Senaste nytt

Mina erfarenheter med Air Canada

mha321

Medlem
Ja, det är definitivt inte perfekt för att resa med sällskap. Men se framförallt till att inte ta säten i A - då får du bara se ryggen på sällskapets stol, vilket är perfekt för ensamresa, men inte sällskap :) G och K är bättre för det. (förutsatt A330 eller 767. 777 och 787 har andra stolar har jag för mig.
 

bossefin

Medlem
Åkte med AC Vancouver - London för något år sedan i business. Hade tyvärr inte koll på kabinen och fick en A-stol närmast ingång och galley vilket blev rätt störande. Rätt slitet intryck och cabin crewen pratade mycket och högt om mycket (inklusive om en flygrädd passagerare som bara satt två rader bakom mig). Riktigt dålig service genomgående och med personal som verkade oerfaren. Ett litet exempel var när jag begärde en konjak efter maten och serverades en päronkonjak. Fick hålla på ett bra tag för att förklara innan en annan FA gick in och förstod vad felet var. Resan toppades av en av de absolut sämsta frukostarna jag serverats i business någon gång - tex var det enda brödet som fanns iskalla croissanter.
 

mha321

Medlem
Jag beställde en whisky efter maten och fick ett stort dricksglas fullt. Det färgade möjligen betyget på just den resan :) mycket bättre resultat än päron...

Men även annars har det varit bra, men jag har hört från andra att man ska undvika de närmast galley - men det gäller ju i princip alla kabiner...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Martin Gren

Medlem
Åkte 4 flighter i business med Air Canada i somras och har absolut inget alls att klaga på. London-Montreal T/R flögs med en splitterny 777 och Montreal - San Francisco med A319. Besättningen på flighten till Montreal från London kan ha varit den bästa jag någonsin fluget med och de höll servicen på en mycket bra nivå.
 

AABack2ARN

Medlem
Personligen blir jag irriterad på bolag som slår av och på skyltarna hela tiden så fort det är minimal turbulens. De nordamerikanska tenderar att ha en högre frekvens än europeiska på detta. Självfallet skall den på om det börjar skaka ordentligt, men det är drygt att behöva vakna av annonseringar i högtalarsystemen titt som tätt.

På American Airlines tycker jag dessvärre det är så att man slår på skylten så fort det är turbulens någonstans i deras nätverk och sedan "glömmer" man slå av den. Vilket mest leder till att skyltarna inte respekteras. Att amerikanska bolag är mer "triggerhappy" tror jag har att göra med stämningsrisken...
 

Flying P

Medlem
I söndags provade jag för första gången Air Canada B787 i O-klass, dvs deras premium ekonomi. Hade relativt höga förväntningar eftersom deras stol och service i business class normalt sett får ganska bra betyg. Trots mina höga förväntningar är jag tämligen säker på att detta som jag råkade ut för inte kan vara normalt.

Vid boarding ska man få en pre-flight drink, det framgick både på deras hemsida och på menykorten som delades ut. Vi såg inte skymten av någon pre-flight drink. Som tur var fanns en flaska vatten i sätet så jag kunde ändå släcka den värsta törsten efter boarding. Kanske var det detta Air Canada menar som pre-flight drink?

Kabinen har 21 stolar i en 2-3-2 konfiguration. På denna flight (kanske normalt?) var det bara en flygvärdinna som skulle serva i båda gångarna. Först gick hon runt och godtyckligt tog upp matbeställningar, jag blev tillfrågad bland de sista och mitt val (kycklingrätten) var slut så jag fick nöja mig med det vegetariska. Personen i mitten på mittenraden blev tillfrågad ca fem minuter före mig - jag skojar inte - det var tiden det tog för henne att vandra fram och tillbaka mellan gångarna och galley för att ta upp matbeställningar. Jag satt på gångplats i mittenraden i "den andra gången" och såg boardingpasset på passageraren bredvid mig i mitten och hon var dels statuslös (iaf på boardingkortet samt att hon hade en lägre bokningsklass än mig).

Hur som helst, efter att jag accepterat mitt öde så började maten serveras. Gång ett fick maten först, back-to-front. Sen fick vi i gång två maten. Det flöt faktiskt på ganska bra och jag hade nästan förträngt den dåliga starten. Det var då det värsta började! Hon började hon servera dryck i gång ett, men när hon serverat sex passagerare i gång ett så drog hon undan vagnen och kom ut med brödkorgen istället! Jaha tänkt jag, brödkorgen tog nästan två rundor i kabinen och sen hade de första sex passagerarna blivit törstiga igen och när hon såg det åkte vagnen ut igen i gång ett! De fick refil medan vi andra 14 passagerare (kabinen var 20/21) började titta på varandra och undra vad som var på gång!? Skojar hon eller?

Vid det här laget hade jag nästan ätit upp och demonstrativt halsade jag från vattenflaskan för att inte törsta ihjäl. När jag avslutat hela måltiden inklusive desserten kom vagnen över till vår sida. De flesta hade redan ätit upp men törstiga som vi var beställde alla dricka ändå.

Återigen - skojar Air Canada med mig? Jag ser mig själv som en van resenär men många timmar och flighter per år i olika ekonomi, premium ekonomi och business class och inte ens halvdana bolag brukar kunna schabla till det så här mycket - oavsett serviceklass.

Stolen i sig var helt OK att sitta i men förvaringsutrymmena var obefintliga. Det var kul att prova B787 och leka med fönstrena på toaletten (hade ju gångplats så kunde inte ändra i kabinen) men tack och hej Air Canada, detta var sista gången på väldigt länge jag reser med er!

Att sätta sig på Lufthansa på väg tillbaka från Nordamerika kändes som rena rama drömmen i jämförelse med Air Canada!
 

chazzie

Medlem
Jag har bara åkt två legs med AC och det i Eco, men jag tyckte det var helt OK, en kortare (Los Angeles-Vancouver) samt en längre (Vancouver-London). Trevlig Cabin Crew, inget missbruk av bälteslamporna eller problem på något sätt. Jag är sugen att testa deras C vid tillfälle med en bonusresa om möjligt.
 
Intressant läsning om AIr Canada. Jag flyger med dem för första gången i sommar, dock i C. Har hört mycket negativt men hur illa kan det vara egentligen? :)

I Europa så upplever jag att Air France är snabba med bältesskylten. Det är ju inget man gör för att jävlas.

Om man läser avherald regelbundet så inser man att kraftig turbulens inte är att leka med. Jag har alltid bältet på och det borde alla ha! Trots att jag har bältet på mig så hjälper inte det om 90kg idiot kommer farande genom luften ;).
Hur var resan?

Är lite sugen på att testa AC från CPH men ser att från nån gång i höst så byter dom flygplanstyp från nya 787 till äldre 767 på linjen. Nån som har kommentarer om det då blir bättre eller sämre komfort? Tänker mig economy eller business.
 
Toppen