminal 5) ligger på 45 minuter, så strikt regelmässigt är det 5 minuter för kort och en ogiltig anslutning. Personligen skulle jag nog chansat ändå om det är så pass lång väntan till nästa plan.
 
Vet inte vilken dag du landar till ARN och ska vidare till VAA. Det borde finnas anslutning via HEL till VAA med lite rimligare väntatid. Kanske värt att kolla med KF eller?
 

Johannes

Medlem
Du hinner, men det är ju inte säkert ditt bagage hinner, jag har 35 min på mig imorgon från T4 till T5 det är lite stressigt, nu har jag fasttrack, men det har jag inte alltid haft, dock snackar vi inte widebody utan MD80 till FRA...
 

090034208

Medlem
Tack för svar.
Vi landar en tisdag. Har också kollat via HEL men då passar ej anslutning till VAA, eller jo, vi landar isåfall 16.05 i VAA så blir även det en lång väntetid!
Resebyrån väntar på mitt svar, kan jag välja att ta den korta transfer tiden eller är det omöjligt för resebyrån att få det godkänt då det är 40 min? Jag struntar i väskorna, dom kommer ju med nästa flight och vi är ju på väg hem så det är ingen skillnad med dom. Måst mejla dom imorgon
 

Jacob

Medlem
Vet inte vad resebyrån kommer säga, men tycker definitivt du ska göra ett försök, det är ju bara 5 minuter det handlar om.

Försök att få en plats långt fram i planet så du kommer av snabbt. Det värsta som kan hända är att du missar anslutningen och då blir du ändå ombokad till det senare flyget eftersom båda flygen är på samma biljett.
 

090034208

Medlem
Vi flyger i Premium Economy med Thai och seat 25, dvs vi sitter nästan direkt vid dörren så vi borde vara snabbt ute...skall hör med resebyrån imorgon! Fortsättning följer
 
Får inte glömma att ARN-VAA med största sannolikhet går från en remoteparkering (alternativt terminal 4) och du får åka buss från gaten. Bussen brukar gå senast 10 min innan avgång från gaten ni boardar som oftast är i A-piren men kan även vara från F-piren.
 

090034208

Medlem
Update:
Snackat med resebyrån som då säger att 40 min är under minimi med 5 min och att dom ej kan sätta den tidigare avgången. Efter att vi igen chattat med resebyrån som kommer idag på mejl att dom kan sätta in oss på den tidigare avgången(40 min connecting) MEN missar vi anslutningen så får vi själva stå för kostnaden för en ny biljett (trots att vi har en genomgående biljett)!

Frågan är nu här, kommer personalen på ARN att veta det(sätter resebyrån någon sorts markering på bokningen att vi själva stå för det eller kan man lyckas få det ombokat utan extra kostnad då vi har en genomgående biljett)??

Thai Airways kommer ju till Terminal 5, vilken gate brukar dom använda, någon som vet, non-shengen, förstås?
Vårt Blue1 flyg avgår oftast från F26(med buss), funderar på avståndet att gå..
 
Toppen