Senaste nytt

Min första reserapport. New York, Peru och Brasilien.

Impendill

Medlem
Hej på er!

Då var det dags även för mig att publicera min första reserapport här. Det hela började med att jag och min sambo tittade ut deals till Nordamerika och fastnade för en resa till New York i C sommaren 2015 och hittade mycket bra priser. Jag hade aldrig varit i USA medan min sambo bott där i flera omgångar. Båda ville också till Sydamerika och Peru för att få se ruinstaden Machu Picchu som så mäktigt har lyfts fram i olika reportage och dokumentärer vi sett.

Vi satt under flera veckor framför datorn och via United's & ANA's hemsida kunde vi till slut få ihop en resa som skulle fungera. Vi valde att resa mellan USA och Sydamerika på award-biljetter köpta med Eurobonus-poäng. Efter diverse pusslande så presenterade vi idén för en vän och han valde att också boka på. Så det blev vi 3 som skulle få tillbringa 4 veckor tillsammans under jul/aug.


Resplanen i sin helhet:

11057451_444263645751017_7877839153082207900_n.jpg



Landvetter

Vi fick tidig skjuts ut till Landvetter och ankom runt 05:30. Det kryllade av folk i incheckningshallen.
Många charter-resenärer var det. Kön till vår incheckning var också lång trots att vi stod i *A-guld incheckning. Det tog ca 20 minuter att lämna våra väskor och få boardingkort. (Endast en disk var öppen för prio).

Sedan blev det fast-track genom security och ett besök i den nyrenoverade/tillbyggda SAS-loungen.
Där han vi med en frukost och pilsner. Det var inte mycket folk där vilket var skönt.

När boarding annonserades begav vi oss till buss-gate för att senare få stiga ombord på LH 821 mot Frankfurt. Prioboarding fungerade inte alls här, men det spelade ingen roll då det ändå var buss ut till planet.


GOT-FRA LH C
Vi kom ombord bland de första trots att man inte tillämpade någon prioboarding. Vi blev också varmt välkomnande av 2 mycket trevliga flygvärdinnor. Vi intog våra säten på rad 2, närmare bestämt 2A, 2C och 2D. Mittensätena var blockerade. Det var 3 rader i business class på denna flight varav 3 säten på varje sida mittgången.
Sammanlagt var vi 9 stycken men blev senare en mindre då en man "försökte" sig på att få sitta framför skynket men blev senare hänvisad tillbaka till sin plats på rad 20.


IMG_6164.JPG
IMG_6165.JPG
IMG_6170.JPG



Vi fick frukost, och bubbelvin. Vi fick till och med flaskan för självservering då vi var de enda som drack alkohol i business class. Tidningar delades ut och servicen samt bemötandet ombord var mycket trevligt och bra! En jättefin start på semestern med andra ord!

Flygplanstyp : A320 sharklets .
Flygningen tog ca 1.5 h lite drygt.

Frankfurt
Vi ankom Frankfurts flygplats 08:50 och skulle vidare kl 12:45 med United till Chicago. Vi valde att uppsöka en servicedisk hos United för att se om det kunde gå att boka om vår vän som hade en annan flight än oss vidare från Chicago till New York. Det visade sig att det gick att ordna, dock blev han nedgraderad till Eco-plus eftersom att det var fullt i Business class på ORD-LGA. Han gick med på detta och slapp betala något och fick behålla sin intjäning till Eurobonus enligt tidigare bokningsklass.

Vi begav oss sedan till Lufthansas lounge där vi spenderade några timmar med lite bubbel, någon matbit och givetvis öl. När det sedan var dags att bege sig till gaten så var det rent ut sagt kaos där.
Det var folk överallt, fler köer en det var boarding-grupper. Min sambo fick gå iväg och göra en extra kontroll som innebar visitering i ett rum (hon hade SSS på sitt boardingkort).

När hon kom dit var det ca 20 stycken som satt och väntade på samma sak, men hon uppfattade hennes namn och business class av en i personalen och fick gå först. Det gick en ordentlig suck genom väntrummet berättade hon när hon kom tillbaka. Det ställdes aldrig några säkerhetsfrågor till mig eller min vän vid gaten då vi redan hade svarat på dem vid United's service disk.

Jag avvaktade utanför gaten och jag boardade samtidigt med min sambo.

Skylten här förstod jag mig dock inte på?
Vi ställde oss i grupp 2 vilket tydligen var fel trots att vi reste i C med *A guld.
IMG_6175.JPG


Fortsättning följer...
 

