Senaste nytt

Mileage run Stockholm - Bangkok?

majer

Medlem
Najk skrev:
Det har jag svårt att tro att någon inte skulle gilla det!
Hoppas det blir en rolig resa och njut av EBG statusen!

Tack!

Förklara gärna hur du tänker när det gäller det där med ogilla..

Jag har fått uppfattningen här på forumet att en del inte är så glada över att SAS sänkt gränsen för EBG från 70000 till 50000 poäng. Argument som bl a att det kommer bli överfullt i loungerna har figurerat. Jag har stor respekt till de som kämpat >70000 poäng för att nå EBG eller 100000 för Senator. Jag kommer inte kräva att bli behandlad som flygbolagets guldkund då jag ändå inser att jag "snikat" in till EBG. Till er glädje kan jag meddela att jag inte kommer bidra så mycket till överbefolkningen i loungerna. Jag flyger inte så ofta, men när jag flyger är det alltid long haul, oftast till Asien.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig.
 

mankan69

Medlem
Jag skulle aldrig betala 10.000 kr privat för att bli EBG... sorry. Fixa ett Diners Club kort istället och gå in på deras lounger istället
 

Ubbe

Medlem
Jag har fått uppfattningen här på forumet att en del inte är så glada över att SAS sänkt gränsen för EBG från 70000 till 50000 poäng. Argument som bl a att det kommer bli överfullt i loungerna har figurerat. Jag har stor respekt till de som kämpat >70000 poäng för att nå EBG eller 100000 för Senator.

Du har förtjänat ditt Guldkort likväl som alla andra utifrån de regler som gäller. Ingen kan klaga på det. Jag kör själv ett A3 race i nov-dec för att få *A guld och så helt enligt regelverket men visst är det snikvarianten :) Blir någon sur för det så OK! Deras bekymmer.
Jag har guldkort eller mer på flera hotellkedjor men inte bott ihop något av dem. Denna sidan går ju delvis ut på att tveaka systemet, att hitta fynden, att hitta det felaktigt prissatta businessbiljetten. Den som slänger upp 150K Skr för en first interkontinentalbiljett och därmed förtjänat guldkort har ju bara använt pengar och inget smart tänkande... Kreativ routing och bra biljetter i god klass till bra pris är mycket roligare.
Om 19 dagar åker min fru och jag till Shanghai för 40000 poäng och 960:- Skr. Guldkant :)
Jag åker c-klass runt i asien till jul för någon tusenlapp eftersom jag utnyttjat de poängerbjudanden som jag hittat..
Njut istället av de möjligheter du lyckas få. Livet är kort och bör vara bra...
 

Tjaeng

Medlem
Jag har fått uppfattningen här på forumet att en del inte är så glada över att SAS sänkt gränsen för EBG från 70000 till 50000 poäng. Argument som bl a att det kommer bli överfullt i loungerna har figurerat. Jag har stor respekt till de som kämpat >70000 poäng för att nå EBG eller 100000 för Senator. Jag kommer inte kräva att bli behandlad som flygbolagets guldkund då jag ändå inser att jag "snikat" in till EBG. Till er glädje kan jag meddela att jag inte kommer bidra så mycket till överbefolkningen i loungerna. Jag flyger inte så ofta, men när jag flyger är det alltid long haul, oftast till Asien.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig.

Vadan denna brasklapp? Som flera påpekat är det få om någon här som missunnar dig ditt guldkort. Och de som kan tänkas göra det kan knappast hävda något annat än deras högst personliga åsikt som grund för missnöje. Jag skulle vilja påstå att så gott som alla här antingen är eller vill bli sluga bonusjägare som nyttomaximerar in sig så högt det bara går. Åsikter från blåblod som alltid betalar fullpris för att flyga i förstaklass, om att en hög med IT-konsulter (tycks vara överrepresenterade på BC) nästlar sig in "där de inte hör hemma" lär knappast vara något som rör den genomsnittliga poängsamlande affärsresenären i ryggen. Hur kan en sådan då, med god min, hävda att en annan person som råkat få lite mer valuta för pengarna har "snikat sig in"?
 

agehall

Medlem
Tack!



