Senaste nytt

Min första Error Fare flygning, eller Los Angeles-Hong Kong med Hong Kong Airlines A350-900

nissefalk

Medlem
Jag har vi några tidigare tillfällen bokat några error fares men inte fått åka då flygbolaget cancellerat biljetterna eftersom det var uppenbarligen fel, hade egentligen inte förväntat mig att få åka på denna heller, men Hong Kong Airlines lät alla som bokat (och biljetterat) fick flyga. Betalde 652 USD så ca 5,900 kr.

[Business class] San Francisco/Los Angeles-Asien T/R, Hongkong Airlines, fr 568 USD inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då jag övervintrar i Phoenix så behövdes det ju ingen dyr positionering tripp så passade perfekt med en vecka med lite golf i Thailand.

Hong Kong Airlines flyger med en A350-900 från Los Angeles till Hong Kong, andra gången jag får prova denna tysta och rymliga flygmaskin, första gången var med Qatar Airways.

Checkin var snabb med bara en passagerare framför mig i Business Class kön.

Man använder sig av en contract lounge i Los Angeles som var ok, det var avgång vid 10:45 så lunch skulle serveras ombord så det blev lite snack och en drink i loungen.

73088-42725cee33e3095bc2eada44982dd1e0.jpg


Ombordstigning gick smidigt, man hade prio kö för sina frequent fliers och business class och man höll bra på det.

Hong Kong Airlines har vid tillfället för min tripp 6st A350-900 i trafik, 4 st är leasade medans de 2 senast levererade är deras egna, de leasade flygplanen har en annorlunda kabin config än de nyare, på vägen ut fick jag ett av de leasade planen medans på hemvägen så fick jag prova det nya, mer om det senare.

Stolen påminner om den SAS använder sig av, bra med förvaring och avställnings ytor och lätt att hitta en skön lounge position för film tittande eller läsande. Stolen var skön att sova i och jag upplevde den som något bredare än på SAS, kan vara pga 350s lite bredare kabin men det skall jag inte svära på.

73089-ff3d92a8d762162a176e93a253b7d589.jpg


Jag hade plats 16A och kan verkligen rekommendera A eller K säten på denna maskin övriga säten mot gången var inte alls lika breda speciellt i sov läge, fick prova på detta i ett D säte mellan Hong Kong och Bangkok och det var inte alls lika bekvämt, stor skillnad faktiskt.

Menyn var kort men ganska ok, ölen som erbjöds var Tsing Tao och Heiniken. Jag provade också de 2 vita och ett rött vin och alla smakade bra, inget att klaga på där.

73090-360f15b6264365e4fc2deafcc1ae0eca.jpg

73091-e700f4042802771907571dc882364104.jpg


Förrätten smakade bra, man hade vitlöks bröd att erbjuda vilket jag oftast väljer om det erbjuds.

Till huvudrätt valde jag lamm stek, den smakade bara ok, mitt resesällskap valde stir fried seafood och den såg godare ut.

Förrätt
73092-85db783a0d760cd4cd7909b86b470bfb.jpg

Huvudrätt
73093-9f6d187afde66e34b51e72ed2bb88122.jpg


Innan landning i Hong Kong så serverades en varmrätt igen, jag valde kycklingen som var god, provade aldrig något mid snack sandwhich som man erbjöd under flygningen, men allt som allt ganska ok mat.

Lunch igen innan landning.
73095-00fc44babb32129e03376f8af6d5f692.jpg


I allt var det en trevlig flygning som trots sina 15 timmar gick ganska fort, jag lyckades sova 7 timmar i sträck så där försvann ju en del tid.

Om nu priset inte är något man behöver ta hänsyn till så hade jag nog valt Cathay Pacific eller American Airlines på samma sträcka, det kändes som servicen inte var riktigt på topp med Hong Kong Airlines jämfört med vad jag upplevt med Cathay och American tidigare.
 

Attachments

  • lax lounge.jpg
    lax lounge.jpg
    92,6 KB · Visningar: 169
  • seat.jpg
    seat.jpg
    62,9 KB · Visningar: 151
  • menu1.jpg
    menu1.jpg
    82,2 KB · Visningar: 171
  • menu2.jpg
    menu2.jpg
    56,6 KB · Visningar: 157
  • starter.jpg
    starter.jpg
    61,1 KB · Visningar: 148
  • main.jpg
    main.jpg
    74,3 KB · Visningar: 157
  • landing lunch.jpg
    landing lunch.jpg
    74,1 KB · Visningar: 141

nissefalk

Medlem
Så lite mer om retur resan och den nya kabinen som liknar den som bland andra Qatar Airways, American Airlines och Cathay Pacific har.

Väldigt gott om förvarings utrymmen och avställnings ytor här och kabinen känns mycket fräschare en den vi hade på utvägen, tyvärr var denna stol inte alls lika skön att sova i, väldigt trångt för fötterna in i lådan, i övrigt var stolen skön.