Johanna

Medlem
Alltid intressant med folk som försöker sätta sig på säten där de inte hör hemma. Har sett dom som lyckas. Så det kan vara framgångsrikt att vara fräck.

Verkar vara en kaosartad resa du är ute på. Kanske förarbeten inför mötet med Sydamerika?
 

Impendill

Medlem
FRA-ORD UA C
Så var det då dags för mig och mitt resesällskap att för första gången prova på United Airlines. Jag har aldrig flugit västerut så det var med viss spänning och förväntan jag klev ombord i United's B747-400 och blev hänvisad till trappan och mitt säte på övervåningen 16B. Bredvid mig vid fönsterplats satt min sambo och framför oss på 15A vår vän.
Vi blev väl omhändertagna när vi kom ombord och fick snabbt något att dricka. Det var en liten udda känsla av att få bubblet i plastglas ala Roskilde festival-vin men det funkade.

Skärmavbild 2015-08-28 kl. 20.50.50.png


Efter take-off smakade champagnen desto bättre. Ölen var också helt ok. Inte som IPA:n SAS serverar tillsammans med MIKKELLER men väldigt god.
IMG_6180.JPG


Vi är vegetarianer och just den "specialmaten" tycks vara väldigt svårt för de flesta bolag att få till. Ofta smakar det inte så bra, och så var tyvärr även fallet hos United.

IMG_6728.JPG
IMG_6727.JPG





Någonstans när vi passerade ut över Atlanten fick vi sällskap av vad som (enligt min bedömning) ser ut att vara en Egypt Air?
IMG_6181.JPG


Sen kom då den omtalade efterrätten
IMG_6726.JPG


IMG_6186.JPG


Och jäklar vad god den var!
Vi skulle vid de återstående flighterna med UA beställa dubbelt med choklad och karamellsås! Fantastiskt gott.
Till efterrätten serverades ett port-vin som smakade väldigt bra. Kommer ej ihåg namnet.

Flygningen var väldigt lugn och vi upplevde personalen som allert och trevlig. Dock kanske inte så som man önskar att det borde vara som med de asiatiska bolagen, men definitivt en trevlig flygning. Jag sov ca 2-3 timmar innan vi landade i Chicago enligt tidtabell 14:35 lokal tid. Sätena var väldigt sköna och mjuka. Lite bredare hade in skadat, men jag som är 188cm fick precis plats på längden. Dock infinner sig en lite olustig känsla ner varannan rad är vänd åt andra hållet. Man sitter och tittar på den som sitter snett över på andra sidan gången.

Grannen kände vi igen
IMG_6187.JPG


Vi hade 2 timmar och 20 minuter tills nästa flight. Vi skulle hämta ut och checka in väskorna igen samt byta terminal från 5 till 1.
Allt gick ganska smidigt och fort. Jag fick endast en fråga när vi gick igenom passkontrollen och den löd "hur länge ska ni stanna i Sydamerika?"
Väl vid gaten i terminal 1 var det 40 minuter kvar tills avgång så vi hann inte med någon lounge utan satt snällt och väntade.

ORD-LGA UA C
Här fungerade prio-boarding utmärkt och vi gick ombord till 2A & 2B. Vår vän fick se oss med champagne i plastglas när han passerade förbi mot sin plats på rad 21:) Pursern som serverade oss i business class var otroligt serviceinriktad och vänlig. Innan landning tackade han var och en personligen för att vi valt United Airlines. Det var en trevlig flygning i bekväma fåtöljer.

IMG_6190.JPG


IMG_6191.JPG


IMG_6194.JPG


Från vår sida planet fick vi inte se New Yorks skyline, men jag nöjde mig gott med oljehamnen då jag är sjöman:)

IMG_6196.JPG


Väl framme på La Guardia landade vi 15 min före utsatt tid. Vi tog en taxi till JFK och Radisson hotel vilket tog ca 25 min. Här skulle vi bo i 2 nätter då vårt nästa flyg skulle gå på morgonen och vi ville bo nära flygplatsen.


