Senaste nytt

Minibaren - Snart ett minne blott

rob74

Medlem
Blir inte allt för ofta jag tar nåt från minibaren. Men om jag tar ett bad, så kan det bli något drickbart. Men nu när jag bodde på Radisson Strand senast, så hade köket stängt tidigare då det var en lugn söndag (vilket förstås irriterade mig) och de hade då endast lätta rätter från nattmenyn. Fick beslutsångest och när jag väl bestämt mig för svampsoppa och öl, så hade även baren stängt. Då blev det att hugga en Heineken i minibaren.
När jag var i Phuket så kostade en öl i kylen lika mycket som i restaurangen (dvs 15-20 kr), så då kunde man ju hugga en när man satt på balkongen och degade. :)
 

fcx

Medlem
Som kemiingenjör är det givetvis tråkigt om fina svenska uppfinningen med absorptionskylskåp inte längre kommer till användning (minibarerna har nästan alltid ett kylskåp utan kompressor, vilket gör det ljudlöst).

Själv har jag bara använt minibaren en gång, när jag glömde beställa dricka med room servicen. Av ren snålhet brukar jag, bland det första jag gör efter incheckning, gå till närmsta kvartersbutik och köpa på mig vatten och cola. Finns det kyl på rummet åker det in där, annars går det fort att kyla om det finns is att tillgå.

Hur knäppt det är att försöka spara tior när man bor i hotellrum som kostar tusenlappar per natt lämnar jag åt andra att bedöma :)
 

David

Medlem
Brukar nästan aldrig ta något från minibaren, dricker om jag känner för det hellre på stan, i hotellbaren eller i loungen när det finns.

Mest välfyllda "minibaren" var det barskåp i fullhöjd de hade på The Dolder Grand i Zurich. Var dock ganska ung när jag bodde där och minns inget av innehållet i detalj.
 

pitch

Medlem
Det är en principsak. Man betalar inte 50 spänn för en flaska importerat franskt skitvatten, när fullt likvärdigt kostar 2 i affärn.

Fast, ahem, jag får väl erkänna att jag ändå har gjort just det aningens för ofta, speciellt när man vaknar efter en ganska komplett kväll innan och lider "lite" brist på vätska.
 

Hall

Medlem
Kan hända att jag går på nötterna i minibaren om jag sitter på natten och jobbar. Ett alternativ till minibarer kan vara att ha vettiga automater i hotelkorridoren.
 

Dr. Miles

Expert
Hur knäppt det är att försöka spara tior när man bor i hotellrum som kostar tusenlappar per natt lämnar jag åt andra att bedöma :)
Det är inte så ofta jag bor på ett hotell med minibar men jag brukar äta ute och betalar runt 15-30 kr för maten när jag är i Kina, så en öl i minibaren som kostar 50 spänn är för mycket för mig. :)
 

pitch

Medlem
He he, påminner om när jag bodde på ett hotell i Xi'an som jag inte hade kollat upp speciellt bra innan.

Billigt var det i alla fall. Anledningen till det kanske hade nåt att göra med att minibaren inte innehöll nåt drickbart, men väl en skaplig sortering kondomer och diverse vibrerande produkter. Och jag som trodde det var en japansk grej ;)

Ah, för att hålla mig on topic; Ja, jag kunde hålla mig ifrån minibaren i det fallet.
 
Last edited:

maba

Medlem
Har använt mig av minibaren en gång, tror att det var på Intercontinental i Bukares för några år sedan.

Skulle gå och lägga mig men fick plötsligt ett grymt anfall av sockersug. Då jag inte hade inhandlat något vatten eller andra förnödenheter (typ choklad) som jag annars brukar kunna göra i närmaste snabbköp så såg jag redan morgondagens löp framför mig "Sötsugen gick bärsärk på lyxhotell" eller något liknande. Plötsligt kom jag att tänka på minibaren, så med flackande blick och med stapplande steg så tog jag mig fram till den, "slet" upp dörren och kände mig som ett barn på julafton när jag såg chokladbiten som låg där och väntade på mig :rolleyes:.

Tror att jag betalade 25-30 kronor för denna chokladbit men det kändes som att det var en av de bästa investeringen jag gjort :D
 

Johan_G

Medlem
Hur knäppt det är att försöka spara tior när man bor i hotellrum som kostar tusenlappar per natt lämnar jag åt andra att bedöma :)

Tja, med tanke på att en stor del av detta forum ägnas åt olika tips och knep för snika åt sig poäng/miles/awards/stauts/uppgraderingar etc. så kan du vara trygg över att vi är fler här som gärna lyxar till det så länge man slipper betala för det och måste man betala så får det vara.

För mig känns det som en principsak att man inte vill betala de hutlösa priser som saker i minibaren kostar, undantaget är när jag bor hos någon av Choicekedjorna där statusmedlemmar får ta mineralvatten ur minibaren utan kostnad, då tar jag mineralvatten och inget annat.

Det jag gillar bäst är en del ryska hotell som jag bott på som istället för minibar har ordentliga kylskåp, bara att knalla ner till butiken och bunkra upp en minibar super deluxe med sina egna personliga favoriter :)
 

agehall

Medlem
Det är rätt skönt att kunna ta en dricka eller en bira när man kommer till hotellet sent efter en lång dag och bara vill ha något svalt och sedan sova. Annars är jag inte direkt någon storkonsument av minibarer, så det är ingen stor förlust ifall de försvinner.
 
Toppen