Miles&More tar bort SWISS First Class awards för Basic och Frequent Traveler medlemmar

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Jonas C, 2 September 2013.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Från och med den första januari 2014 är det inte längre möjligt att boka bonusresa i First Class på SWISS flygningar för Miles&More Basic och Frequent Treveler medlemmar. Awards i SWISS First kommer framöver att endast finnas tillgängliga för Senator och HON Circle medlemmar.

    Källa: https://www.miles-and-more.com/onli...1465420083&l=en&cid=1000243&WT.mc_id=MRSSP000

    Detta är helt klart en tråkig utveckling och risken finns att Lufthansa så småningom även bestämmer sig för att sluta släppa F awards till *A partners, då de har planer på att börja överboka F kabinen.
     
  2. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ska skynda mig och åka med Lufthansa F innan chansen är borta. Ska bara hitta en lämplig helg.
    Känns som M&M försämrar hela tiden..
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    M&M blir bättre och bättre för de som flyger mycket i C/F och sämre och sämre för de som flyger mest i Y.

    Riktigt trist utveckling får man väl säga.
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Wow... ja vad ska man säga...får verkligen försöka kvala om till SEN...vilket inte helt enkelt. Trist utveckling helt klart.
     
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokningar kommer endast att kunna göras över telefon då biljettklass O försvinner ur M&M systemet helt och hållet, och stolar kommer endast att kunna släppas manuellt. Uppgraderingar från Business till First kommer dock fortfarande att finnas tillgängliga, även med *A poäng då dessa styrs av tillgängligheten av bokningsklass A. Så helt omöjligt blir det inte…
     
  6. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    WTF. Jag skulle ju försöka kvala under kommande år för ett FTL just av den anledningen att komma åt LX F. Dom uppgraderingsbara biljetterna är bara typ fullpris i C?

    Frågan är om dom tjänar något på detta på marginalen. Jag skulle inte komma att höra till "big spenders" inom *A för att komma åt ett FTL, men antagligen skulle jag spendera mera än genomsnittsresenären på premiumbiljetter. Det lär finnas X-tusen pers i min sits som nu kan väljer bort Lufthansa-group, eller t o m *A. På marginalen blir det X-miljoner Euro i intäktsbortfall. En annan dimension är eventuella goodwillförluster. Även om sådana som vi betraktas som smått galna i bekantskapskretsen, kan jag tänka mig att vi har en viss auktoritet när det gäller synpunkter kring flyg och bonusprogram. Detta stärker ju inte den bild vi kanske kommer att kommunicera om Lufthansa-group, såvida vi inte har senatorstatus:D
     
  7. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Man vill verkligen inte ha kunder. Med tanke på att jag skulle behöva nästan 50 sektorer i semi-flex på LO mellan ARN och WAW (kostar 2000-2500SEK enkel) för att förnya FTL blir det inget mer MM eller Lufthansa Group revenue om inte absolut nödvändigt.
     
  8. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast är inte detta en bra sak?
    Nu finns det ju ett *A kort som är ruskigt exklusivt så då kan vi skippa EBD ;)

    Skämt å sido. Trist utveckling, hoppas att det inte sprider sig till övriga program att exkludera samlare från attraktiva biljetter.
     
  9. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta kan ju ha gjorts högst medvetet på Lufthansa ganska frekvent lurkar på FlyerTalk. De vill väl möjligtvis försöka stänga ute medlemmar som bunkrar M&M poäng via diverse kampanjer som är icke flygrelaterade, t.ex sign up bonusar eller butikskampanjer (t.ex 3000 miles för €9 hos Swarovski). Å andra sidan misstänker jag att dessa utgör en väldigt liten minoritet, så det känns ganska meningslöst att ge sig efter dessa "galningar".

    Det behövs bara 30 sektorer oavsett bokningsklass för att nå FTL. Men jag förstår hur du tänker.

    Om man manuellt kan ringa och be dem att släppa en bonusplats på den avgång man önskar så kan nog detta ses som en bra sak, förutsatt att de är flexibla med att öppna upp tillgänglighet.
     
  10. joemume

    joemume Medlem

    Ort:
    UME
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast än så länge har ju Lufthansa själva varken sagt någonting om O-klass för Star A eller sina egna medlemmar. Detta rör än så länge bara Swiss. Eller har jag missat något?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×