Senaste nytt

Mindre champagne men bättre desserter och ost på SAS

Ubbe

Medlem
Whiskey är ju något som möjligt vis med fördel kan blandas ut mer slödricka medan en god single malt eller blended whisky är något helt annat.<br />
bör väl jämföras med en god konjak som avnjutes ren utan is eller vatten. <br />
OT. Har alltid funderat på varför Whisky kännare påstår att man alltid bör blanda i lite vatten för bättre smak. Ok på cask strength whisky men varför skulle något bolag producera något som blir bättre utblandat med några droppar vatten? Varför tillsatte man inte dessa direkt då?<br />
Har en kollega som som utger sig för att vara whiskykännare men vid frågan på hur klorerat Göteborgsvatten från Göta Kanal kunde vara bättre än utan backade han.<br />
Har hoppat whiskytåget och njuter nu hellre av en ren god konjak istället.
 

Doberman

Medlem
Nyss hemkommen från en trip till NY med SAS C tor via CPH och jag måstes säga att trots att jag ju kände till förlusten av Champagnen vid boarding, så var det en besvikelse. Tranbärsjuice! Det kändes som stämningen i kabinen var lägre, de var helt enkelt inte stolta över vad som de serverade.<br />
Nu var det ju en speciell vecka för SAS...men jag tycker även att kvaliteten på maten, då särskilt förrätten, var låg. Som om de plockat ihop det på ICA. <br />
C på SAS känns nu som att du betalar för mer utrymme, vilket är korrekt, men vart tog upplevelsen vägen?<br />
Jag har varit SAS C-förespråkare i 10 år, då jag tycker de har erbjudit mer känsla, sprit, och bättre mat än LH, LX, BA etc.(ex blommorna är borta, men vasen kvar på toa...tom, champagnen---devils in the details) Nu är enda fördelen att det går att åka direkt till NY el ORD från ARN. Men det går ju att göra med Norwegian snart också. Är alternativet att sänka sig till konkurrentens nivå, eller vill man differentiera sig? Var är jävlar anamman?<br />
Självfallet är det ingen som betalar extra för en blomma på toa eller ett glas champagne före T/O i sak, <strong>men bygg för fan mystiken och varumärket! </strong>
 

agehall

Medlem
<blockquote><strong>Ubbe;94812 wrote:</strong> OT. Har alltid funderat på varför Whisky kännare påstår att man alltid bör blanda i lite vatten för bättre smak. Ok på cask strength whisky men varför skulle något bolag producera något som blir bättre utblandat med några droppar vatten? Varför tillsatte man inte dessa direkt då?</blockquote>
<br />
Jag har funderat på samma sak. Är själv en inbiten whisky-drickare och jag begriper inte heller varför ett par droppar vatten gör sådan skillnad. Min enda förklaring är att det åstadkommer någon reaktion vars effekt lägger sig med tiden, ungefär som att man ska dekantera rödvin.<br />
<br />
Kan inte påstå att ett par droppar vatten är nödvändigt eller alltid gör whisky:n godare, men det ger en annan smak.<br />
<br />
<blockquote><strong>Doberman;94847 wrote:</strong> Det kändes som stämningen i kabinen var lägre, de var helt enkelt inte stolta över vad som de serverade.<br />
Nu var det ju en speciell vecka för SAS...</blockquote>
<br />
Inte min erfarenhet. Hade rakt motsatt upplevelse när vi flög hem i onsdags.
 

Storsteffe

Medlem
<blockquote><strong>agehall;94899 wrote:</strong> <br />
<br />
Inte min erfarenhet. Hade rakt motsatt upplevelse när vi flög hem i onsdags.</blockquote>
<br />
Flög du via Köpenhamn? Och besättning kom från?
 

agehall

Medlem
Jag flög SK998 PVG-CPH. Besättningen var ganska blandad. Tror vi hade folk från både kina, danmark, sverige och norge. Jag hade en danska som serverade mig och min fru hade en svenska på hennes sida.
 

nilsson

Medlem
<blockquote><strong>Doberman;94847 wrote:</strong> Nyss hemkommen från en trip till NY med SAS C tor via CPH och jag måstes säga att trots att jag ju kände till förlusten av Champagnen vid boarding, så var det en besvikelse. Tranbärsjuice!</blockquote>
<br />
Ja, det skulle ju i alla fall varit Lingondricka! Skandinavisk flärd!
 

Najk

Medlem
<blockquote><strong>Alf;85710 wrote:</strong> Ja det kan inte vara många wiskey drickare som gillar Jack Daniels, tyvärr har jag inte träffat på något bolag som har single malt på programmet.<br />
</blockquote>
<br />
Jag har bestämt för mig att jag har druckit Glenfiddich 12y SIngle Malt i SAS C EWR-CPH.
 

Storsteffe

Medlem
<blockquote><strong>Najk;95554 wrote:</strong> Jag har bestämt för mig att jag har druckit Glenfiddich 12y SIngle Malt i SAS C EWR-CPH.</blockquote>
<br />
Jag vet att jag drack det mellan ORD-ARN i C för jag fick skäll när sambon mötte upp och det händer bara när jag dricker singel av nån anledning så jag var förberedd :cool: Nästan säker på att jag såg en flaska mellan PEK-CPH men du var sambon med, usel singel för övrigt. Ardbeg, Laphroaig mmmmmm cask vattnad till 40%
 

Petter

Medlem
Läs högst bland mat och dryck.
Champagne eller alkoholfritt alternativ före start.. Har de ändrat?

http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-till-ovriga-varlden/business/
 
Toppen