Senaste nytt

Mileage Run som kom av sig - möjligheter till kompensation?

dala

Medlem
Skulle förena nytta med nöje och göra en MR idag men det gick sådär... Hade bokat GOT - ARN - HAM - ARN - GOT (alla ben med SAS Plus) med avresa 14.20 från GOT och återkomst till GOT samma kväll 22.20. En rätt så bra rutt, dels för att benen ARN - HAM - ARN ger dubbla poäng under april och dels för att rutten ger mig 4 av 10 nödvändiga segment för att få 30k poäng i SAS Eurobonus Challange.

Räknar man som jag så skulle resan givit mig 19500 EB poäng. 4500 (grund i SAS Plus) + 3000 (extra pga dubbla poäng ARN - HAM - ARN) + 4/10 *30000 challenge poäng.

Tyvärr kom jag inte längre än till ARN där det visade sig att kärran till HAM var inställd. SAS erbjöd rerouting ARN - FRA - HAM med ankomst i HAM ca en timme senare är planerat. Dock skulle jag inte kunna komma tillbaka till GOT samma kväll så som det var bokat och tänkt utan jag skulle tvingas övernatta i HAM vilket inte var aktuellt. Till saken hör att jag har en likadan MR bokad för imorgon med avgång 06.35 från GOT och den skulle i så fall brinna inne.:)

Jag tackade nej till erbjudandet om rerouting och för sen ankomst i HAM för att kunna åka tillbaka till GOT samma dag. Blev då erbjuden att åka tillbaka till GOT med nästa kärra från ARN och så fick det bli. Fick även ett muntligt löfte från SAS Servicedesk på ARN att få återbetalning av biljettpriset men hon kunde inte uttala sig om ev kompensation.

Vad tror ni om mina möjligheter att få kompensation från SAS, annat än återbetalning av biljettpriset? Hade jag tackat ja till re-routing via ARN - FRA - HAM hade jag tidigast kunnat vara i GOT kl 09.00 nästa dag, dvs 14 timmar försenad. Nu blev det ju inte så eftersom jag avbröt och var åter i i GOT kl 17.40, drygt tre timmar efter att jag flög därifrån. Mitt ärende i Hamburg är outrättat och poängintjäningen blev det heller inte mycket av. Några ynka poäng lär väl trilla in för GOT - ARN - GOT men långt ifrån vad som var planerat.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Jag tror att det är som @fcx skriver dvs. att du borde kunna få poäng för dina
bokade flighter då det är SAS som ställde in kärran.
 

dala

Medlem
Frågan är vad som gäller när man åberopar sina rättigheter enl EU261/2004 och avbryter resan..?

Instämmer, ska bli intressant att se hur SAS svarar. Jag avbröt för att undvika minst 14 timmars försening till min slutdestination GOT vilket hade spolierat andra planer. Fortsättning följer om ca en månad då kundtjänst förhoppningsvis svarat på mina anspråk.

Det är segt att bara vara silver i sådana här lägen, lång responstid... Finns det verkligen inte något bättre/snabbare sätt att hantera dylikt än att kontakta dem via formuläret på sas.se?
 

agehall

Medlem
Det är segt att bara vara silver i sådana här lägen, lång responstid... Finns det verkligen inte något bättre/snabbare sätt att hantera dylikt än att kontakta dem via formuläret på sas.se?

Nix och det är precis lika segt som för alla andra i dessa ärenden. Så att du är EBS gör nog ingen större skillnad.
 

flierman

Medlem
Frågan är vad som gäller när man åberopar sina rättigheter enl EU261/2004 och avbryter resan..?

Grunden är ju att man ska resa rent fysiskt så jag skulle vara förvånad om poäng skulle utdelas men man vet aldrig. Får du dessutom återbetalning av resan finns ju ingen orsak för SAS att betala ut poäng.
 
Toppen