Senaste nytt

Miles & More - Förändring till spenderingsbaserat 12:e mars 2018

Inkluderas skatterna i beräkningen av miles? Dvs får jag (Biljettpriset i EUR, inkl skatter) x4 om jag är statuslös på Lufthansa?
Har ett leg i eko som ska ge mig 150 miles om jag krediterar till SAS, så statusmiles kan jag vara utan. Men jag har ju också poäng hos Lufthansa så kan ju lika gärna lägga dem där. Biljetten kostade knappt 3000 SEK så borde ju bli mer miles till Lufthansa.

Vill förresten minnas att jag på någon av Lufthansagruppens sidor såg en kalkylator där jag kunde räkna ut hur många status miles och award miles man fick för en flight, men kan inte hitta den. Någon som har länk?
 

Dr. Miles

Expert
Inkluderas skatterna i beräkningen av miles? Dvs får jag (Biljettpriset i EUR, inkl skatter) x4 om jag är statuslös på Lufthansa?
Har ett leg i eko som ska ge mig 150 miles om jag krediterar till SAS, så statusmiles kan jag vara utan. Men jag har ju också poäng hos Lufthansa så kan ju lika gärna lägga dem där. Biljetten kostade knappt 3000 SEK så borde ju bli mer miles till Lufthansa.

Vill förresten minnas att jag på någon av Lufthansagruppens sidor såg en kalkylator där jag kunde räkna ut hur många status miles och award miles man fick för en flight, men kan inte hitta den. Någon som har länk?
Award miles är baserade på baspriset + bränsletillägg + flygförsäkring. Men det inkluderar inte själva flygskatter.
Tänk ungefär som att allt som hamnar på flygbolagets ficka kommer att inkluderas i beräkningen.

Miles&More skrev:
*Airfare = ticket price + supplements charged by the Miles & More partner airline
https://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/earn/flight/offer?nodeid=2507840&l=en
 

Jönsson

Medlem
den där funkar väl inte längre nu när det är spendbaserat, man kan ju inte mata in biljettpriset
Nej den fungerar inte längre då den är baserad på gamla systemet. Det är därför den är svår att hitta. ;)
Kanske kommer den att uppdateras någon gång framöver.
 
Jag testade att kreditera en biljett inköpt på LOTs hemsida till Miles & More. Verkar inte ha fått spendbaserade poäng. 500 poäng för utresan, och 125 för hemresan (som var 50 % dyrare än utresan). Bokningsklass V på utresan, L på hemresan. Spelar ju inte så stor roll när det är så lite poäng, men enligt M&M-kalkylatorn i appen skulle jag ha fått totalt 1300 poäng tur och retur. Något är inte som det ska med det där systemet...
 
Det finns en poängkalkylator i Miles and More-appen, men jag tycker att det stämmer dåligt med vad som faktiskt trillar in.
Det borde väl inte vara så svårt att göra en kalkylator där man trycker in bokningsreferens eller biljettnummer istället?
 

mattley

Medlem
Jag flög Z ut fick runt 500points, D hem fick 1000. Resan kostade ca 10k. Känns som bokningsklasser fortfarande spelar in.
 

Senator

Moderator
Jag flög Z ut fick runt 500points, D hem fick 1000. Resan kostade ca 10k. Känns som bokningsklasser fortfarande spelar in.

Kan du specificera lite mera?
Rutt:
Prisdetaljer: grundpris, avgifter
Ticket stock:
Andra flygbolag på biljetten?
Vad fick du: Status Miles och Award Miles

Status Miles räknas fortfarande bokningsklass men frågan här är Award Miles

Nedan exempel är:
LH ticket stock 220
Men.. jag hade andra flygbolag (United och Air Canada) på samma bokning och då verkar Award Miles = Status Miles.

3ec2b946e4f46fa3b6a0b2a4a829952f.png
 
Toppen