Jag har fått uppfattningen här på forumet att en del inte är så glada över att SAS sänkt gränsen för EBG från 70000 till 50000 poäng. Argument som bl a att det kommer bli överfullt i loungerna har figurerat. Jag har stor respekt till de som kämpat >70000 poäng för att nå EBG eller 100000 för Senator. Jag kommer inte kräva att bli behandlad som flygbolagets guldkund då jag ändå inser att jag "snikat" in till EBG. Till er glädje kan jag meddela att jag inte kommer bidra så mycket till överbefolkningen i loungerna. Jag flyger inte så ofta, men när jag flyger är det alltid long haul, oftast till Asien.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig.

Jag tillhör väl en av de som är mest negativ till sänkningen och snarare skulle vilja se en höjning till typ 100k eller så.

Ta inte åt dig personligen. Jag är kritisk mot systemet och dess regler som det ser ut just nu, men det är spelreglerna vi får leva med just nu. Har du uppnått EBG så har du precis samma status som jag har hos SAS och *A och ska givetvis förvänta dig samma behandling.
 

majer

Medlem
Jag skulle aldrig betala 10.000 kr privat för att bli EBG... sorry. Fixa ett Diners Club kort istället och gå in på deras lounger istället
Alla värderar saker olika. Jag kände att det var värt +10k för att bli EBG. Sen får jag ju en långhelg i Thailand också, får ta med det i beräkningen också.

Ubbe skrev:
Du har förtjänat ditt Guldkort likväl som alla andra utifrån de regler som gäller. Ingen kan klaga på det. Jag kör själv ett A3 race i nov-dec för att få *A guld och så helt enligt regelverket men visst är det snikvarianten :) Blir någon sur för det så OK! Deras bekymmer.
Jag har guldkort eller mer på flera hotellkedjor men inte bott ihop något av dem. Denna sidan går ju delvis ut på att tveaka systemet, att hitta fynden, att hitta det felaktigt prissatta businessbiljetten. Den som slänger upp 150K Skr för en first interkontinentalbiljett och därmed förtjänat guldkort har ju bara använt pengar och inget smart tänkande... Kreativ routing och bra biljetter i god klass till bra pris är mycket roligare.
Om 19 dagar åker min fru och jag till Shanghai för 40000 poäng och 960:- Skr. Guldkant :)
Jag åker c-klass runt i asien till jul för någon tusenlapp eftersom jag utnyttjat de poängerbjudanden som jag hittat..
Njut istället av de möjligheter du lyckas få. Livet är kort och bör vara bra...
Du har hittat metoder för att tweaka systemen.
Själv känner jag mig lite sniken när jag har ett guldkort som jag kanske inte förtjänar. Nog för att jag kanske gör det i det här fallet, men ändå. Jag vill inte mäta mig med de som drar ihop 200-300-400k poäng på ett år. Det skulle kännas mer ädelt om jag flög så mycket att jag fick ihop till EBG på ett kvartal istället.

Tjaeng skrev:
Åsikter från blåblod som alltid betalar fullpris för att flyga i förstaklass, om att en hög med IT-konsulter (tycks vara överrepresenterade på BC) nästlar sig in "där de inte hör hemma" lär knappast vara något som rör den genomsnittliga poängsamlande affärsresenären i ryggen. Hur kan en sådan då, med god min, hävda att en annan person som råkat få lite mer valuta för pengarna har "snikat sig in"?
Väl talat, jag får väl känna mig besegrad.
 

majer

Medlem
Jag tillhör väl en av de som är mest negativ till sänkningen och snarare skulle vilja se en höjning till typ 100k eller så.

Ta inte åt dig personligen. Jag är kritisk mot systemet och dess regler som det ser ut just nu, men det är spelreglerna vi får leva med just nu. Har du uppnått EBG så har du precis samma status som jag har hos SAS och *A och ska givetvis förvänta dig samma behandling.
Tack, jag är väl en av effekterna av att gränsen nu är sänkt.
 
Toppen