Senaste nytt

Miles & More - Förändring till spenderingsbaserat 12:e mars 2018

Senator

Moderator
"The plot thickens...."

I oktober åkte jag på Swiss ticket stock: ARN-ZRH-JFK med Swiss, sen EWR-YYZ med AC open jaw. Retur DEN-YYZ med United, YYZ-MUC Lufthansa prefix på AC metal, sen MUC-ARN med Lufthansa prefix. Då fick jag revenue-baserat på ARN-ZRH-JFK, men gamla sättet att räkna på alla andra segment. Allt bokat i Z-klass.

Så ovan exempel trodde jag SAS segmentet skulle bara ställa till det på utresan då hemresan var ren Swiss DXB-ZRH-ARN. Men till min stora överraskning så blev det gamla sättet även på hemresan.

Svårt att bedöma med sample size = 1. Men kanske det är så enkelt att första segmentet räcker? Alltså boka Swiss/Lufthansa operated by SAS till ZRH/FRA/MUC/GVA, eller lägg till ARN-CPH med Lufthansa prefix och sen Lufthansa vidare så räcker det?

Jag klagar inte denna gången ;)

Swiss.JPG
 

Senator

Moderator
Samma igen!:) Z klass CPH-FRA-LAX med Swiss där första leg SAS med LX prefix. Bokad för en månad sedan. Full pott enligt gamla systemet!

Så boka det första segmentet med Lufthansa/Swiss code share, operated by SAS och resten faller på plats. Verkar så. Undrar på vad händer om man bokar SAS code share operated by Lufthansa/Swiss? Om man bokar via resebyrå borde man få 117 ticket stock. Tänker jag testa också på första segmentet.
 

ELOS

Medlem
Kan bekräfta att det fungerar på följande routing med ticket stock 220 CPH-ZRH-FRA-GRU-GIG. SAS första segment sedan A/J klass med Swiss och LH. Alla sköna award poäng kom in enl. gamla systemet förutom status! Detta var dessutom res 2 betala för 1.....Det märks dock tydligt att et tar längre tid för att poängen kommer in då de krediterar enligt gamla systemet. Enligt tyska frequent flyer sidor sker det först efter 3 dygn. Om man får poäng enligt det nya spend systemet kommer de inom 24 timmar. Så har de inte dykt upp inom 24 timmar då får man alla sköna poäng!
 

Senator

Moderator
@ELOS kan du jämföra med det här snusket för en biljett till 39.000kr. Det som var nytt här var Unitedsegmenten. Så här sunkigt har jag inte fått det där innan. Om jag skall åka till Nordamerika framöver i Business men med Lufthansagruppen på long-haul kommer jag boka på United.com med code share. Om jag bokar First från Sverige tror jag att jag lägger in ett SK segment till FRA/MUC/ZRH först.

Miles and More.JPG
 

Vixit

Medlem
Hos mig fortsätter upp & nervända vär(l)den, när det är så här tycker jag att statuspoäng borde räknas lika högt som award :(

Båda benen bokade på LH ticket stock:

5CF01D13-F238-464A-B69C-4E565B71F1DF.jpeg
 

Senator

Moderator
Ja ha, det är alltså mer lukrativt att få en IRROps inom Lufthansagruppen jämfört med att faktisk flyga ;)

Austrian.JPG


OS410 och OS317 åkte jag aldrig med på grund av att OS410 var så sen att jag bad att bokas om till SAS direkt till Arlanda. Så jag krediterades för CGD-VIE-ARN som det gamla systemet. Kostnaden för Swiss ARN-ZRH-CDG och Austrian CDG-VIE-ARN var jämlika. Nedan fick jag också poäng för SAS resan till EuroBonus:

SAS.JPG


Jag trodde jag skulle få ligga på men det fick bra.

Annars är Googe Flights direktintegration med United.com rätt väg framåt så länge du har ett segment med United i bokningen. Jag kommer boka alla mina USA-resor nu den vägen. Om jag inte får exakt det jag behöver online, kan jag ringa United inom 24t så ändras det gratis till det jag vill ha. Därmed kringgås revenuesystemet och jag krediteras för det gamla systemet.
 
Last edited:

Vixit

Medlem
@ELOS och @Vixit första gången jag ”vinner” där jag får signifikant flera miles jämfört med tidigare

3dfd2536d61cda9d33e86f779aac79ec.jpg

Dyr biljett? :rolleyes:
Såvida det inte blir OpUp kommer du inte att se mig på första raden på den kärran... prissättningen är alltid uppåt väggarna för Business när jag reser. Senaste turerna har blivit i SAS Go istället för 100 euro T&R. Ger bara 2x125 award miles, men seatblock, nödutgång och gratis kaffe... synd bara att jag inte har Fast Track på Arlanda. :(
 
Last edited:
Toppen