Senaste nytt

Min första First - Etihad A380 Apartment

Kevinator

Medlem
Nu har jag hängt på detta forum i knappt ett år och fått lära mig massor utav alla kunniga här. På denna korta tid har jag blivit mycket mer medveten i mitt resande, vilket inneburit bättre poängintjäning, mer resande i premiumklasserna, och fler men framförallt roligare resor :)

Nu har jag gjort min första First, och det var ingen dålig första gång - det var med Etihad på sträckan ARN-LHR-AUH-ICN tur och retur, vilket innebar First Apartment på A380 och First Suite på A340-600.

Efter att ha deltagit i min första BC-träff förra månaden, är det dags för min första recension. Det finns rätt många recensioner och Youtube-videos på A380 First Apartment därute, därför kommer jag inte att återge alla detaljer. Varför återuppfinna hjulet när någon annan redan har lagt ner kropp och själ för att skriva/filma något bra. Jag kommer mer kortfattat återge min upplevelse och mina tankar från denna fantastiska resa.

Mat och dryck ombord
Maten, serveringen och upplägget var helt fantastiska. Jag lägger in några foton så får ni se för er själva. Vällagat, välkomponerat, snyggt upplagt, fint porslin, varje maträtt och dryck serverades precis som på vilken finkrog på marken som helst. Det fanns ingen plast så långt ögat kan nå.

IMG_2958.JPG


IMG_2965.JPG


IMG_2966.JPG



IMG_3403.JPG


IMG_3398.JPG


IMG_2941.JPG


Just nu har jag alkoholförbud - doctor's orders. Denna del av recensionen får jag gå på min sambos ord. Hon gillade champagnen väldigt mycket, Vintage 2006-varianten. Däremot smakade tydligen Rose Champagne ingenting, alltså den gav knappt någon som helst smak. Lite kul också att på en av sträckorna fick min sambo frågan om hon ville köra en mini-vinprovning i luften. Såna erbjudanden tackar man inte nej till. De kom med två vita och två röda, tjejen hade kunnat få välja ännu fler varianter om hon ville. Men efter så många glas champagne och vin innan vinprovningen, så kändes det lagom med fyra olika sorter till provningen :)

En trevlig feature med så mycket utrymme och stort matbord är ju att man kan äta ihop. Bordet är precis lagom för två personer och allt som behövs får plats.

Säte och säng ombord
Det finns recensioner på nätet som både ger ris och ros till sätet. Jag återkommer till det. Först måste jag säga att A380 Apartment ger en sån wow-känsla. Och detta tyckte jag efter att ha sett alla Youtube-videos och förberett mig mentalt i flera veckor på detta. Det personliga utrymmet är helt enkelt enormt och privatjetkänslan infinner sig när man stänger dörrarna. Jag gillar också färgsättningen och hela kabindesignen av First Apartment. Diskret lyx, men inget överdådigt eller bling-bling som t.ex. Emirates First-kabin.

Nu till sätet. Jag är inte superkräsen med sittkomfort och tyckte därför att den gigantiska läderfåtöljen var rätt skön. Man kan även köra myspys genom att dela på stolen - jag och sambon tittade på tv och spelade spel ihop en stund. Stolens loungeposition funkade bra med benen på "sängdelen" och det fanns även massagefunktion som dock inte kändes så mycket. Matbordet kunde justeras i mer eller mindre alla led och det var enkelt att hitta en bra position för att äta på. Vi behövde aldrig sträcka oss mer än nödvändigt och det kändes aldrig krångligt som det kan göra på vissa flygstolstyper.

Sängen var trevlig och jag fick en god natts sömn. Kudden kunde dock ha varit fluffigare, men det kan man lösa genom att be om två kuddar.

