Senaste nytt

Mileburn Run Köpenhamn-Tokyo i Lufthansa First med 4 tim på Narita

Totopez

Medlem
Zacapa 23 yo är väldans trevlig. XO:n är inte dum den heller, men det är två olika grejer. Min senaste 23:a inköptes i St Maarten för nästan halva priset mot Systembolaget. Gjorde inte ont alls... :D
Varning för off-topic:

Ska man var petnoga så är inte Zacapa 23 tjugotre år gammal. Det är en blandning av olika lagringstider, upp till 23 år. Fram till 2009 stod det "23 años" på flaskan, men numera står det "23 sistema solera". En del påstår att den skulle ha försämrats kvalitetsmässigt, men det vet jag inte om jag håller med om. XOn är verkligen en helt annan dryck, och jag har svårt att säga att den är värt nästan dubbelt så mycket pengar.
Om du får chansen, testa också Ron Zacapa 23 Etiqueta Negra, mörkare, kraftigare, mer ek men mindre vanilj. Inte lika insmickrande som den vanliga 23, men väldigt trevlig. Lite som om du har två kompisar, en som är lite smörig och en som är lite barsk. Du skulle inte stå ut med att enbart umgås med någon av dem hela tiden, men de är helt fantastiska i lagoma doser.

//off-topic slutar
 

NiNE

Medlem
Ja det här är så coolt/knäppt att jag knappt förstår det. Imponerande! Hur lång tid tror ni det kommer ta innan di.se referera till den här tråden (de har ju plockat de flesta andra SAS-relaterade trådarna).
Ser fram emot att läsa om fortsättningen på denna galna resa!!
 

VonMögen

Medlem
Bara att lyfta på hatten!! Imponerande och nästan så att man själv nu sitter på avtryckarknappen för att boka liknande resa :)
 

jumbooze

Medlem
Hej,
Sitter nu uppe i luften! FlyNet på LH, som sagt, jag såg att det blev den "gamla F", men servicen fortfarande LH F, vi är bara två i kabinen så det är bra :D.
Nu försöker jag samla tankarna på vad jag kan skriva, det har varit många händelser på minimal tid...
Men jag har några timmars access så det ska snart komma mer info.
Stay tuned
 

jumbooze

Medlem
När jag lämnad SAS flyget med buss från plattan åkte vi förbi det lilla planet som flyger FRA - IAD, B747-8 tänkte attans, att man inte tog en trip på den men sen är ju A380 ingen "småfågel" heller.

När jag lämnade FCT i FRA så blev det tyvärr ingen egen bil då vi var flera resande.
Vi kördes fram till en hiss vid sidan av planet och kom direkt upp till ovanvåningen där Biz & F håller till.
Det står Tokyo på sidan av planet.

Nästa post om intrycken ombord.
 

jumbooze

Medlem
Ursäkta att jag hoppar lite i upplevelserna, minnet är gott men huvudet är uppe i luften :D

Så nu var jag alltså ombord på A380, det som slår mig först förutom den fräscha kabinen är att det inte finns några hyllor upptill för bagage, utan man har plats i ottomanen/fotpallen plus ett eget skåp där man får sin jacka inhängd, lämnar min jacka där men kan ej stänga skåpet, då kommer en vänlig FA som ger dörren en knuff och den gårigen, bara för att gå i baklås :D, mitt pass och alla kort mm inlåsta i säkert förvar, de tillkallar tekniker för att öppna skåpet :D
Vi var 5 resande på 8 platser.
Genast kommer nötter & champagne. Jag hade på FCT redan hunnit med Gula änkan rosé precis innan avfärd men champagne kan man aldrig få för mycket av...

Fick även PJ i grå & blå för att byta om, när jag pratar men flygvärdinnan berättar jag om min lite extra-normala resa, då erbjöd hon sig att visa lite av planet, hon demonstrerade den klaustrofobiska toaletten :D (not, den är stor!), och förklarade att trappan ner, stängs med en ljudblockerande vägg under flygningen för att dämpa ljudet i F.

Jag byter om och sätter mig, bredvid mig sitter en kille som var flygintresserad och vi börjar genast att snacka om vad vi tyckte om A380 och jmf LH F med andra osv.
Det kommer en Amuse bouche bestående av lax och lite till (får se bilderna sen).

Därefter blir det kaviar & vodka och en förrätt till som jag inte minns nu :D
Sallad med tomatdressing.
Gås & rött vin (2006 chateu laroze)
Frukt, osttallrik choklad dessert, Eiswein
Kvittenbrännvin/likör
Praliner & dubbel espresso,
Blue Label Whiskey

och därefter lite film, jag ville inte sova mycket så jag passade på att raka mig på toaletten, de har riktiga hyvlar, dvs 3 blads hyvlar, men en konstig rakkräm som irriterade min hud, så där får man ha med sig egen nästa gång :D

Jag tog även en upptäcktsfärd, genom hela planet, måste sträcka på benen sa jag på väg bakåt till FA (ville ju se hur det såg ut).
Min reskamrat, den flyg intresserade tysken sa, ta en runda men räkna med att bli ifrågasatt vart du ska på vägen tillbaka.

Mycket riktigt, att gå bakåt i planet, dvs gå ner sig i klass (brrrr, hemska tanke) är inget problem. Ingen säger något.
Men efter jag studerat biz class stolen (ok men swiss verkar bättre) och sedan ner till economy via en trappa i bak.

Economy om jag minns rätt var 3-4-3, ok stolar, något bättre än vad jag har sett på andra eco long haul men man skulle behöva sitta för att jmf, och det känns för hemskt.

Nåja, efter att jag har studerat nedanvåningen så skulle jag alltså upp förbi grinden i trappan, genast kommer en FA (SAS tag lärdom bevaka C med en posterad FA), som artigt men bestämt frågar vart jag var på väg, jag sa till min stol, och han sa vart sitter herrn, på 2D, grinden öppnades väldigt fort och ett serviceleende dök upp.

För övrigt är A380 tyst och i F väldigt tyst, normalt har jag alltid mina QC 15 på men här kände jag inte behovet, då det inte kändes så ansträngande.

Nåja, jag beställde in en dubbel ristretto och tog nästa film.
Före landning blev det en omelett, bröd, bauernmüsli samt frukt och mera kaffe.
Byte om till kläder och förberedde mina saker för att kunna lämna planet först och springa till Immigration.
Mileburn run med långa benet före dvs.
 
Toppen