Senaste nytt

Min första First

LSH

Medlem
Sitter klarvaken på ett hotellrum i Mexico City klockan 0600 och tänkte använda tiden till att avlägga en kort rapport från min första F-resa. Har egentligen inte mycket att tillägga till det förträffliga reportage som @Jonas C nyligen skrivit, men här kommer några rader.

Vill börja med att tacka alla som bidrar med information i forumet. Utan alla tips hade jag säkert missat denna möjlighet och istället förtvivlat försökt hitta en av de få C-biljetter SAS släpper. Är kanske lite arg också för att ni fått mig på så idiotiska tankar, men det förlåtet åtminstone för stunden.

Hade en nytriggad Amexvoucher och ett hyggligt bonussaldo och fick därför den galna tanken att använda dessa ihop med långhelgen för en långresa i F. Hade fortfarande inte bestämt mig på torsdagsmorgonen men tog med mig pass och en liten ryggsäck till jobbet ifall "andan skulle falla på". Det gjorde den... Ringde Tallin strax efter 9 och kom fram efter en minut. En hjälpsam kvinna kunde inte hitta plats på de anslutningar jag hittat på united.com, men rotade fram ett alternativ som jag inte sett. Blev förvisso kortare tid på MUC men det gjorde att jag inte behövde skolka så många timmar från jobbet.

Hon påstod att det skulle kosta 95k men när jag påpekat att MEX ligger i nordamerikansk sektor korrigerade hon det till 75K. Skatten blev ca 3500kr. Biljetten ställdes ut 5-6h innan avgång och var därför inte ändrings- eller avbokningsbar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Vi var lite sena in till MUC och jag fick därför bara 45 minuter i FCL. Var enda gästen när jag kom och även om man förväntar sig mycket av en F-biljett var servicen på gränsen till surrealistisk för en gammal ryggsäcksresenär. Räknade till ungefär 10 personer som arbetade i loungen med att jag skulle slå ihjäl en halvtimme på bästa sätt.

Ombord på vår 340-600 visade det sig att jag var ensam F-passagerare. Även här var service, mat och dryck över min högt ställda förväntan. Rimowa-boxarna var utbytta mot ett set från Bogner, men i övrigt var hårdvara och service som i Jonas reportage.

Flyger hem om ett dygn och ser till min förfäran att jag måste dela F-kabinen med 5 andra passagerare. Ska man behöva acceptera sånt?
 

Brandten

Medlem
Gäller att kunna sina poäng-tabeller. Är det bara till Nordamerika det är 75? Det råkar inte vara så även till Tokyo (vilken zon det nu tillhör)? :)
 

palmen

Moderator
Gäller att kunna sina poäng-tabeller. Är det bara till Nordamerika det är 75? Det råkar inte vara så även till Tokyo (vilken zon det nu tillhör)? :)
Ja det är bara plugga på eller gå till eurobonus sidorna och titta Star Alliance award chart.
Nordamerika 150k
Sydamerika 190k (har jag för mig)
Asien 190k
Oceanien 240k

Inte så svårt att lägga på minnet.
 
Toppen