Dusch ombord
Det här med dusch ombord tyckte jag var lite överreklamerat innan denna resa. Vad är grejen med att duscha i luften egentligen, tänkte jag då. Jag hann aldrig med en dusch på ditsträckan London - Abu Dhabi då det helt enkelt fanns för mycket att upptäcka och uppleva i First Apartment. På hemvägen passade jag på och testade duschen ombord. Ni vet uttrycket att man känner sig som en ny människa när man får ta en dusch efter en långflygning. Det känns faktiskt ännu skönare när man får ta en dusch PÅ planet. Flygvärdinnan var snäll nog att ge mig två duschsslots, dvs. 10 min dusch. Det var tillräckligt med tid för att ta en ordentlig dusch, jag skulle säga en slot = 5 min är aningen kort. Förvånansvärt bra vattentryck och tilräckligt med utrymme för dusch. Det var inte så mycket svängutrymme för vattengymnastik men det räckte, i alla fall för mig. Att få ta en dusch ombord, byta om till pyjamas och ta en tupplur i din egen säng i din egen Apartment med dörrarna stängda - ja den sköna känslan sitter i, lääänge.

Underhållningssystemet
Helt ok underhållningssystem, inte i klass med Singapore Airlines KrisWorld, men det fanns gott om långfilmer, tv-program och till och med Live TV (CNN, BBC, CNBC, Premier League, etc.). Det fanns 10-tal klassiska spel och kamerorna som sitter utanpå flygplanen funkade bra. Särskilt kul med Tail Camera där man kan se hela A380 framför sig. Ytterligare en detalj är att det finns en klocka som tickar ner till nästa bönetid och en Mecca-pointer.

Lounge och service på marken
First Class Lounge i Abu Dhabi är magnifik, klart bästa loungen jag har varit i. Nu har jag inte upplevt Lufthansas FCT eller någon annan i samma kaliber, men maten och serviceutbudget i denna lounge var helt enkelt outstanding! Jag och tjejen försökte maximera och provade det mesta loungen hade erbjuda - frisör, nagelsalong, massage, dusch, etc. Matsalen med fine-dining fungerade som en väloljad maskin. Det är ett par Michelin-kockar som har komponerat menyn. Mycket effektiv och serviceinriktad personal som erbjöd bra, professional service men som även såg till att alla som ville äta kunde imundiga en tre-rätters på 45 min. Det fanns en cigarrloungedel som jag passade på och prova. Framförallt kubanska cigarrer med fin-whisky eller cognac till. Najs! För de absoluta premiumcigarrvarianterna, var man tvungen att punga ut en slant, men det cigarrutbudet som inte kostade något räckte gott och väl för mig. Det fanns även två Private Rooms. Min sambon utnyttjade ett av dem när hon var tvungen att ta ett telefonmöte. Private Rooms var mestadels lediga då de flesta gäster var helt upptagna med att äta mat eller uppleva loungens serviceutbud. Utöver det jag har nämnt fanns det ett lekrum för barn och ett fullskaligt gym i loungen.

Vi gjorde en stopover på 3 dagar i Abu Dhabi. Det är ett tips till alla som kommer flyga First med Etihad. Det ingår två nätter på utvalda lyxhotell i Abu Dhabi. Vi valde Jumeirah at Etihad Towers. Fick ett rum på 80+ kvm på 48e våningen ;) Limousinservice till och från Abu Dhabi-flygplats ingick också. Det var Audi A8L båda vägarna.

Summering
Jag hade tur som lyckades boka på ett erbjudande i januari och fick betala mindre än halva ordinariepriset. Det är fortfarande ganska mycket pengar för två personer, men man får helt enkelt betrakta detta som once-in-a-lifetime-experience, åtminstone för oss som är vanliga dödliga och ej mångmiljonär. Som jag nämnde tidigare, wow-känslan sitter kvar länge och nu när jag tittar i backspegeln tycker jag definitivt att det var värt att prova! Skulle jag betala för att åka det igen - tveksamt. Speciellt när det finns så många andra First-produkter jag skulle vilja prova. Som avslutning kan jag nämna att det blev en påtaglig kontrast när vi gick ifrån Etihad A380 First Apartment till SAS Plus för sista segmentet London-Arlanda :p
 
Fint skrivet och trevliga bilder! Jag förstår vad du menar med att det inte precis är gratis men "Once in a lifetime" är det ett minne...



____________________________
Instagram: flyingfirstclass_
 
Toppen