Senaste nytt

Min första vecka som Amex kund "obs långläsning"

kaktusen

Medlem
Men saken är att det ska vara smidigt för kunderna om det ska värt att använda korten. Jag blir orolig när jag till och med ringt in i förväg och det blir fel, pratat med kundtjänst under tiden fått ett ok igen och det blir fel igen. Ett tredje samtal och får ingen konkret svar. 1 timme i telefon för att försöka reda ut soppan. Förlorade ett par timmar på hela situationen när jag kunde fått betalt istället. Hade jag bara velat använda mitt visa kunde jag skickat någon istället för att köpa och hämta sakerna. Rädslan jag får är att det blir likadant gång på gång.

Köpet var på 17'
Du har haft kortet extremt kort tid och det är ett (1) köp som gått fel. Sitt ned i båten. Oavsett hur bra man är så kan ju saker gå fel. Förslagsvis så tar du det lite lugnt och ser om problemen fortsätter. Ett köp på 17k är småpotatis om du inte har risig UC. Har du säkerställt att det inte är problem med uppkoppling/verifiering via butiken? Detta är vanligt med Amex. Mer utomlands men det händer även relativt ofta i Sverige.
 
Jag råkade ut för att mitt kortköp inte gick igenom när jag skulle betala hotellet i Chengdu. Jag hade handlat på Arlanda två dagar tidigare.

När jag ringde upp AMEX så jag att det var fullständigt normalt att handla på Arlanda och sedan två dagar senare i Kina

De låste upp mitt kort direkt!
 

agehall

Medlem
Köpet var på 17'

Kanske har varit flera "kort/id-stölder" på sistone där man handlat inom bygghandeln som gjort att alla varningslampor lyser när någon med ett nytt kort direkt ska köpa varor för 17k på Bauhaus (ren spekulation från min sida).

Garanterat det som är problemet. Att gå in och försöka handla "högriskvaror" för 17k som första köp är ju ren självbevarelsedrift att AmEx stoppar. Som kund i företaget är jag riktigt glad att de gör det för jag vill sannerligen inte betala för bedrägerier i onödan. (OBS! Därmed absolut ingen antydan att @peyman försökte begå någon slags fuffens!)

Ett tips är att börja med lite mindre utgifter eller saker som tydligt knyts till dig, såsom flygbiljetter bokade i ditt namn. Allteftersom du handlar och betalar dina fakturor byggs din relation med AmEx upp och de kommer att tillåta större och större köp.

Konstigt. Min första faktura var på 140 tkr, måste verkligen ha haft tur...
Allt handlar om hur och var du spenderat pengarna, inte nödvändigtvis totalsumman.
 

RickardG

Medlem
Men saken är att det ska vara smidigt för kunderna om det ska värt att använda korten. Jag blir orolig när jag till och med ringt in i förväg och det blir fel, pratat med kundtjänst under tiden fått ett ok igen och det blir fel igen. Ett tredje samtal och får ingen konkret svar. 1 timme i telefon för att försöka reda ut soppan. Förlorade ett par timmar på hela situationen när jag kunde fått betalt istället. Hade jag bara velat använda mitt visa kunde jag skickat någon istället för att köpa och hämta sakerna. Rädslan jag får är att det blir likadant gång på gång.

Köpet var på 17'

Visst ska det vara smidigt, men "shit happens". Det kan strula någon enstaka gång, precis som alla tjänster. Du kunde skippat att betala med Amex den gången och tagit ett annat kort. Total förlorad tid = 30 sekunder. Nästa gång testar du med Amex igen och det hade sannolikt fungerat.
 

MrDollar

Medlem
Konstigt på sådan liten summa som många andra säger.
Min första Amex faktura var på 78.000kr då ringde Amex och sa att jag får lugna ner mig lite och göra en inbetalning. Sagt och gjort :) ligger redan igen på över 60.000kr och har haft kortet sedan augusti 2016.

Är de så olika från person till person vad Amex gillar/inte gillar för spend mönster?
 

kaktusen

Medlem
Som @agehall säger ovan så är det inte bara beloppet som är av betydelse. Det är många faktorer inblandande. Dels uppgifterna från UC via ansökan men även vad, var och hur man handlar. Man ska alltid ha minst ett kreditkort som backup. I detta fall rörde sig beloppet "bara" om 17 k så att använda ett annat kort, typ SAS MC, hade iofs inneburit lite mindre poäng men hade löst situationen på ett smidigt sätt.
 

Andreas.Net

Medlem
Man är ju nervös varje gång man betalar med sitt Amex att det ska strula. Hade dom skickat ett mail med en länk att klicka på som för Jakob Österberg ovan så hade det ju löst sig snabbt, men det fick jag inte i varken mailet eller smset. Utan fick ringa in och svara på 100 frågor.
Bara hoppas att det är som ni säger att det blir bättre.
Jag är av helt annan uppfattning, jag har haft mycket mer problem med mitt vanliga Visakort än med Amex, dock spelar det naturligtvis in att jag varit kund hos amex sen 2009 och jag gör ungefär 90% av mina inköp med Amex.
 

agehall

Medlem
Just UC spelar inte jättestor roll hos AmEx dock. De har sina egna system för att bedömma kreditvärdighet, men det gäller som sagt att bygga upp relationen med dem och i början är det väldigt enkelt att trigga varningsflaggor.
 
Toppen