Några bilder från vår dagsutflykt på Manhattan:


Brooklyn bridge
IMG_6217.JPG


Freedom Tower
IMG_6227.JPG



WTC-monument.
IMG_6228.JPG
 

Attachments

  • IMG_6727.JPG
    IMG_6727.JPG
    93,2 KB · Visningar: 208
  • IMG_6728.JPG
    IMG_6728.JPG
    54,3 KB · Visningar: 208
Last edited:

Gus

Medlem
Härlig rapport! Glassen ser verkligen god ut, har hört så mycket gott om den! Nice att åka United business på sin första resa till USA! :)
 

Impendill

Medlem
John F. Kennedy
Det var tidig morgon och vi hade satt kl på 04:00 för att checka ut från hotellet och bege oss med gratis shuttlebuss till JFK.
Flyget skulle avgå kl 07:35 och vi visste inte vad vi hade att förvänta oss på JFK så därför var vi ute i god tid.
Bussen stannade alldeles utanför terminal 4 och väl inne i terminalen mötte vi upp vår vän som bott på ett annat hotell i närheten.
Han hade redan checkat in så vi begav oss mot Aviancas disk och det var alldeles tomt i business class-incheckningen.

Vi fick hjälp med att placeras på samma rad ombord på flyget som först skulle ta oss till Lima med byte på vägen i Bogota.
Vi fick sedan en beskrivning om hur vi hittade fast track och till loungen. Uppskattningsvis tog det kanske 20 minuter från det att vi lämnat väskorna tills vi befann oss i loungen.

IMG_6243.JPG


Vi fick tillträde till Swiss lounge med utsikt över vårt plan:
IMG_6246.JPG



Vet ej om sparven reste på C-biljett eller blivit invitad till loungen :)
IMG_6247.JPG


IMG_6245.JPG


I loungen tillbringade vi ca 1 timme och vi var nöjda med den. Den var lite liten men det var inte alls mycket folk och det fanns ett bra utbud av frukost och dricka.


JFK-BOG AV C

Efter att ha gått och tittat i lite butiker på väg mot vår gate var det dags för boarding. Det fanns 2 köer varav en för prio-boarding vilket också annonserades ut. Det fungerade perfekt och vi kom snabbt ombord i Aviancas nästan nya B787-8. Jag var lite förväntansfull och blev välkomnad ombord och hänvisad till min plats 1D.

Det kändes härligt att få åka i ett så fräscht flygplan och kul att få testa dreamlinern för första gången. Jag har hört lite blandat om Avianca men jag måste ge dem toppbetyg. Servicen, maten och upplevelsen var väldigt bra! De gjorde allt för att vi skulle trivas. De var också väldigt pratglada.

Flygningen skulle ta 4h 50m så det fanns lite tid att få vila efter maten.
Skärmavbild 2015-08-30 kl. 13.12.43.png


Bekväma säten med bra utrymme:

IMG_6254.JPG


Inga problem att få plats:
IMG_6258.JPG



Väldigt god frukost och ett trevligt upplägg av den:
IMG_6259.JPG


Här kunde man också få en god cappuccino vilket jag inte varit med om tidigare.
IMG_6265.JPG


Goda drycker serverades:
IMG_6268.JPG


Vi lämnade JFK enligt tidtabell och ankom Bogota 30 min tidigt.

Det var en mycket trevlig flygning med personal som gjorde precis det man kan förvänta sig. Det var också kul att planet var så tyst och att de dimmade ner fönstren i kabinen.

På Bogotas flygplats "El Dorado" besökte vi loungen väldigt fort eftersom att vi bara hade 45 minuter innan det var dags för boarding av nästa flight.


BOG-LIM AV C
Återigen en dreamliner med i stort sätt lika trevlig och serviceinriktad personal. Här satt vi på rad 2 i stället och där fanns ännu mer utrymme än på rad 1. Jag nådde inte fram hur jag än försökte sträcka mig.

IMG_6277.JPG



IMG_6278.JPG


Tips till er som är långa: välj någon annan plats än på rad 1 trots att det var bra utrymme där så var det desto bättre på rad 2. Jag antar att det är likadant på resterande rader.

I Lima landade vi på utsatt tid och fick en fin inflygning västerifrån och kunde även här njuta av fartygen som låg på redden eller till kaj.

Vi skulle tillbringa en natt på hotell här innan vi skulle vidare mot vårt andra stopp på resan. Hotellets transferbil stod och väntade och tog oss till ett litet hotel ca 15 min från flygplatsen.

Kl var runt 18:00 när vi anlände till hotellet och blev genast varmt välkomnade av personal.


