Mileage Run som kom av sig - möjligheter till kompensation?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av dala, 27 April 2015.

  1. dala

    dala Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle förena nytta med nöje och göra en MR idag men det gick sådär... Hade bokat GOT - ARN - HAM - ARN - GOT (alla ben med SAS Plus) med avresa 14.20 från GOT och återkomst till GOT samma kväll 22.20. En rätt så bra rutt, dels för att benen ARN - HAM - ARN ger dubbla poäng under april och dels för att rutten ger mig 4 av 10 nödvändiga segment för att få 30k poäng i SAS Eurobonus Challange.

    Räknar man som jag så skulle resan givit mig 19500 EuroBonus poäng. 4500 (grund i SAS Plus) + 3000 (extra pga dubbla poäng ARN - HAM - ARN) + 4/10 *30000 challenge poäng.

    Tyvärr kom jag inte längre än till ARN där det visade sig att kärran till HAM var inställd. SAS erbjöd rerouting ARN - FRA - HAM med ankomst i HAM ca en timme senare är planerat. Dock skulle jag inte kunna komma tillbaka till GOT samma kväll så som det var bokat och tänkt utan jag skulle tvingas övernatta i HAM vilket inte var aktuellt. Till saken hör att jag har en likadan MR bokad för imorgon med avgång 06.35 från GOT och den skulle i så fall brinna inne.:)

    Jag tackade nej till erbjudandet om rerouting och för sen ankomst i HAM för att kunna åka tillbaka till GOT samma dag. Blev då erbjuden att åka tillbaka till GOT med nästa kärra från ARN och så fick det bli. Fick även ett muntligt löfte från SAS Servicedesk på ARN att få återbetalning av biljettpriset men hon kunde inte uttala sig om ev kompensation.

    Vad tror ni om mina möjligheter att få kompensation från SAS, annat än återbetalning av biljettpriset? Hade jag tackat ja till re-routing via ARN - FRA - HAM hade jag tidigast kunnat vara i GOT kl 09.00 nästa dag, dvs 14 timmar försenad. Nu blev det ju inte så eftersom jag avbröt och var åter i i GOT kl 17.40, drygt tre timmar efter att jag flög därifrån. Mitt ärende i Hamburg är outrättat och poängintjäningen blev det heller inte mycket av. Några ynka poäng lär väl trilla in för GOT - ARN - GOT men långt ifrån vad som var planerat.
     
    Last edited: 27 April 2015
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du reser med SAS och samlar poäng till EuroBonus så ska du få poäng enligt ursprunglig bokning vid störningar. Maila supporten...
     
    Smuffe, Gus, Jakob Österberg och 1 annan gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är vad som gäller när man åberopar sina rättigheter enl EU261/2004 och avbryter resan..?
     
    dala gillar detta.
  4. matte_ante

    matte_ante Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Surt. Men lite imponerad av planeringen med dubbla MR till Hamburg och få in 2 olika kampanjer. Mycket tråkigt dock.
     
    dala gillar detta.
  5. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att det är som @fcx skriver dvs. att du borde kunna få poäng för dina
    bokade flighter då det är SAS som ställde in kärran.
     
    dala gillar detta.
  6. dala

    dala Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Instämmer, ska bli intressant att se hur SAS svarar. Jag avbröt för att undvika minst 14 timmars försening till min slutdestination GOT vilket hade spolierat andra planer. Fortsättning följer om ca en månad då kundtjänst förhoppningsvis svarat på mina anspråk.

    Det är segt att bara vara silver i sådana här lägen, lång responstid... Finns det verkligen inte något bättre/snabbare sätt att hantera dylikt än att kontakta dem via formuläret på sas.se?
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nix och det är precis lika segt som för alla andra i dessa ärenden. Så att du är EBS gör nog ingen större skillnad.
     
    dala gillar detta.
  8. flierman

    flierman Medlem

    Ort:
    OSD
    Land:
    Sverige Sverige
    Grunden är ju att man ska resa rent fysiskt så jag skulle vara förvånad om poäng skulle utdelas men man vet aldrig. Får du dessutom återbetalning av resan finns ju ingen orsak för SAS att betala ut poäng.
     
  9. dala

    dala Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Cred till SAS som skötte detta snyggt även om det tog tid. Biljettpriset återbetalt, kompensation enl 261/2004 och poängen för flighterna som aldrig flögs kom till slut in även de. Man kan väl kalla det en optimal MR, poäng på kontot utan kostnad och bara halva tiden gick åt :cool:
     
    Adam Nordén, The Sage, nota bene och 18 andra gillar detta.
  10. Jerka

    Jerka Medlem

    Ort:
    TRD
    Land:
    Norge Norge
    Fick du även segmenten eller "bara" poängen?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×