73096-0c62fd7457c61ec1c33a4f638dc115fa.jpg

73097-0aace63d4ce8283195ac67a8640ce38f.jpg


Tyvärr var maten på retur resan ganska oaptitlig och jag tog inte mer än en tugga av min rätt som var någon slags pork, mitt resesällskap fick samma rätt serverad men hade beställt meat vilket påpekades och hon fick in sin beställda stir fried beef med ris men inte heller den smakade speciellt bra.
Ost brickan jag fick till desert såg lite trist ut, inte alls like bra ostar som på utvägen.
I det hela så var servicen och maten på vägen tillbaka direkt dålig och kändes väldigt amatörmässig, lång väntan på beställda drycker etc. En liten besvikelse speciellt på maten med tanke på att det nu var catering från hemma bas.

73119-fb90e51eae74478a1dcb193cafbc2ef7.jpg


I Hong Kong använder man en satelit terminal där bara Hong Kong Airlines har en lounge, denna lounge var bra med stort utbud med mat och dricka, det fanns duschar och en liten vilo avdelning där man kunde ligga ner och sova. Olika sittplatser i form av bord, bar disk eller soffor. Förutom priset för biljetten så var nog loungen i Hong Kong den mest positiva upplevelsen på dessa flygningar.

Jag tog inte så många bilder i loungen men så här såg buffen ut på håll.

73123-e4247e448053092bc46b8c4408ea8d0e.jpg
 

Attachments

  • new seat1.jpg
    new seat1.jpg
    67,8 KB · Visningar: 141
  • new seat2.jpg
    new seat2.jpg
    64 KB · Visningar: 144
  • foodback.jpg
    foodback.jpg
    86 KB · Visningar: 151
  • DSC01319 (1).jpg
    DSC01319 (1).jpg
    104,5 KB · Visningar: 154

palmen

Moderator
Kul att se lite från ett bolag som nog väldigt få av oss faktiskt åkt med, åtminstone på longhaul.
Hårdvaran verkar ju helt ok, även om den mjuka produkten med mat/dryck kan förbättras utifrån vad man ser på bilderna (min personliga åsikt)
 

nissefalk

Medlem
även om den mjuka produkten med mat/dryck kan förbättras utifrån vad man ser på bilderna (min personliga åsikt)

Där har du helt rätt, maten, speciellt på retur resan, var nog den sämsta jag kan komma ihåg från någon business class flygning så det var en klar besvikelse speciellt eftersom jag uppskattar asiatisk mat och hade sett fram emot något gott på vägen hem.

Lite kuriosa här, någon dag efter jag lagt upp denna rapport så uppdaterade Hong Kong Airlines sin Twitter feed med nya rätter för Ekonomi klass, jag spontan kommenterade på den att, det där ser ju mycket bättre ut än något jag erbjöds på min senaste trip med er i Business.

Tydligen är man känslig för negativa kommentarer på Twitter då det inte tog mer än 1 timme så hade dom skickat ett DM och undrade om jag kunde återkomma med flight detaljer och kanske lite bilder på maten på mina flyg vilket jag gjorde. Någon timme senare hade jag email från någon customer service department där man igen beklagade och att man bett catering manager titta på saken, ett dygn efter det så erbjöd man en voucher på 300 HKD som kompensation, dessutom så fick jag ett email från en Sales & Marketing Manager i Los Angeles som undrade om han kunde få ringa mig nu i veckan för att höra lite mer kommentarer.
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Låter ju bra att dom tar till sig av kritiken i alla fall!

Tack för reviewen. Känner ett par Cathay piloter och dom säger att Hong Kong Airlines har rätt dåligt rykte, gamla avdankade piloter som kanske fått sparken ifrån andra bolag osv. Vet inte riktigt sanningshalten i detta eller om det va överklass-skitsnack ifrån Cathay piloterna, men jag tror inte det. Har bara flugit dom en gång och har efter hans kommentarer undvikit att flyga med dom..
 

palmen

Moderator
Där har du helt rätt, maten, speciellt på retur resan, var nog den sämsta jag kan komma ihåg från någon business class flygning så det var en klar besvikelse speciellt eftersom jag uppskattar asiatisk mat och hade sett fram emot något gott på vägen hem.

Lite kuriosa här, någon dag efter jag lagt upp denna rapport så uppdaterade Hong Kong Airlines sin Twitter feed med nya rätter för Ekonomi klass, jag spontan kommenterade på den att, det där ser ju mycket bättre ut än något jag erbjöds på min senaste trip med er i Business.

Tydligen är man känslig för negativa kommentarer på Twitter då det inte tog mer än 1 timme så hade dom skickat ett DM och undrade om jag kunde återkomma med flight detaljer och kanske lite bilder på maten på mina flyg vilket jag gjorde. Någon timme senare hade jag email från någon customer service department där man igen beklagade och att man bett catering manager titta på saken, ett dygn efter det så erbjöd man en voucher på 300 HKD som kompensation, dessutom så fick jag ett email från en Sales & Marketing Manager i Los Angeles som undrade om han kunde få ringa mig nu i veckan för att höra lite mer kommentarer.
Det där är ju riktigt bra skött kan jag tycka, även om det optimala var att de haft bra mat från första början.
Hänger man inte med i sociala medier nuförtiden så blir det bara svårare i konkurrensen.
 
Toppen