Entren till hotellet, lite avskräckande:
IMG_6284.JPG


Rummet:
Fungerade att tillbringa en natt här. Det var väldigt fuktigt och lyhört men vi var trötta så det fick funka.
IMG_6287.JPG



Det fanns en bar längst upp på 4:e våningen där vi umgicks innan det var läggdags.
Mycket trevlig bartender som vi pratade mycket med. (Vi förstod ingen spanska och han ingen Engelska men det gick utmärkt att göra sig förstådd med vissa begränsningar givetvis). Z. Ibrahimovic brukar de flesta känna igen och då är det lätt för dem att förstå att vi är svenskar och inte från Schweiz :)
IMG_6288.JPG



En cigarill på hotellets terass:
IMG_6289.JPG


Fortsättning följer:
 

Impendill

Medlem
LIM - PEM 2I Y
Klockan ringde 5 på morgonen och vi skulle ta oss till Limas flygplats för att flyga med Star Peru 07:50 mot Puerto Maldonado med stopp i Cuzco på vägen. Vår vän vars klocka inte hade ställt om sig utan stod kvar på New York-tid satt vaken en timme för tidigt och blev nervös när vi inte dök upp.
När han väl insett att det var gott om tid så åkte vi 15 minuters bilfärd innan vi steg av utanför flygplatsen.

Det finns inte så mycket att säga om Jorge Chávez International Airport mer än att den var fullbelamrad med människor när vi kom fram.
Vi checkade in och köpte frukost och fick vänta i ca 1h innan boarding vid buss-gate.

Planet; en BAE 146-200 var väldigt slitet och gammalt. Sätena var sönder, det luktade unket och det var trångt. Men de två flygvärdinnorna gjorde sitt jobb och bidrog med fin service.

Över Anderna:
IMG_6297.JPG
IMG_6298.JPG


Mellanlandning i Cuzco. Passade på att ta lite luft (med betoning på lite). 3400 möh.
IMG_6302.JPG


Det tog ca 50 minuter från Lima till Cuzco och ett stopp på marken på runt 20-30 min för att låta passagerare gå av och nya komma ombord.
Från Cuzco till Puerto Maldonado tog det ca 35 min.

Väl framme på PEM tog vi våra väskor och såg vår chaufför med en skylt med våra namn. Vi åkte till hotellet "Pueblo Verde" vilket tog ca 20 minuter.
Där blev vi varmt välkomnade och visade till rummet som jag av någon anledning lyckats boka utan AC. Det var 36 grader varmt och jag insåg genast problemet. Efter lite diskuterande kunde vi få ett rum med AC vilket var skönt.

Dagen efter åkte vi på en tur på Amazonas en hel dag vilket var helt fantastiskt. Det var så vackert och så rogivande.
Floden låg helt platt och man hörde ljudet av alla djuren ute i det vilda.

Utsikt från restaurangen "Burgos". En helt fantastisk lite finare restaurang med utsikt över floden.
IMG_6308.JPG


IMG_6312.JPG


IMG_6314.JPG



Zip-line och gångbro 30 meter upp i Amazonas regnskogar. En mycket häftig upplevelse.
IMG_6337.JPG
IMG_6360.JPG


Skärmavbild 2015-09-02 kl. 17.55.22.png
Skärmavbild 2015-09-02 kl. 17.55.41.png


Paddling på Amazonas
IMG_6369.JPG



Dag 2 åkte vi på ytterligare en heldagsutflykt. Denna gången fick vi gå 1 timme igenom regnskogen för att komma fram till en sjö där vi åkte runt
med denna båten under några timmar.
IMG_6399.JPG


Fick en liten känsla av "Kinabatang River" för ett litet ögonblick.
IMG_6406.JPG



Många olika sorters djur fick vi se.
IMG_6410.JPG


Detta var nog höjdpunkten! Just denna var ganska liten men en stund innan bilden var tagen så låg det en riktigt stor alligator i vattenbrynet alldeles in vid båten som kastade upp sitt stora huvud och dök under när den blev rädd för att vi blev rädda för den:) Den var ca 3-4 meter lång enligt vår guide.
IMG_6413.JPG


Fin papegoja.
IMG_6420.JPG


Vi tillbringade 5 hela dagar i Puerto Maldonado och är glada att vi fick tips här på BC om just denna staden.
Mycket trevligt folk och billiga priser gjorde att vi fick en härlig upplevelse och gärna kommer tillbaka.
Det var väldigt varmt under vår vistelse 35-38 grader dagligen vilket gjorde att man var ganska utmattad men det vägdes upp
med allt vackert och häftigt vi fick vara med om.


Fortsättning inom kort....
 
Toppen